Farsley AFC v Ossett Town 25.09.2012

 

Tirsdag 25.09.2012: Farsley AFC v Ossett Town

Planen denne dagen hadde opprinnelig vært å dra opp til Lancaster og se Lancaster City ta imot Burscough. Men med sistnevntes avansement i FA Trophy, hadde jeg allerede visst et par dager at denne kampen hadde blitt utsatt. Dagen før hadde min kamp hos Curzon Ashton blitt offer for værgudene da mer enn en hel normal september-kvote med regn kom på en dag, og engelske aviser kalte det “The worst storm in 30 years“. Jeg var derfor spent på om jeg denne dagen ville ha mer flaks i jakten på alternativer, med tanke på regnet som fortsatt høljet ned i vanvittige mengder. Etter en frokost på en pub i nærheten fant jeg derfor frem til en internettcafe i Manchesters Chinatown og begynte å sjekke hjemmesider.

Mange av klubbene i området opplyste om at de skulle ha pitch inspection tidlig på ettermiddagen. En av disse var Trafford FC, mens en annen var Salford City. I verste fall planla jeg å ha Bradford Citys ligacupkamp mot Burton Albion som en siste reserveplan i tilefelle alt gikk galt. Jeg noterte noen telefonnummer, memorerte og skriblet ned noen reiseruter, og gikk deretter for å slå ihjel litt tid på National Football Museum. Dette har jo blitt flyttet fra Preston ned til Manchester, der det ligger i den fancy Urbis-bygningen vis-à-vis Manchester Victoria stasjon. Absolutt greit tidsfordriv.

Etter en rundtur på museet, var klokka såpass at baneinspeksjoner hadde blitt foretatt. Og så begynte ringerunden. Hos Trafford kunne de fortelle at kampen var avlyst. Salford City det samme. Og da også Kidsgrove Athletic lenger sør viste seg å måtte avlyse, begynte det å se stygt ut. ‘Waterlogged pitch’ var gjennomgangsmelodien overalt.

Men jeg hadde tidligere lagt merke til at Farsley AFC allerede kvelden før hadde lagt ut melding på sin side om at deres kamp ville bli spilt uten så mye som en pitch inspection på kampdagen – så sikre var de. Jeg syntes det hørtes noe merkelig ut, men ringte for å høre. Og joda, beskjeden var ikke til å misforstå. «Yes mate, game is definately on. 100%».

Dermed var beslutningen grei, med en relativt lang tur til Leeds-traktene og tilbake. Og tilfeldighetene ville det altså slik at jeg for andre kamp på rad fikk se Ossett Town. Etter togbytte i Leeds ankom jeg stasjonen New Pudsey, og i det ufyselige været begynte jeg ut fra hukommelsen å manøvrere meg mot deres Throstle Nest. Dog måtte jeg ha litt hjelp av en kvinnelig jogger som iført kortermet overdel og tights utrolig nok var ute og mosjonerte i voldsomt skybrudd, 10-11 grader og stiv kuling! Da er man ivrig!!

Jeg vil anta at det tok meg et kvarters tid å gå til banen, og da var det herlig å kunne søke tilflukt i klubbens klubbhus som entres fra utsiden av anlegget. Klissvåt fikk jeg igjen hengt opp jakke og bestilt Strongbow som jeg nøt mens jeg tørket noe. Fra baren fikk jeg også kjøpt et program til prisen av £2.

Det var allerede flere der som spilte biljard og tydeligvis ventet på å se Leeds Uniteds ligacupkamp mot Everton på TV. Et par jeg snakket med mente Farsley bør være gode nok til å kunne nå playoff, slik de gjorde i fjor. Ellers mente de at de gjerne vil opp så høyt som mulig, og gjerne kopiere den originale klubben Farsley Celtic, som tok seg til non-leagues øverste nivå før de senere gikk konkurs i 2010. De hevdet også at laget hittil ikke hadde spilt opp mot sitt beste denne sesongen, og det er selvsagt et godt poeng at det fortsatt er tidlig i sesongen.

En litt festlig detalj jeg la merke til i programmet var at Farlsey tidligere i september hadde spilt tre kamper på rad mot Ossett Albion – en i ligaen og to i FA cupen. Nå var det altså det andre Ossett-laget som sto på motsatt banehalvdel i kamp om ligapoeng i Northern Premier League Division One North. Og det var usikkerhet å spore i Farsley-supporterne som hadde sett laget spille sju strake kamper uten seier.

Etter å ha betalt meg inn var det da også Ossett Town som tok kommandoen fra start på det våte underlaget. Hjemmelaget hadde knapt en sjanse den første drøye halvtimen, og det var et helt annet Ossett-lag enn det jeg hadde sett store deler av kampen mot Burscough tre dager tidligere. Imidlertid ville det seg ikke helt foran mål, samtidig som Farsley-keeper Tom Morgan vartet opp med et par gode inngripener. Og da et fremspill over et avventende Ossett-forsvar nådde Adam Muller som satt ballen i mål til 1-0, var det totalt mot spillets gang. Etter dette hevet hjemmelaget seg noe, selv om Ossett Town fortsatt virket å være det førende laget inn mot pausen.

I det fryktelige været var det kun 65 betalende tilskuere – under halvparten av sesongens svakeste opptil da, og langt under det som sies å være «normalen» på rundt 200. Og inne i klubbhuset var det nok ikke mange færre som hadde møtt opp, ikke for å se Farsley, men for å se Leeds United på TV. Farsley er jo et område med mange Leeds-supportere, og klubbhuset fungerer visstnok også ofte som vanlig bar til hverdags.

Farsley-supporterne var selvsagt fornøyd med å lede, men var langt fra fornøyd med spillet. Idet jeg fikk restene av min pint helt over i et plastglass for å ta med inn på tribunen igjen, økte hjemmelaget til 2-0 nesten direkte fra avspark. En klarering fra en Ossett-forsvarer hadde havnet hos Ryan Watson som fyrte løs fra utenfor 16-meteren. Og ti minutter ut i omgangen var det nok avgjort. Gareth Grant ble spilt gjennom, og Ossett-kaptein James Cotterill måtte ty til ulovligheter for å stoppe ham idet han skulle avslutte. Straffe, og rødt kort til kaptein Cotterill. Den nye signeringen Matt Dempsey gikk frem, sendte keeper til feil side, og scoret i sin debut.

Herfra og inn virket det innimellom som om begge lagene bare var interessert i å bli ferdig og komme seg inn i ly for det vanvittige regnet. Men før det skjedde scoret Ryan Watson med 6 minutter igjen av ordinær tid sitt andre for kvelden med et knallhardt skudd fra skrått hold. Sluttsignalet gikk, og det som lovet så godt for bortelaget den første drøye halvtimen endte opp med å bli en svart dag på jobben.

For egen del søkte jeg tilflukt i klubbhuset med en ny Strongbow mens jeg fikk med meg slutten av kveldens ligacuprunde. Lite lysten på spaserturen tilbake i syndefloden, ble det nok en pint før jeg bestilte en taxi tilbake til stasjonen. De rundt ti minuttene ned til Leeds gikk greit nok, men derfra til Manchester føltes det veldig langt akkurat da. Ved ankomst hotellet/puben tok jeg for høflighets skyld en siste pint med innehaveren før jeg trakk meg tilbake til mine gemakker.

English ground # 86:
Farsley AFC v Ossett Town 4-0 (1-0)
Northern Premier League Division One North
Throstle Nest, 25 September 2012
1-0 Adam Muller (36)
2-0 Ryan Watson (46)
3-0 Matthew Dempsey (54)
4-0 Ryan Watson (84)
Att: 65
Admission: £7
Programme: £2

 

Next game: 26.09.2012: Spennymoor Town v Billingham Town
Previous game: 22.09.2012: Ossett Town v Burscough

 

More pics

 

 



0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg