10.10.2014: Mer fotball-“sightseeing” i London

Jeg hadde igjen noen timer å slå ihjel i den engelske hovedstaden før kveldens kamp i Tolworth, der Corinthian-Casuals og Whyteleafe skulle møtes til dyst i Isthmian League Division One South. Etter en fortreffelig frokost hadde jeg planlagt å vende snuta litt vestover i byen for å ta en kikk på et par av metropolens fotballstadioner, og først valgte jeg å sette kursen mot Stamford Bridge, der jeg fortsatt ikke har vært. Jeg spaserte de ti minuttene opp til St. James’s Park, da dette var mest praktisk, og tok derfra tubens District Line vestover til Fulham Broadway. Etter få minutters gange langs Fulham Road dukket Chelseas hjemmebane opp på min venstre hånd, og jeg tok en kjapp runde rundt anlegget, der det mest interessante må sies å være statuen av legenden Peter Osgood. Det er dessuten ikke vanskelig å se hvorfor Chelsea mener det er vanskelig å utvide Stamford Bridge nevneverdig.

 

Turen gikk videre med District Line, før jeg igjen hoppet av på Putney Bridge, ytterligere to stasjoner lenger sør. Herfra trasket jeg gjennom Bishop’s Park, og etter et kvarters tid kunne jeg beundre den fantastiske fasaden på Craven Cottage. Jeg har tidligere sett Fulham spille her, men det var på en tid da jeg var alt for dårlig til å ta bilder. Fra mitt besøk den gangen savnet jeg ikke minst noen bilder av utsiden og den flotte fasaden, og det var bakgrunnen for at jeg nå valgte å ta en ny kikk. Den nevnte fasaden på Stevenage Road End (senere også kalt Johnny Haynes Stand) er virkelig blant de absolutt flotteste i engelsk fotball, og denne tribunen skal være den eldste gjenværende tribunen i Football League. De fleste vil nok kanskje vite at den ble designet av Archibald Leitch – legenden fremfor noen innen fotballstadion-arkitektur. Sola skapte imidlertid visse utfordringer også denne gang, men statuen av klubblegenden Johnny Haynes ble selvsagt også avbildet, før jeg rett og slett satt meg ned på en benk ved elvepromenaden og slappet av mens jeg koste meg i sola med Themsen rennene forbi rett foran meg. Det var fortsatt mange timer til avspark i Tolworth.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg