Wam-Kam v Vollen 16.06.2015


Tirsdag 16.06.2015: Wam-Kam v Vollen

Så langt har sommeren 2015 vært nokså ensbetydende med abstinenser for min del – fotball-abstinenser og et lengten etter at den engelske sesongen skal starte opp igjen. Denne tirsdagen tok rastløsheten meg i slik grad at jeg bestemte meg for å ta en tur inn til hovedstaden for å se litt fotball. Av kampene på den norske fotballmenyen i hovedstadsområdet denne kvelden var Sagene v Jardar i 5. divisjon Oslo avdeling 1, og da Sagene spiller sine kamper på Bjølsen kunstgress, var det en god mulighet til å få tatt en kikk på Skeids gamle hjemmebane Voldsløkka, som dessverre står og forfaller i disse dager.

Etter et trist gjensyn med en forfallent anlegg som likevel fortsatt har mer sjarm og karakter enn de aller fleste andre i Oslo-regionen, gikk jeg de få meterne ned til kunstgressbanen(e) på nedsiden. Der foregikk det imidlertid kun en bedriftskamp, og jeg begynte å få bange anelser. Heldigvis tok jeg med en halvtimes tid til kampstart en sjekk på nettet, og kunne konstatere at kampen i løpet av dagen hadde blitt flyttet til torsdagen. Bomtur! Frenetisk gikk jeg i rasende fart gjennom dagens kampprogram, og fant ut at den eneste kampen jeg nå kunne rekke var en kamp i 4. divisjon Oslo avdeling 1…nemlig kampen mellom Wam-Kam og Vollen på Jordal Idrettspark. Dermed ilte jeg mot bussholdeplassen og satt kursen mot fiendtlig område (ja, jeg avskyr Vålerenga!).

Etter en ny tur med buss nummer 37, kunne jeg hoppe av på Vålerenga og ile de få meterne til Jordal Idrettsplass, der jeg kunne høre kampen blåses i gang få sekunder før jeg rundet hjørnet. Dette er et snodig anlegg, der det første man biter seg merke i er alle markeringene for amerikansk fotball ute på banen. Den naturlige forklaringen er at dette er hjemmebanen til Vålerenga Trolls, og også bak begge mål står amerikanske fotball-mål. Jeg kom inn på den ene langsiden, der man har typiske tre-tribuner i hele banens lengde – bortsett fra et lite parti midt på, der man har inngangen til det jeg mistenker er garderober. Tribunene er bygget inn i en skråning, og på toppen av disse står midt på et hus som det er naturlig å tenke seg er et slags klubbhus.

Sett herfra er det bak det venstre målet en «bmx-og skatepark», mens det på motsatt kortside heller ikke er stort annet enn en park. På bortre langside er det heller ikke spesielt med fasiliteter, men der var i hvert fall laglederbenkene. I hjørnet mellom de to sistnevnte sidene ser man ellers over på Jordal Amfi i bakgrunnen. Wam-Kam er nok et ubeskrevet blad for de fleste, og klubben ble stiftet så sent som i 2007. Navnet skal være en forkortelse for Waldemars-kameratene, etter puben stampuben Waldemars, og klubben har sterke forbindelser til Surnadal. Siden den gang har de spilt seg opp fra 8. divisjon til 4. divisjon, og kveldens motstander var altså Vollen, som jeg følte hadde et lite favorittstempel.

I toppen av tabellen tronet Oslojuvelene som serieleder med statistikken 8-0-1. Vollen lå på en 7. plass av tolv klubber, mens Wam-Kam befant seg på 9. plass. Det skilte fem poeng mellom de to, men Wam-Kam hadde dessuten tapt samtlige av sine fem første hjemmekamper. Imidlertid var det vertene som startet best, og da klokka viste 18 minutter hadde de tatt en tomålsledelse. Vollen reduserte etter en drøy halvtime, og i omgangens siste minutt utlignet de også til 2-2. Men rett fra avspark gikk Wam-Kam i angrep, og med et flott langskudd på overtid tok de tilbake ledesen sekunder før dommeren blåste for pause.

Kvaliteten på det jeg så imponerte vel strengt tatt ikke voldsomt, og jeg tok meg etter pause i å kjede meg litt til tross for at det var sjanser begge veier. Det var noe som manglet, og med en kunstgressbane er det kanskje ikke overraskende at det knapt var en eneste skikkelig takling, og selv om vi ble servert mange mål, var det likevel noe tamt over det hele. Bortelagets Florian Jashari snudde kampen med to scoringer på fem minutter i andre omgang, og to negre som hele kampen hadde sittet i høylytt samtale på et fremmed språk spurte meg om det nå var 1-1! De hadde tydeligvis ikke fulgt helt med, men da Vollen med sju minutter igjen scoret sitt femte, var det spikeren i kista. Idet dommeren blåste av var jeg allerede på vei ut for å rekke bussen.

Norwegian ground # 34:
Wam-Kam v Vollen 3-5 (3-2)
4. divisjon, Oslo avd. 3
Jordal kunstgress, 16 Juni 2015
1-0 Ole Jørgen Grumstad (8)
2-0 Fredrik Bøe Saltbones (18)
2-1 Behar Mehmeti (32)
2-2 Bonaventure Ombira Maruti (45)
3-2 Gabriel Garod Zekad (45+1)
3-3 Florian Jashari (73)
3-4 Florian Jashari (78)
3-5 Anders Nielsen (83)
Inngang: Gratis
Tilskuere: 30

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg