Kingstonian v Sutton United 04.10.2010


Mandag 04.10.2010: Kingstonian v Sutton United

Dagens planer var lagt, og jeg skulle se en kamp i Isthmian League Premier Division som jeg virkelig hadde sett frem til. Etter å først ha kommet meg tilbake fra Gillingham til Reading for å sjekke inn, og forgjeves forsøkt å overtale et par av Reading-gutta til å være med, satt jeg meg på somletoget fra Reading til London Waterloo. Mitt mål var Norbiton – med togbytte i Twickenham, men da jeg ankom sistnevnte stasjon viste det seg at toget videre den korte veien til Norbiton var forsinket såpass at jeg valgte å forhøre meg om taxi. Ti minutters tid senere kunne drosjekusken svinge inn foran Kingsmeadow Stadium, som var åsted for kveldens kamp. Snart kunne jeg snart ta plass i baren for litt passiar med de lokale supporterne som kunne fortelle om rivaliseringen med dagens motstander og opprykksfavoritt Sutton United.

Hovedtribunen Paul Strank Stand har to barer, og jeg klarte omsider også å finne den lille klubbsjappa som holder til i gangen her. Der byttet jeg £1,50 mot et kampprogram som jeg satt meg ned og bladde litt i, og dette viste seg svært godt og fullspekket med interessant statistiskk og info. Deretter var det på tide å betale seg inn. Det noe originale beløpet £9,50 ble betalt i inngangspenger, og jeg kunne ta meg inn på tribunene til Kingsmeadow-anlegget. Dette er bygget så sent som i 1989, etter at Kingstonian solgte sin tradisjonelle Richmond Road. Som de fleste nok vet har Kingsmeadow også vært hjemmebane for AFC Wimbledon siden 2002. Kingsmeadow er når sant skal ikke pyramidens mest interessante anlegg, men byr i hvert fall på en god del ståtribuner. På tidspunktet for dette besøket var faktisk hovedtribunen Paul Strank Stand den eneste sittetribunen.

Noen vil sikkert huske at Kingstonian i årene rundt årtusenskiftet tilbragte tre sesonger i Conference, med femteplass som beste resultat, før turen gikk ned igjen i Isthmian League i 2001. Supporterne var på dette tidspunktet frustrert over de asiatiske eierne, Rajesh Khosla og hans sønn Anup, som de følte var langt mer interessert i businessdelen enn av selve fotballklubben. Dette var nok sterkt medvirkende til at tilskuertallene falt kraftig. Sportslig sett stoppet nedturen i Isthmian League Division One South, og i 2009 rykket de opp igjen i Premier Division. Kingstonian virker som en klubb på vei oppover, og foregående sesongs playoff-deltakelse kan fort bli kopiert. Da ble nettopp Sutton United slått i playoff-semien, mens K’s måtte se seg slått av Boreham Wood i finalen. Nå jaktet de igjen playoff og opprykk, der de lå på tredjeplass på tabellen. Det var imidlertid ingen enkel oppgave som ventet, siden denne tabellen ble toppet av nettopp kveldens gjester, Sutton United. Sistnevnte hadde ett poeng ned til toer Lowestoft Town og ytterligere to poeng ned til Kingstonian, og i tillegg hadde de en kamp til gode på alle forfølgerne i playoff-sonen.

750 tilskuere så en første omgang der gjestene var det helt klart førende laget, og Kingstonian hadde nok med å forsvare seg – til tross for å ha den første sjansen da Max Hustwick headet like over etter bare et par minutter. En blanding av sjansesløsing fra Sutton og oppofrende forsvarsspill av hjemmelaget sørget for at det sto 0-0 til pause, etter at gjestenes Richard Jolly hadde hatt to-tre store sjanser. Først traff The U’s stolpen, og da returen havnet hos Jolly skjøt han over for bortimot åpent mål. Deretter ble han spilt gjennom, og hele Kingsmeadow var sikker på mål da Hustwick satt inn en desperat, men glimrende takling. Og rett før pause vartet Kingstonians keeper Rob Tolfrey opp med en kjemperedning som nok en gang hindret scoring fra den tidligere Carshalton-spilleren.

Etter hvilen startet K’s mer positivt, med gode skuddforsøk fra både Matt Gray og Bobby Traynor som satt Sutton-keeper Kevin Scriven på prøve. Traynor hadde så en farlig heading han kanskje burde scoret på – og det burde så definitivt gjestenes Richard Jolly kort etter, da han på nesten mirakuløst vis headet over fra innenfor 5-meteren da det virket langt enklere å score. Hjemmelaget ropte på straffe da innbytter Dean Lodge gikk i bakken, mens U’s muligens hadde en enda bedre sak da ballen så ut til å treffe hånden til K’s forsvarer Adam Thompson innenfor 16-meteren – men dommeren lot seg ikke imponere i noen av tilfellene. Det så ut til å gå mot 0-0 da Kingstonian’s Tobi Jinadu med drøye tre minutter igjen vant en hodeduell som sendte Bashiru Alimu gjennom. Alimu lobbet over en nølende Kevin Scriven, og sendte hjemmefolket til himmels med 1-0. Til tross for at gjestene presset de gjenværende minuttene, klarte vertene å holde ut. En strålende seier for hjemmelaget, som nøt godt av både defensiv dyktighet og en liten porsjon flaks.

Sutton United på sin side ble offer for sjansesløseri, men det var tydelig at de var et godt lag som ikke gjorde skam på tipset som opprykksfavoritt. I følge flere hjemmesupportere jeg snakket med var de helt klart det beste laget som hadde gjestet Kingsmeadow opp til dette punktet av sesongen.Jeg spaserte de rundt ti minuttene opp til Norbiton stasjon, og etter en del venting og bytte ved Twickenham kom jeg meg etter hvert tilbake til Reading sent på kvelden. Etter en kort tur innom Blagrave Arms og Monk’s Retreat trakk jeg meg tilbake til Crescent Hotel med litt takeaway.

English ground # 29:
Kingstonian v Sutton United 1-0 (0-0)
Isthmian League Premier Division
Kingsmeadow, 4 October 2010
1-0 Bashiru Alimi (87)
Att: 750
Admission: £9,50
Programme: £1,50

Next game: 05.10.2010: Barnet v Southend United
Previous game: 02.10.2010: Farnborough v Lewes

More pics

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg