Mars/april-tur 2019

Det drar seg nå raskt mot avreise i morgen tidlig, så jeg får vel presentere kampprogrammet (med forbehold om endringer) slik det nå ser ut (link til kartet helt nederst):

Fredag 29 Mars:
Dunfermline Athletic v Ayr United (Scottish Championship)
Lander i henhold til planen i Edinburgh klokka 12.55, og setter kursen mot Falkirk/Camelon, der jeg vil ha base på Premier Inn-hotellet der de to neste nettene. Deretter går ferden nokså raskt til Dunfermline for turens første kamp.

Lørdag 30 Mars:
Kl. 11.00: Camelon Juniors v Edinburgh United (East of Scotland League Conference C)
Kl. 15.00: Hearts v Aberdeen (Scottish Premiership)
Kl. 20.00: Linlithgow Rose v Jeanfield Swifts (East of Scotland League Conference C)
En travel dag for helgens organiserte ‘Groundhop’ som har fire kamper, men blant annet grunnet tidligere besøk hos Blackburn United, dropper jeg de to midterste kampene og benytter anledningen til å få husket av for besøk ved Tynecastle Park før jeg får med meg en ‘revisit’ med kveldskampen i Linlithgow.

Søndag 31 Mars:
Peebles Rovers v Newtongrange Star (East of Scotland League Conference A)
Jeg får med meg helgens siste ‘Groundhop’-kamp i Peebles før jeg drar sørover til England. Overnattingssted fortsatt ikke bestemt, men vil ta en siste vurdering i løpet av kvelden og booke noe før avreise.

Mandag 1 April:
Arsenal v Newcastle United (Premier League)
Må vel innrømme at jeg kanskje angrer litt på å ikke ha litt mer is i magen da jeg på et tidspunkt da dette var en av svært få kamper på menyen hoppet på og fikk ordnet bortebillett via en groundhopper-kollega og Newcastle-fan. Det har nemlig dukket opp et par (for meg) noe mer interessante kamper i non-league, men det får være som det er, og det er uansett grei anledning til å få unnagjort et besøk ved Ashburton Grove. Overnatting i Wembley-området av London.

Tirsdag 2 April:
Radcliffe v Kendal Town (Northern Premier League 1 West)
Det var mye frem og tilbake denne dagen, men helt fra Radcliffe sin hjemmekamp ble omberammet har den vel vært en liten favoritt. Jeg ble litt fristet av kamp i Torquay, men mindre fristet av reiseveien det ville medføre dagen etter, så det ble Radcliffe og overnatting i Manchester.

Onsdag 3 April:
Hibernian v Kilmarnock (Scottish Premiership
Tilbake til Skottland, der jeg noterer Easter Road som besøkt. Overnatting i Leith-området av Edinburgh.

Torsdag 4 April:
Fotballfri
Newcastle og andre mulige baser i nordøst ble vurdert da Easington Colliery (der har jeg allerede fire besøk bak meg) hadde hjemmekamp denne torsdagen, og til tross for at den senere ble flyttet var jeg fortsatt lysten på et opphold i Newcastle (min favoritt blant engelske storbyer). En ‘revisit’ til Bacup Borough ble lenge vurdert, men blant annet grunnet reisen helt opp til Inverness og Dingwall dagen etter så er det greit med en fotballfri dag i Newcastle.

Fredag 5 April:
Ross County v Dundee United (Scottish Championship)
Som nevnt en lang reise opp til det skotske Highland, og selv fra Newcastle er det nesten seks timer med tog før jeg etter hvert kan sjekke inn i Inverness for deretter å komme meg med tog videre opp til Dingwall.

Lørdag 6 April:
Milnthorpe Corinthians v Millom (West Lancashire League 1)
En ny lang reise når jeg igjen tar meg tilbake til England, og forhåpentligvis benytter lørdagen til å se kamp i det sørlige Cumbria, på en bane jeg har ønsket meg til en god stund. Må ha buss fra (og tilbake til) togstasjonen Oxenholme Lake Distict, og overnatting er nå booket i Preston.

Søndag 7 April:
Mill Hill v The Crown (Blackburn Sunday League Charity Trophy)
Jeg håpet i det lengste på hjemmekamp for Fryston i Wakefield & District League, men slik ville det seg ikke denne gang heller. Jeg vil nok i stedet se cupkamp mellom to klubber i Blackburn Sunday League, og hjemmelaget vil være Sunday League-laget til East Lancashire League-klubben Mill Hill. Overnatting i Stoke-on-Trent, dit jeg drar etter kamp.

Mandag 8 April:
Liverpool U23 v Chelsea U23 (Premier League 2-1)
Få muligheter for nye banebesøk denne dagen, og selv om hverken en ‘revisit’ til Dodworth Miners Welfare eller et tredje besøk til Atherton Collieries hadde vært feil, velger jeg nok å se U23-kamp på Anfield, der jeg mistenker at andelen briter i aksjon ikke nødvendigvis vil bli så altfor mye større enn om førstelagene hadde vært i aksjon, men det blir i hvert fall rimeligere…og jeg føler at det igjen er på tide med et opphold i Liverpool, der jeg overnatter.

Tirsdag 9 April:
Colne v Skelmersdale United (Northern Premier League 1 West)
Tidligere planer ble skrotet da Colne fikk kamp omberammet til denne datoen, og jeg setter kursen mot et område av landet jeg liker svært godt. Overnatting i Colne.

Onsdag 10 April:
Littletown v Ovenden West Riding (West Riding County Amateur League)
Det er få klubber jeg klubber jeg uten foreløpig suksess har planlagt å besøke flere ganger enn Littletown, men nå er det forhåpentligvis på tide at endelig ordner seg! Overnatting i Dewsbury.

Torsdag 11 April:
Northwich Vics v 1874 Northwich (Mid-Cheshire Cup, semi final)
Både andre ‘revisits’ og fotballfri ble vurdert, men da denne kampen dukket opp på menyen, var det for interessant til ikke å la den bli ny plan A – og det til tross for at det dreier seg om både en ‘revisit’ og en banedelende klubb i rollen som hjemmelag. Faktisk to banedelende klubber som banedeler på hver sin kant, men det er et høyinteressant lokaloppgjør, og de fleste vil vel vite at 1874 Northwich ble stiftet som protestklubb av nettopp supportere av den da så vanstyrte Northwich Victoria. Dette bør bli heftig. Overnatting foreløpig ikke booket.

Fredag 12 April:
Rhyl v Conwy Borough (Cymru Alliance)
Turens eneste avstikker inn i Wales fører meg til Rhyl på den walisiske nordkysten. Der ser jeg den gamle storhet som nå spiller i Cymru Alliance, og det er også i Rhyl at jeg overnatter.

Lørdag 13 April:
Kl. 14.00: Larkhall Thistle v Benburb (SJFA West Championship)
Kl. 17.15: Airdrieonians v Stenhousemuir (Scottish League 1)
Tidlig start når jeg igjen setter kursen nordover mot Skottland. Planen er å rekke å slenge fra seg bagasjen på hotellet i Glasgow før jeg drar til Larkhall. Senere har League 1-kampen i Airdrie blitt valgt ut som TV-kamp, og jeg vil prøve å få med meg også den. I så fall er jeg avhengig av en taxi etter kampslutt i Larkhall.

Søndag 14 April:
Aberdeen v Celtic (Scottish Cup, semi final @ Hampden Park)
Det blir semifinale i den skotske cupen, og via kompiser med kontakter i Aberdeen-leiren har jeg sikret meg en billett i deres seksjon.

Mandag 15 April:
AFC Killingworth v Newcastle University (Northern Alliance Premier)
En dag som lenge hadde svært lite på menyen, men dette er litt av et oppgjør i Northern Alliance. Det er de to topplagene denne sesongen som møtes til (sannsynligvis avgjørende) toppkamp. Bare ta en kikk på denne tabellen. Overnatting i Newcastle.

Tirsdag 16 April:
Tranent Juniors v Tynecastle (East of Scotland Conference B)
Tilbake til Skottland (igjen), på en dag som lenge voldte meg litt hodebry. Da jeg til slutt valgte meg Bo’ness United, fikk jeg ikke lenge etter beskjed fra klubben om at de nå ha stengt sin hjemmebane for sesongen for å legge ny kunstgressmatte. Tranent Juniors i samme divisjon og avdeling rykket derfor opp til å bli min nye plan A, og jeg heller også mot å beholde hotell-reservasjonen i Falkirk.

Onsday 17 April:
Auchinleck Talbot v Irvine Meadow XI (SJFA West Premier)
Storheten fremfor noen i den skotske Junior-pyramiden de senere årene skal besøkes, og overnatting er booket i Kilmarnock.

Torsdag 18 April:
Rugby League:
Castleford Tigers v Wakefield Trinity (Super League)
Tilbake til England, der jeg bruker dagen til noe så originalt som Rugby League. Den flotte og klassiske hjemmebanen til Castleford Tigers fristet meg (jeg har tidligere overnattet i en pub rett over veien, der jeg fra rommet kunne skue over Wheldon Road og på anlegget med samme navn). Bergens-groundhopperen Tom Morken likte tydeligvis idéen så godt at han har valgt å slå følge. Overnatting i Glasshoughton, Castleford.

Fredag 19 April:
Maldon & Tiptree v Great Wakering Rovers (Isthmian 1 North)
Har vært veldig usikker på denne dagen, men etter å ha endret mening x antall ganger, heller jeg nå mot den tidlige kampen i Maldon. Det betinger dog at fire togbytter samt et bytte fra tog til buss går smertefritt og uten forsinkelser. Overnatting i Croydon, dit jeg drar etter kamp.

Lørdag 20 April:
Lakenheath v Norwich CBS (Eastern Counties League 1 North)
Jeg vil fortsatt ha base i Croydon helt frem til morgenen 23/4, men vil benytte lørdagen til å besøke en bane på min ønskeliste, og heller derfor mot Lakenheath. Kollektivtilbudet er imidlertid så som så denne dagen (og er kanskje uansett ikke det beste der), så det ser ut som om jeg i så fall må ta tog til (og tilbake fra) Brandon togstasjon i en av nabogrendene og forhåndsbestille taxi derfra, med samme metode tilbake.

Søndag 21 April:
TBA
Fortsatt vil jeg altså ha base i Croydon, men har foreløpig lite av spikrede planer denne dagen. Det vil være tre kamper i årets ‘Hellenic Hop’, men det ser ikke spesielt enkelt ut med tanke på transport til og fra på påskesøndagen. Kanskje vil jeg velge meg én av de tre kampene, eller kanskje vil jeg til og med ta ‘fotballfri’ og finne på noe helt annet.

Mandag 22 April:
Kl. 11.00: Southwick v Mile Oak (Southern Combination 1)
Kl. 15.00 Burgess Hill Town v Lewes (Isthmian Premier)
Possibly (but probably not) also:
Kl. 20.00: Chelsea v Burnley (Premier League)
Planen er å få til minst en dobbel denne dagen. Jeg følger med på utviklingen i frykt for at man igjen skal endre kamptidspunkter (noen virker jo nærmest besatt med å spille på et håpløst tidspunkt klokka 13.00 på slike dager), men foreløpig ser det greit ut, og forhåpentligvis vil de ikke ta en ‘Northern League’ og endre tidspunkt på noen få dagers varsel. To kamper i West Sussex er plukket ut, og mulighetene er også til stede for å få til en trippel ved å også se Chelsea, selv om stiller meg noe tvilende til hvorvidt jeg vil gjøre dette (derfor er den heller ikke plottet inn på kartet jeg har linket til).

Tirsdag 23 April:
Yorkshire Aametur v Hemsworth Miners Welfare (Northern Counties East League Premier)
Turen går til West Yorkshire og Leeds, der jeg igjen treffer på Tom Morken og ser Yorkshire Amateur. Overnatting i Leeds.

Onsday 24 April:
Johnstone Burgh v St. Anthony’s (SJFA West League 2)
Jeg vil for tiende(!) og siste gang på turen krysse ‘grensen’ mellom England og Skottland når turen avsluttes med en ny dose skotsk fotball. Planen var å se Irvine Meadow XI v Largs Thistle, men den kampen ble flyttet frem og er nå allerede spilt. Ny plan A er Johnstone Burgh, og selv om overnattingsstedet i Irvine fortsatt kan avbestilles, vurderer jeg å beholde det.

Dermed vil turen i så fall se slik ut (trykk her for å se de planlagte kampene plottet inn på et kart)

Jeg får ønske meg selv god tur…