13.08.2015: Stadion-sightseeing i Newcastle


Jeg hadde Newcastle som base for andre dag på rad, og en av mine favorittbyers fantastiske uteliv hadde virkelig satt sine spor da undertegnede våknet i alt annet enn kanonform. Etter å ha busset ut til Heaton Road for å forsøke å bøte litt på formen med en voldsom frokost fra Butterfly Cabinet, bestemte jeg meg for å ta en liten utflukt. Det var på metroen inn mot sentrum at jeg fikk ideen om å ta en kikk på Kingston Park, og dermed byttet jeg til grønn metro-linje for å komme meg til stasjonen med samme navn.

 

Det var her den ikke lenger eksisterende klubben Newcastle Blue Star spilte sine siste år før de gikk konkurs. Her spiller fortsatt rugby union klubben Newcastle Falcons sine hjemmekamper, i tillegg til rugby league klubben Newcastle Thunder. Newcastle Uniteds reserver spiller vel såvidt jeg vet også majoriteten av sine hjemmekamper her. Det var tilsynelatende ikke muligheter for å ta seg inn, men det var da temmelig godt innsyn til anleggets indre. Det skal da også nevnes at klubbens tidligere hjemmebane Wheatsheaf Park ikke ligger altfor langt unna (nå hjemmebane for rugby union klubben Gosforth RFC under navnet Druid Park), men jeg har ærlig talt ikke den ringeste anelse om hvorfor i all verden jeg ikke dro videre de to holdeplassene til Callerton Parkway for å ta en kikk også der.

 

Blue Star ble stiftet i 1930, men det var ikke før i 1985 at de tok steget opp i Northern League – etter å ha vunnet Wearside League tre år på rad. De tok Northern League Division Two med storm og vant divisjonen suverent etter å ha vunnet 36 av 38 kamper. I Division One kjempet de umiddelbart i toppen, men var snart på retur og måtte etter hvert returnere til Division Two. Siste gang de rykket opp igjen i Division One vant de rett og slett hele ligaen som nyopprykket lag, samtidig som de sikret seg The Double ved også å vinne ligacupen. Det var våren 2006, men det var ikke før året etter at de fikk rykke opp til NPL Division One North, da Wheatsheaf Park ikke tilfredsstilte NPLs krav.

 

Dette var bakgrunnen for at de fikk i stand en avtale om banedeling med Newcastle Falcons på Kingston Park. Med en kapasitet på 10 200 var det kanskje vel voldsomt, men i sin andre sesong (2008/09) i NPL 1 North fulgte de opp tredjeplassen med å triumfere i playoff. I semifinalen ble Colwyn Bay slått på straffer, mens de knuste Curzon Ashton 4-1 i finalen, og dermed var klubben klar for spill i NPL Premier Division. Men før man kom så langt fikk klubben et krav på £65 000 fra Football Foundation, som ville ha tilbake pengene de hadde gitt i tilskudd for å pusse opp Wheatsheaf Park, siden klubben ikke lenger ville spille der. Det endte snart med at kubben la ned driften, og er således historie.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg