22.08.2013: En spasertur i Liverpool

Jeg befant meg i Liverpool for å være til stede på finalen i Liverpool Senior Cup mellom Bootle og AFC Liverpool. Jeg tenkte slå i hjel litt tid ved å ta en kikk på Goodison Park og Anfield, og lot Merseyrails tog frakte meg fra Liverpool Central til Kirkdale, som uansett var på veien dit jeg skulle. Etter en frisk spasertur ned til Goodison Park tok jeg runden rundt Evertons hjemmebane. i vrimmelen av usjarmerende anlegg på de to øverste nivåer, har jeg i det minste ansett Goodison å være verdt et besøk da man har ivaretatt noe av den opprinnelige konstruksjonen på innsiden. Det beste jeg har å si om den fra utsiden derimot, er at jeg likte måten de rundt hele anlegget (dvs i hvert fall den delen av anlegget man kan gå rundt og som ikke befinner seg langt innenfor høye låste gjerder med lite innsyn) har dekorert deler av fasaden med bilder og historikk fra klubbens historie. Jeg begynte å få gnagsår, og følte nå ikke veldig for turen gjennom Stanley Park til Anfield, men tenkte jeg fikk fullføre når jeg først hadde startet.

Anfield bød imidlertid ikke på mindre avsperrede område enn Everton, men jeg fikk knipset et bilde av Shankley-statuen og Hillsborough-minnesmerket bak The Kop, uten at det faktisk gjorde det helt store inntrykk. Det hadde det tydeligvis gjort på andre nordmenn, da det blant annet hang et Kristiansund-skjerf der. Jeg registrerte et vanvittig antall fraflyttede og falleferdige boliger, og i et par av gatene var det ikke et eneste hus som ikke hadde fått lemmer spikret opp foran vinduene. Det slo meg plutselig noe senere at dette vel har noe med Liverpools planer for Anfield å gjøre, og jeg mener å hå hørt at de har kjøpt opp disse nærliggende boligene for å gjøre plass til en utvidelse. Besøk her er nok uansett mer spennende på kampdager når større deler av anleggene er tilgjengelige, og jeg følte turen hadde vært nokså bortkastet. Belønningen for min utflukt var først og fremst gnagsår og vannblemmer, men jeg fikk snart vinket over en passerende taxi slik at jeg slapp å gå tilbake til Kirkdale, der jeg snart hoppet tilbake på toget og satt kursen mot kamp.

More pics:
Goodison Park, Everton
Anfield, Liverpool

 

 

4 kommentarer
    1. Ikke så opptatt av fotball, men imponerende at du har fått gitt ut bok! Og så har jeg en nabo som er svoren (vel, han følger nå med i alle fall) Liverpool-fan, og han er fornøyd med 9 poeng etter 3 kamper! Eh, var det sist jeg snakket med ham da…

    2. tombola: Takk for det. Nye, oppdaterte utgaver for 2013/14-sesongen er nå i trykken og blir sannsynligvis utgitt til uka.
      Hva Liverpool og dette nivået av fotballen gjelder er jeg nok overhodet ikke så opptatt av det selv lenger heller. Jeg foretrekker nå selv å se fotball langt lenger ned i systemet, der idretten inntil videre fortsatt ikke har blitt ødelagt av bl.a penger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg