Romjuls- og nyttårstur 2015/16

 

Da går det sakte men sikkert mot avreise, og min etter hvert så årvisse romjuls- og nyttårstur begynner å bli ferdig spikret; med noen unntak.

 

Lørdag 26.12.2015:
Bishop’s Stortford v St. Albans City (Conference South) Kl. 15.00

Et naturlig valg for starten av turen; ikke minst når man lander på Stansted i 13-tiden, og valget således er særdeles begrenset. Det eneste andre alternativet var vel Takeley som hadde hjemmekamp i Essex Senior League, men denne har blitt flyttet til 28/12, slik at det blir Bishop’s Stortford for undertegnede.

 

Søndag 27.12.2015:
Hythe Town v Folkestone Invicta (Isthmian Division One South) Kl. 15.00

Jeg blinket meg tidlig ut et skikkelig heftig lokalderby i Kent, og har egentlig aldri vært lokket til å endre på planene. I likhet med både dagen før og dagen etter vil jeg ha base rett ved East Croydon stasjon.

 

Mandag 28.12.2015:
CB Hounslow v Bedfont & Feltham (Combined Counties League Division One) Kl. 11.30
Cockfosters v London Tigers (Spartan South Midlands League Premier Division) Kl. 15.00
Barkingside v Haringey Borough (Isthmian League Division One North) Kl. 19.45

En amisiøs trippel i stor-London, som skal kunne la seg gjøre dersom det ikke blir uforutsette kanselleringer, utsettelser eller kollektive problemer. Ved kanselleringer av en eller flere kampene, kan jeg velge å forkaste trippelen og satse på en helt annerledes dobbel. Den første kampen er for øvrig spesiell i den forstand at “vertskapet” CB Hounslow for tiden banedeler hos “bortelaget” Bedfont & Feltham, som dermed vil være oppført som bortelag på egen hjemmebane.

 

Tirsdag 29.12.2015:
19.30 Alnwick v Heaton Stannington (Northern League Division Two) Kl. 1930

Med tanke på reisen opp til Skottland dagen etter, var det klart at en base oppe i nord ville være praktisk denne dagen. Det er flere aktuelle kamper på andre nivå av Northern League, og jeg er fristet av kampen i Alnwick. Med drittvær og stadig mer pysete dommere og funksjonærer er det i disse dager alltid en fare for avlysninger (selv om man ikke alltid lenger trenger drittvær for å måtte frykte det!), og derfor er det betryggende med alternativer i form av kamper hos både Chester-Le-Street Town, Darlington Railway Athletic og Ryhope Colliery Welfare. Hotell er booket i Newcastle

 

Onsdag 30.12.2015:
Hamilton Academicals v Inverness Caledonian Thistle (Scottish Premier League) Kl. 15.00
Motherwell v St. Johnstone (Scottish Premier League) Kl. 19.45

En dobbel er planlagt med base i Glasgow, men det er meldt voldsomme nedbørsmengder over området! Forhåpentligvis vil arenaer i skotsk PL klare brasene, og Hamilton spiller vel også på kunstgress om jeg ikke husker feil.

 

Torsdag 31.12.2015:
St. Roch’s v Blochairn Star (Friendly) Kl. 13.45

Den eneste kampen jeg har vært kar om å finne i hele Storbritannia på nyttårsaften, og den blir tilfeldigvis spilt i Glasgow, der jeg vil våkne opp denne dagen. Jeg vil etter hvert bevege meg ned til Newcastle, men vil nok benytte anledningen til å få med meg denne vennskapskampen først. Den skotske Junior-pyramiden (som for ordens skyld ikke har NOE som helst med aldersbestemt fotball å gjøre, slik vi forbinder med ordet “junior” i Norge) har juleferie til 9. januar, og det er derfor en og annen vennskapskamp som vil bli arrangert i periode; slik som denne hos St. Roch’s, som dog synes å ha noen urovekkende bånd til en annen langt større klubb i området…en vemmelig klubb som også spiller i grønne og hvite striper. Jeg får legge lokk på Rangers-sympatiene og la eventuelle slike effekter ligge i bagen denne dagen.

 

Fredag 01.01.2015:
Heanor Town v Shepshed Dynamo (Midland Football League Premier Division) Kl. 15.00

Midland Football League har i likhet med forgjengeren Midland Alliance (og vel også Midland Combination) hatt tradisjon for å ha første nyttårsdag som kampdag nokså uavhengig av ukedag. Slik har det i hvert fall vært i senere år, men denne sesongen er utvalget meget begrenset. Et stykke uti november begynte kampene å forvinne fra nyttårsdagen i skremmende fart, der de en etter en ble flyttet til dagen etter. I ligaens øverste divisjon gjenstår nå kun kampen hos Heanor Town, og den har jeg blinket meg ut. Jeg vil etter kamp returnere til Newcastle, som igjen er valgt som base grunnet tidlig start i Dundee dagen etter.

 

Lørdag 02.01.2015:
Dundee v Dundee United (Scottish Premier League) Kl. 12.30
Alloa v Falkirk (Scottish Championship) Kl. 17.15

Til tross for at min interesse for toppfotball har avtatt ganske kraftig de siste årene, har jeg faktisk forventninger til at Dundee-derbyet skal være en interessant opplevelse. Billett er i boks, og jaggu lot ikke kampen seg også kombinere med en ettermiddagskamp i Alloa.

 

Søndag 03.01.2015:
Keith v Formartine United (Highland League) Kl. 15.00

Det ble tidlig klart at jeg med overnatting i Dundee ikke ville være i stand til å rekke noen av kampene som vakte interesse i England denne søndagen, slik som kampen hos Bishops Cleeve. I stedet dukket det i stedet opp flere skotske alternativ (i tillegg det allerede eksisterende St. Johnstone v Aberdeen, som dog vil være en plan D, E eller F ved behov). Om værgudene spiller på lag vil jeg benytte anledningen til å se kamp i Keith, og overnatting skjer igjen i Dundee.

 

Mandag 04.01.2015:
Runcorn Town v North Shields (FA Vase 3. runde omkamp) 19.45 (*???)

En dag med et magert utvalg på menyen, og jeg hadde innfunnet meg med å måtte belage meg på en lang tur ned fra Skottland og “nøye meg med” Tower Hamlets v Hullbridge Sports i Essex Senior League. Så ble FA Vase-omkampen mellom Runcorn Town og North Shields offer for værgudene (og kanskje en dose pyse-takter) slik at den ble utsatt. Både Runcorn Town og NWCL publiserte 22/12 at 4. januar er ny dato, men nå viser det seg at det ikke er helt bekreftet likevel. Det ryktes at regjerende mester North Shields er ute etter å stikke kjepper i hjulene for mine planer da de ikke skal være helt fornøyd med den nye datoen. Med kampdag to dager tidligere er dette likt for begge klubber, og Runcorn Town har i lengre tid operert med mandag som sin midtuke-kampdag, så jeg kan ikke helt se hva slags sak North Shields skulle ha.

 

Tirsdag 05.01.2015:
Cowes Sports v Bemerton Heath Harlequins (Wessex League Premier Division) Kl. 19.45

Denne ble jo egentlig blinket ut med det i tankene at jeg dagen før ville befinne meg noe lenger sør enn det jeg vil være (om ikke North Shields kludrer til planene mine!), men hotell er booket i Southampton, og det er heldigvis en rekke alternativer blant annet i Wessex League. Cowes Sports har en herlig gammel hovedtribune av den klassiske sorten, og jeg ser frem til utflukten til Isle of Wight. Så er det bare å sørge for at man rekker siste ferje tilbake til fastlandet.

 

Onsdag 06.01.2015:
TBA

I mangel på andre alternativer kikket jeg tidlig litt på Winterbourne United, men denne kampen har ikke bare forsvunnet fra terminlistene. Winterbourne United har dessverre også trukket seg fra Western League og tilsynelatende lagt ned driften. Det har etter hvert uansett kommet mer spennende alternativer (Winterbourne United spilte sine siste år på Gloucestershire FAs usjarmerende plastikk-bane i Almondsbury), og jeg blinket meg tidlig ut oppgjøret Frome Town v Dorchester Town. Det er fortsatt aktuelt, men grunnet stive overnattingspriser i Frome har jeg begynt å se på alternativer. Et av disse er Petersfield Town, som i så fall gjør at jeg kan bli i Hampshire en dag til, mens en annen er myyye lenger nord: Brandon United møter mine kompiser i Whickham, og det er også en kamp jeg vurderer. Jeg skulle nok bestilt hotell i Frome mens prisene var langt lavere, men kanskje er det uansett en destinasjon som kan vente til en årstid da faren for avlysninger er mindre…og/eller til en dag hvor alternativene er flere (det finnes ikke en eneste kamp hvor retur til Frome ved kampslutt etter mulig). Mulig jeg venter med å ta beslutningen til etter avreise.

 

Torsdag 07.01.2015:
Wigan Athetic v Gillingham (League 1) Kl. 19.45

Ikke alltid så lett å finne torsdagskamper, så derfor booket jeg ganske raskt hotell i Wigan da denne kampen ble flyttet for TV.

 

Freday 08.01.2015:
Brantham Athletic v Hadleigh United (Eastern Counties League Premier Division) Kl. 19.45

En kamp som har blitt flyttet i løpet av den siste uka, og jeg luter nå mot å velge meg denne på fredagskvelden. Overnatting kan bli både i Ipswich- eller Colchester-området, eller kanskje til og med nærmere London.

 

Lørdag 09.01.2015:
TBA

Meget usikker. Jeg kikket tidlig på mulighetene for en dobbel i Skottland. Om ikke valget av TV-kamper fra den skotske FA Cupen var fullt like skuffende som tilfellet var i England, så var det kanskje heller ikke noe å juble helt vilt over. Med Hearts v Aberdeen som ettermiddagskamp på TV, skal det imidlertid i teorien være mulig å kombinere med en rekke kamper i Scottish Juniors. Men når man i denne pyramiden er til de grader trege med å offentliggjøre kampprogrammet (som gjerne kommer uka før, og ofte kun en uke av gangen), gjør det at jeg kanskje velger å avstå denne gang – spesielt ettersom været i disse dager tydeligvis kan utradere store deler av Juniors-programmet, og jeg er uansett litt lunken til å dra opp uten å vite om noen av klubbene som interesserer meg spiller hjemme. Også Brantham Athletic dagen før er med på å minske sjansen for en skotsk dobbel.
En annen mulighet for dobbel er det i nordvest, men den inkluderer besøk hos selveste Manchester United på Old Trafford, og er jeg virkelig lysten på det (om jeg da i det hele tatt ville vært i stand til å fikse billetter)?? Svaret er i utgangspunktet nei, og interessen ville i stor grad begrenset seg til å gjøre observasjoner for mine skriverier, få dette besøket ut av verden en gang for alle, og å se Sheffield United avansere. Jeg er faktisk mer lysten på Knutsford i Cheshire League, som ville være kampen jeg kombinerte med. Men på denne tiden av året er det jo alt annet enn sikkert av kampen i Knutsford i det hele tatt vil bli spilt, og da vil jeg sitte meg skjegget i postkassa. Kanskje vil jeg heller bare bruke dagen på å nøye meg med EN kamp og således besøke en destinasjon jeg virkelig ønsker meg til. Jeg må innrømme at jeg faktisk er nokså lysten på eksempelvis Swanage Town & Herst i Dorset Premier League.

 

Søndag 10.01.2015:
TBA

Mye av det samme som dagen før – minus muligheter for dobbel. Igjen er valget av TV-kamper fra FA Cupen begredelige greier, og det er faktisk ikke noe som frister meg i det hele tatt. Om jeg hadde befunnet meg i Skottland dagen før, ville jeg kunnet dra til Stranraer (der hjemmelaget møter C*ltic i FA Cupen), men det er en utpost som betinger riktig base dagen før…og igjen vil det være et spørsmål om billetter. Jeg hadde håpet på alternativer fra FA Vase, men foreløpig er AFC Dunstable det eneste vertskapet med kamp i den turneringen denne dagen, på ny-ombygde og triste Creasey Park, der jeg tidligere har sett “storebror” Dunstable Town. Så skal jeg virkelig bite i det sure eplet og gjøre et “pliktløp” ved å se Chelsea v Scunthorpe på Stamford Bridge?? Jeg er ikke akkkurat overbegeistret, men det kan være en fin mulighet til å “få det unna”. I påvente av ytterligere alternativer vil jeg nok vente med avgjørelsen til etter avreise (og til Chelsea-kampen eventuelt er utsolgt??)…i likhet med dagen før.

 

Da er det bare å krysse fingene for at værgudene er medgjørlige (selv om det i disse dager tydeligvis ikke alltid er nok til å tilfredsstille stadig mer pysete) at jeg jeg snart kan spikre de siste datoene. God jul og godt nytt år, folkens!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg