01.04.2016: En ny kikk på Queen Street (Bilston Town)

Fredag 01.04.2016: Queen Street (Bilston Town)

 

Siste kamp på min voldsomme mars-tur var nå historie, men før jeg forlot Wolverhampton og satt kursen mot Stansted Airport, hadde jeg tenkt å benytte formiddagen til å ta en kikk på et par av områdets fotballstadioner. Den første av disse var Bilston Towns hjemmebane, Queen Street, og jeg ved Wolverhampton St. George’s satt jeg meg på Midland Metro-trikken som går mellom Wolverhampton og Birmingham. Jeg betalte £4,40 for en dagsbillett for både trikk og buss, og ble med noen få holdeplasser ned til Bilston Central.

 

Fra trikkeholdeplassen der gikk jeg mot Queen Street, der man finner Bilston Towns hjemmebane med samme navn. Jeg så jo kamp her sommeren 2013, men følte vel kanskje at jeg burde ha tatt noen flere bilder den gang. Derfor tenkte jeg å ta en ny kikk, uten at jeg fikk tatt noen flere bilder denne gang – snarere tvert imot. Hos en klubb som jeg under mitt tidligere besøk ble fortalt at slet voldsomt med en vanvittig mengde tilfeller av vandalisme, var det vel ikke direkte overraskende å finne portene låst. Derfor måtte jeg ta til takke med noen utvendige bilder og å knipse litt gjennom porten…i tillegg til å klatre som en idiot opp i en liten eng som rett bak den ene kortsiden tydeligvis blir brukt som en søppeldynge, for derfra å kikke litt over muren.

 

Bilston Town ble stiftet i 1894, da de to klubbene Bilston Rovers og Bilston Wanderers slo seg sammen, og de har spilt på Queen Street siden 1919. Senere har de spilt under navnene Bilston United, Bilston Borough, Bilston FC (fra 1946), og igjen Bilston Town (fra 1983). Da de startet opp igjen etter andre verdenskrig, tok de omsider plass i Birmingham & District League (senere West Midlands (Regional) League) i 1954, og denne ligaen vant de to ganger – i 1961 og 1973. I 1985 tok de steget opp i Southern League, der de tilbragte 17 sesonger i ligaens Midland Division, som senere skiftet navn til Division One West. Tredjeplassen i 2001 var deres beste ligaplassering, men to år senere returnerte de frivillig til West Midlands (Regional) League.

 

I 2007 trakk klubben seg fra ligaen og ga beskjed om at de ville legge ned driften, men ble kort etter reddet i trettende time av et konsortium som avblåste nedleggelsen og blåste liv i klubben under navnet Bilston Town (2007). Da jeg sommeren 2013 besøkte klubben, hadde de nylig sikret seg opprykk til WMRL Premier Division etter å ha endt på andreplass i Division One, men ble opprinnelig nektet opprykket, og det var først et par dager etter mitt besøk at det ble bekreftet at de likevel fikk opprykket etter en anke.

 

Queen Street er et flott stadion som naturlig nok domineres av den eneste tribunen i form av hovedtribunen på den ene langsiden. Ellers er den spesiell i den forstand at den har noen temmelig originale ‘gjerder’ som er å finne på motsatt langside og deler av den ene kortsiden. Disse er malt i klubbens oransje farger og er satt opp for å hindre løpske baller ned på den travle hovedveien Black Country Route som går forbi rett på utsiden. Jeg fikk altså ikke tatt en like nøye kikk som jeg gjerne skulle, men det var likevel et koselig gjensyn med et stadion jeg gjerne besøker igjen, og hvor jeg hadde en trivelig aften for snart tre år siden. Men nå hadde jeg allerede rettet oppmerksomheten mot en svipptur opp til Darlaston, og gikk for å ta oppstilling på bussholdeplassen.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg