New Mills v Newcastle Town 15.08.2011


Mandag 15.08.2011 New Mills AFC v Newcastle Town

Endelig var tiden kommet for å bruke skattepengene på nok en etterlengtet tur til balløya, og da flyet mitt landet på Heathrow mandag morgen, signaliserte det starten på en ambisiøs rundreise. Heathrow var ingen geografisk ideell flyplass for hverken ankomst eller retur. Men summen av pris, tilgjengelighet og ikke minst avganger gjorde valget enkelt, og etter en tur med Heathrow Express-toget til Paddington og påfølgende tur med tuben, satt jeg snart på toget fra London St.Pancras til Sheffield. Ved ankomst stålbyen gikk jeg for å sjekke inn på Ibis-hotellet jeg hadde booket for natten, og ettersom jeg også bodde der ved forrige Sheffield-besøk husket jeg nå veien forholdsvis godt. Siden jeg hadde booket og forhåndsbetalt uten avbestillingsmuligheter, betalte jeg kun meget rimelige £24,50 pr natt. Etter en visitt fra en venninne, tok vi turen innom puben The Bankers Draft for en matbit og forfriskninger. Etter en lengre prat tok vi omsider avskjed da det var på tide for undertegnede å sette kursen mot turens første kamp.

Toget sneglet seg stadig høyere opp i høylandet, og omgivelsene minnet mer og mer om scener fra den britiske TV-serien “Emmerdale”. Da jeg omsider steg av på New Mills Central i Derbyshires Peak District, var det i meget idylliske omgivelser jeg bega meg utpå den rundt 15 minutters gåturen opp til Church Lane. Der skulle de to siste sesongers mestre i North West Counties League gjøre opp om poeng i Northern Premier League Division One South. Newcastle Town hadde jo hatt en meget imponerende debutsesong på dette nivået forrige sesong, men etter en soleklar andreplass bak Barwell måtte de se seg slått i playoff. Jeg var derfor spent på om de kunne se like gode ut denne sesongen, samt om New Mills kunne være i stand til å kopiere gjestenes prestasjon fra forrige sesong.

Etter å ha slitt meg opp den siste bakken og svingt inn Church Lane, så anlegget ganske forlatt ut. Et lite sekund lurte jeg bekymret på om kampen var utsatt uten min viten, men jeg så raskt et hode som stakk ut av en åpning i gjerdet. Jeg betalte £6,50 for inngang og £1,50 for et program som viste seg å være overraskende velfylt og interessant. Deretter ble jeg stående og slå av en kort prat med vedkommende som betjente inngangen, og han lovet å prøve å lete frem et skjerf til meg hvis han husket hvor de hadde blitt lagt. Jeg forsvant dermed inn i baren, hvor jeg satt meg ned med programmet og en pint cider. Der kom jeg raskt i snakk med noen lokale, og forhørte meg om deres forhåpninger for sesongen. Det syntes som om de ville være fornøyd med i første omgang å havne på midten av tabellen og godt unna nedrykk, samtidig som de kanskje håpet å kunne kikke oppver mot playoff-sonen. Jeg ble for øvrig fortalt at den tradisjonelle lokalrivalen er Glossop North End, «rett på andre siden av den åsen». Det var da også noen tilreisende fra Newcastle Town blant de 164 fremmøtte, og selv om jeg aldri fikk surret meg til en lengre samtale med noen av de, fikk jeg med meg at de siden i fjor har mistet både manager og en haug med spillere til Stafford Rangers, og at de ikke var spesielt optimistiske med tanke på noen reprise av fjorårssesongen. De hadde dog vunnet sin første kamp 2-0 hjemme mot Belper Town. Hjemmelaget på sin side hadde kastet bort en tomålsledelse borte mot Quorn i første kamp, etter at Leicestershire-laget med kun ti mann på banen hadde sikret uavgjort med to sene scoringer.

Kveldens kamp var kun 6 minutter gammel da gjestene fra Staffordshire tok ledelsen fra straffemerket. Clive Brown felte Nathan Sutton (etter at New Mills mente seg snytt for frispark i forkant), og Anthony Malbon satt straffen sikkert i mål. Millers gikk dog rett i angrep og holdt på å utligne da et frispark nesten ble stusset i mål. Etter 32 minutter fikk de dog uttelling etter et av Daniel Douglas-Pringles raid på høyre kant. Han fant Anthony Field som kom på løp og dundret ballen opp i krysset. Folk snakket i pausen allerede om et mulig “årets mål”! Men noen minutter før den tid var igjen bortelaget i føringen. En misforståelse mellom Millers-keeper Ben Proctor og en av forsvarerne førte til at ballen landet hos Anthony Malbon. Han scoret sitt og Newcastle Towns andre, og dermed 1-2 til pause etter en første omgang i overraskende høyt tempo. Ytterligere forfriskninger ble inntatt i baren bak det ene målet, og en av hjemmesupporterne tilbød seg å gi meg sitt skjerf mot en pint, dersom de ikke fant skjerfene sine. Dette ble overhørt av en annen som påpekte at de hadde skjerf bak bardisken, og dermed var det problemet løst. Det ble fort mørkt, og den flotte utsikten mot bebyggelsen i åsen bak det ene målet var snart erstattet av mørke og flomlys.

Fra min nyintatte posisjon ved siden av målet ved klubbhuset, hadde jeg Church Lanes eneste overbygde stand langs langsiden til venstre for meg. Hjemmelaget var nære på å utligne ved målscorer Anthony Field umiddelbart etter oppstart, men Castle-keeper Dave Dyson ordnet opp. Etter 58 minutter kunne han imidlertid ikke gjøre noe for å forhindre ny utligning, da Dean Crowe scoret fra kort hold etter flott forarbeid av Kingsley Grandison og Luke Horrocks. New Mills var nå i førersetet, og etter 67 minutter tok de ledelsen for første gang. Denne gang var Crowe tilrettelegger og spilte fri hurtige Daniel Douglas-Pringle som rundet keeper og satt inn 3-2. Newcastle måtte nå frem, men skapte intet og virket helt tannløse. I stedet økte nesten New Mills både en og to ganger på farlige kontringer.

Klokka virket å tikke fortere mot siste togavgang tilbake mot Sheffield enn mot kampslutt, og jeg måtte til slutt forlate Church Lane for å rekke 21.50-toget fra New Mills Newtown. Idet jeg forsvant ut porten økte Crowe til 4-2 med sitt andre for dagen etter 91 minutter, og seieren var sikret. I heseblesende tempo for en utrent storrøyker kjempet jeg meg mot stasjonen, og selv om jeg som beboer i Drøbak burde være kjent med bakker, tok det på. Nede på perrongen sto to andre groundhoppers som skulle med samme tog – en av de en eldre Stockport-supporter. Og det var nettopp i Stockport jeg denne gang måtte bytte for å komme meg tilbake til Sheffield. Vel tilbake i stålbyen ble jeg vekket av en konduktør etter å ha sovnet på toget som heldigvis hadde endestasjon i Sheffield. Etter å ha kommet med av og summet meg vanket det litt munngodt som ble inntatt i hotellsenga før jeg sovnet.

English ground # 44:
New Mills AFC v Newcastle Town 4-2 (1-2)
Northern Premier League Division One South
Church Lane, 15 August 2011
0-1 Anthony Malbon (pen, 6)
1-1 Antony Field (32)
1-2 Anthony Malbon (40)
2-2 Dean Crowe (58)
3-2 Daniel Douglas-Pringle (67)
4-2 Dean Crowe (90+1)
Att: 164
Admission: £6,50
Programme: £1,50

Next game: 16.08.2011: Boston United v Histon
Previous game: 23.07.2011: Cambridge City v Cambridge United

More pics

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg