06.01.2015: Morbid football-“sightseeing” i Doncaster

 

Jeg befant meg i Doncaster, der jeg skulle ha base i forbindelse med mitt besøk hos Frickley Athletic, og da jeg var vel vitende om at delere av Doncaster Rovers’ gamle Belle Vue fortsatt sto der og forfalt, ville jeg ta en kikk. En Doncaster-kompis bosatt i Norge (og som tidligere jobbet som bartender på Belfry, for de som frekventerte den eminente Oslo-puben) bekreftet at det fortsatt skal være mulig å ta seg inn på det gamle anlegget.

 

Derfor la jeg snart ut på den rundt 25 minutter lange spaserturen fra Restover Lodge, langs Carr House Road ut mot stedet der det sjarmerende gamle stadionet en gang var Rovers’ hjemmebane. Jeg registrerte raskt at påstanden om at anlegget ikke var gjerdet inn viste seg å ikke holde stikk, og jeg ble først tvunget til å forsere tornekratt og annet buskas uten å finne noen åpning i gjerdet. Da jeg tok meg over på langsiden ut mot Bawtry Road (med byens kjente veddeløpsbane på andre siden av veien) så jeg imidlertid at en stor seksjon av gjerdet her var revet ned, slik at jeg enkelt og greit likevel kunne spasere inn for å ta en ordentlig kikk.

Selv om jeg var klar over at noen tribuneseksjoner fortsatt sto igjen, var det overraskende hvor mye av de gamle ståtribunene som faktisk fortsatt var der. Selve tribunebyggene er selvsagt fjernet, men på alle fire sidene ser man fortsatt betongtrinnene som har opp gjennom årene har huset tusenvis av fotballsupportere. Noen steder var de temmelig rasert, og enda flere steder var de totalt overgrodd av et villniss av buskas og trær. Jeg fikk dessverre aldri besøkt Belle Vue mens man fremdeles spilte fotball her, og det var nå et trist skue – og bildene vil sannsynligvis være sterk kost for de som var så heldige å få oppleve Belle Vue.

Bigger pics here / Større bilder kan ses her

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg