Romjuls- og nyttårstur 2017/18

Da nærmer jula seg med stormskritt, og det betyr også at det går mot avreise for min årvisse romjuls- og nyttårstur, som også i år har bydd på utfordringer allerede. Noen av ligaene er lovlig trege med å offentliggjøre sine terminlister for januar, og visse ligaer har fortsatt ikke fikk ut fingeren. Enda verre er det når klubber igjen begynner å omberamme kamper på så kort varsel som det The New Saints denne gang har gjort når de på to ukers varsel(!) har flyttet en kamp som allerede var flyttet til nyttårsaften tilbake til lørdagen. Samtidig skal det også nevnes at det denne sesongen virker å være flere ligaer som har valgt å droppe Boxing Day-runden i år. Ligaer som Combined Counties League, Essex Senior  League og Southern Counties East League har ofte spilt med spesielle kamptidspunkt 26/27 desember, og har således ofte muliggjort både dobler og tripler disse dagene, men i år står de over, og Essex Senior League tar for øvrig ferie fra 23/12 helt til 6/1. Det er synd, og kanskje er dette noe vi vil se mer av i årene som kommer..? Uansett; selv om planene ikke er HELT 100% spikret ennå, har jeg i hvert fall en god idé om hvordan turprogrammet vil kunne se ut:

På et kart vil da kampprogrammet se SLIK ut. Og her følger en nøyere gjennomgang og noen tanker jeg gjør meg på det nåværende tidspunkt.

Tirsdag 26. desember:
Tooting & Mitcham United v Dulwich Hamlet (Isthmian Premier)
muligens fulgt av en ‘revisit’ til
Brentford v Aston Villa (Championship)

Overnatting i Croydon, der jeg håper å få slengt fra meg bagasjen før kamp, etter å forhåpentligvis kommet meg fra det forventede kaoset ved Gatwick uten å måte vente i timesvis. Ingen tog og en varslet “very limited bus replacement service” kan by på utfordringer i så måte på en dag da mange turister flyr til London. “Hatoppgjøret” i Isthmian League vil by på en heftig duell mellom to arge rivaler, og man forventer såpass mange tilskuere at man for et par uker siden startet forhåndssalg av billetter på nettet for å unngå køer på kampdagen. Jeg teller fortsatt litt på knappene med tanke på hvorvidt jeg vil ta med meg et gjensyn med Griffin Park. Det vil by på en mulighet for meg til å ta en sannsynligvis siste kikk på Griffin Park, og kanskje vil det være greit å få med seg, selv om det blir en lang dag da jeg har en tidlig start med sannsynligvis lite søvn natten før.

Onsdag 27. desember:
Seaford Town v Ringmer (Southern Combination 1)

Overnatting i Brighton. Som plan B har jeg først og fremst oppgjøret Steyning Town v Storrington i samme liga.

Torsdag 28. desember:
Crystal Palace v Arsenal (Premier League)

Ingen andre kamper på menyen denne dagen, så da kan den like gjerne benyttes til å besøke Selhurst Park for å få med seg det stadionet før det steriliseres. Takket være en Groundhopper-kollega (og ihuga Palace-fan) er billett i boks for meget akseptable £10. Overnatting igjen i Brighton.

Fredag 29. desember:
Carrick Rangers v Ballinamallard United (NIFL Premiership)

Jeg vil fly over til Belfast med morgenflyet fra Gatwick, så jeg har en meget tidlig start der det gjelder å komme seg opp i otta. Overnatting i Belfast, der jeg vil slenge fra meg bagasjen før jeg drar opp til Carrickfergus.

Lørdag 30. desember:
Cliftonville v Coleraine (NIFL Premiership)

Dette er hovedgrunnen til at jeg vurderte en tur over til Nord-Irland denne dagen, for det varsles at flotte Solitude snart skal steriliseres ytterligere, og da ønsket jeg meg en tur dit. Utpå kvelden vil jeg ta plass på Stena Lines ferje til Liverpool/Birkenhead.

Søndag 31. desember:
The New Saints v Newtown (Welsh Premier League)

Ferja fra Belfast vil ankomme Liverpool…eller rettere sagt Birkenhead…omtrent 06.30 på morgenen. Den ble booket med kampen The New Saints v Newtown i tankene, og dette var også grunnen til at jeg booket hotell i Wrexham og forhåndsbetalte for togbilletter (jeg vil ikke benytte togpasset før dagen etter). På kun to ukers varsel presterte TNS å omberamme denne kampen i den walisiske toppdivisjonen, slik at jeg nå har blitt sittende med bindende hotellbooking og bortkastede togbilletter, i tillegg til at ferjeoverfarten heller ikke var gratis. Fullstendig håpløst! Men da får man vel bare belage seg på en fotballfri dag og surmuling på hotell i Wrexham, der jeg sikkert vil benytte anledningen til å teste noen flere av byens puber, uten at det vil bli noen heidundrande nyttårsfeiring.

Mandag 1. januar:
Colwyn Bay v Bamber Bridge (NPL 1 North)

Det blir kamp i Wales, men i den engelske pyramiden, når jeg besøker Llanellian Road og Colwyn Bay. Overnatting i Chester.

Tirsdag 2. januar:
Albion Rovers v Aidrieonians (Scottish League One)

Jeg tar turen opp til Skottland, og håper som ellers på turen at værgudene er på min side. Overnatting i Glasgow.

Onsdag 3. januar:
Conwy Borough v Llandudno Albion (Welsh Alliance 1)

Turen går tilbake til den nordlige kysten av Wales, der jeg etter alle solemerker vil tilbringe de neste dagene, og denne kvelden står det et lokaloppgjør på menyen. Overnatting i Llandudno.

Torsdag 4. januar:
Sannsynligvis fotballfri

Med unntak av en hjemmekamp for Tottenham og et utvalg av alderbestemte kamper, har jeg ikke funnet stort denne torsdagen. Jeg ble riktignok tilbudt hjelp med billett til den nevnte Spurs-kampen, men da spørs det om det ikke er minst like interessant for meg å ta en utflukt i nord-Wales. Kanskje jeg får tid til å ta en nærmere kikk på den imponerende Conwy Castle. Overnatting i Llandudno.

Fredag 5. januar:
Prestatyn Town v The New Saints (Welsh Premier League)

Min debut i den walisiske toppdivisjonen skulle funnet sted fem dager tidligere, men TNS bestemte seg altså å stikke voldsomme kjepper i hjulene for akkurat det. Denne dagen er det nettopp de som er gjester når denne debuten finner sted, og måtte Prestatyn Town straffe de hardt for pengene jeg nå har sløst bort pga de.

Lørdag 6. januar:
Robin Hood Athletic v Hartshead (West Yorkshire League Premier)

Lørdagene benytter jeg i disse dager gjerne til å besøke destinasjoner som frister meg et godt stykke nedover i pyramiden, og da gjerne i ligaer som sjelden spiller midtukekamper. Det er ganske utrolig å konstatere hvordan majoriteten av de aktuelle kandidatene denne helgen enten har fått bortekamp eller er vertskap for et reservelag! Jeg ventet i det lengste på terminlista til West Riding League i håp om at Littletown skulle ha hjemmekamp, men den gang ei. Jeg vil likevel befinne meg i West Yorkshire, men ser Robin Hood Athletic spille kamp i West Yorkshire League. Plan B vil også være i Leeds-området, og om jeg må ty til backup-planer, vil Yorkshire Amateur v AFC Emley være interessant også fordi storscoreren Ashley Flynn nå har meldt overgang fra AFC Emley til nettopp Yorkshire Amateur. Overnatting blir uansett i Leeds.

Søndag 7. januar:
Shrewsbury Town v West Ham United (FA Cup)

Jeg ventet også her en stund for å se hva mer som eventuelt ville flyttes i FA Cupen og ikke minst FA Vase, men besluttet omsider å gå får FA Cup-kampen i Shrewsbury, der en Shrewsbury-kompis har vært behjelpelig med billett. Overnatting i Shrewsbury.

Mandag 8. januar:
Tower Hamlets v Sawbridgeworth Town (Essex Senior League)

Jeg vil fortsatt holde døren litt på gløtt for mulige tilskudd til kamputvalget denne dagen, men det begynner vel å bli såpass sent at det skal litt til…om det da ikke skulle være en omkamp i FA Vase. Men det er vel på tide å snart bestille hotell i London-området..

Tirsdag 9. januar:
Heybridge Swifts v AFC Hornchurch (Isthmian 1 North)

Jeg blinket meg tidlig ut denne kampen, men utfordringen har vært overnatting. Et etablissement med overkommelig priser ble kontaktet, men hadde dessverre ikke ledige rom, og det er dårlig med kollektiv-transport tilbake til togforbindelse i f.eks Chelmsford etter kamp. Jeg fant imidlertid ut at det går busser tilbake nede fra Maldon sentrum, så dersom jeg tar en taxi ned dit, vil jeg kunne rekke buss tilbake til Chelmsford. Derfor har jeg nå booket overnatting ved det jeg mistenker kan vise seg å være et noe lugubert etablissement i Seven Kings-området nær Ilford.

Onsdag 10. januar:
Frome Town v Taunton Town (Southern League Cup)

Frome har ofte blitt vurdert som alternativ på tidligere turer, men det har ofte vært svært stive priser, samtidig som man gjerne har svært få alternativer i tilfelle avlysning. Denne gangen har jeg fått booket rimelig overnatting ved byens Premier Inn, og satser igjen (som ellers) på at værgudene spiller på lag.

Torsdag 11. januar:
Winchester City v Southampton (Southampton Senior Cup)

Det så lenge ut som om jeg måtte nøye meg med aldersbestemt fotball denne dagen, og jeg belaget meg på Tilbury U21 v Haringey Borough U21, men så kom jeg plutselig over denne cupkampen i Hampshire, slik at jeg blir å finne der snarere enn i Essex. Overnatting er booket ved Premier Inn-hotellet ved Southampton Airport Parkway.

Fredag 12. januar:
Newton Abbot Spurs v Bovey Tracey (South West Peninsula League 1 East)???

Jeg vurderte en stund en ‘revisit’ for å se lokaloppgjøret Willington v Crook Town i Northern League, men når jeg på lørdagen lar meg friste til ‘dypeste’ Cornwall, vil det selvsagt være langt mer praktisk med en kamp i sørvest. Jeg var på nippet til å booke hotell i Exeter med kampen i Newton Abbot i tankene før jeg oppdaget et problem. Det er uansett en lang vei ned til St. Just dagen etter, og den vanskeliggjøres nå ikke minst av vedlikeholdsarbeid og dermed ‘bus replacement’ på strekningen Exeter – Plymouth på lørdagen. Dermed var det aktuelt å heller forsere denne strekningen dagen før for å se fredagskamp nede hos Helston Athletic. Men akkurat som jeg ikke er spesielt lysten på bussturen Exeter – Plymouth og den lange veien ned til St. Just (som for øvrig må nås med buss fra endestasjonen Penzance), er jeg heller ikke altfor lysten på å se Helston være vertskap for et reservelag i form av Plymouth Argyle Reserves (i SWPL Premier). Hmmm, etter å nå ha sovet litt på det, var blant annet reservelag som bortelag utslagsgivende, og jeg valgte meg likevel Newton Abbot Spurs. Hotell booket i Exeter.

Lørdag 13. januar:
St. Just v S. Day (Cornwall Combination)

Dette var en kamp som opprinnelig fristet meg i påsken, men jeg så at den hadde blitt flyttet, og det var litt overraskende å se at den ble flyttet til 13/1. Den frister meg uansett ned til St. Just, som ligger nesten så langt vest i Cornwall som det er fysisk mulig å komme. Overnatting er booket i St. Just.

Søndag 14. januar:
Sannsynligvis fotballfri

Med kamp i Cornwall på lørdagen, spørs det om jeg ikke må se langt etter noen søndagskamp og heller benytte dagen til å ta meg opp til London for å installere meg der i forkant av en ny uke. Overnatting booket i nordvest-London.

Mandag 15. januar:
Kl. 12.00: Tottenham Hotspur U23 v Everton U23 (PL2)
Kl. 19.45: Haringey Borough v AFC Hornchurch (Isthmian 1 North)

Jeg ser muligheten for en London-dobbel, der ungguttene til Spurs av en eller annen grunn har tidlig avspark på en mandag, og kampen spilles på deres treningssenter i Enfield. Egentlig bare en bonuskamp jeg rasker med meg fordi jeg kan, før hovedretten serveres senere på mandagskvelden – en ukedag der utvalget ofte er nokså begrenset. Overnatting igjen i nordvest-London.

Tirsdag 16. januar:
Canvey Island v Heybridge Swifts (Isthmian 1 North)

Jeg kikket tidlig på kampen hos Canvey Island, og til tross for at det har dukket opp flere fristende alternativer, heller jeg foreløpig noe mot denne; også fordi det byr på en nokså enkel reisevei når jeg dagen etter reiser hjem fra Gatwick.