Hereford United v Accrington Stanley 30.12.2011


Fredag 30.12.2011 Hereford United v Accrington Stanley

Jeg hadde opprinnelig kikket på Tranmere Rovers v Bury og Huddersfield Town v Carlisle United som alternativer denne dagen. Ikke vet jeg hvordan jeg først hadde klart å overse Hereford, men når jeg likevel skulle til Reading dagen etter, var etter hvert en tur til Edgar Street langt mer fristende – og også enklere. Ved ankomst The Merton Hotel viste det seg at de for tiden hadde redusert drift med kun B&B virksomhet. Men betjeningen var hyggelig og meget hjelpsom, og hadde noen gode pubtips for å slå ihjel litt tid og lade opp til kamp.

Jeg hadde vurdert å sjekke opp muligheten for en omvisning på Bulmers bryggeri, der de lager blant annet Strongbow. Dette falt imidlertid bort, og jeg satt heller kursen mot en av pubene i byen. Barrels viste seg å være en liten juvel av en engelsk pub, og ble mitt tilholdssted mens jeg forfrisket meg med 2-3 pints. Neste stopp var Oxford Arms der jeg kom i snakk med noen Hereford-supportere. Dessverre var de begge steder i undertall blant “fotball-nolduser” som heller ville diskutere de nye “spennende” snakkisene rundt topplagene i Premier League. Da var det langt mer interessant å samtale med en eldre hjemmesupporter som blant annet kunne gi en førstehåndsbeskrivelse av scenene som utspilte seg da Ronnie Radfords vanvittige scoring var med å avgjøre i Hereford Uniteds fordel da de som Southern League-klubb slo ut selveste Newcastle United av FA Cupen i februar 1972 – visstnok fortsatt tidenes mest viste FA Cup øyeblikk på BBC.

Jeg forflyttet meg over til Edgar Street der jeg entret klubbens bar Legends (eller var det Radfords?), som hadde fin utsikt mot banen. £14 fattigere tok jeg omsider plass blant hjemmesupporterne på Merton Terrace bak det ene målet. Blackfriars Street End bak motsatt mål er jo som kjent stengt grunnet sikkerhetsmessige hensyn. Klubben har dog satt opp noen midlertidige seter foran den i utgangspunktet flotte tribunen, og det så ikke spesielt pent ut. Bortefolket fra Accrington ble da heller ikke plassert der; de var såpass få (108 i tallet, av 2 057 totalt) at det holdt med litt plass på den ene siden av Edgar Street Stand.

Det er ikke mye pent man hører om Edgar Street, om man da ikke snakker med nostalgikere. Stort sett går det i at det er en falleferdig rønne, og til og med en dødsfelle. Nå er dette gjerne folk av typen som mener nye anlegg som Ricoh Arena i Coventry er selve perfeksjonen, og slike mennesker har jeg sluttet å lytte til i slikt henseende. Selv fikk jeg som forventet et meget positivt inntrykk av Edgar Street. Merton Terrace er akkurat slik jeg liker de. Å tilbringe 2×45 minutter stående på en gammel ståtribune som oser av karakter, og med andre stående tilskuere som synger og hopper og lager liv…ja, det er herlig! Jeg vil absolutt anbefale et besøk her før den blir offer for vandalisme i form av “oppgraderinger” og “fremskritt”.

Accrington Stanley hadde blitt forsinket, og avspark ble utsatt et kvarter til klokka 20.00. Men når kampen først ble sparket i gang tok hjemmelaget raskt ledelsen med Yoann Arquin som målscorer etter 5 minutter. Skulle det endelig bli tre poeng, etter 8 strake uten seier?? Accrington virket dog ikke slått, og presset umiddelbart på for utligning. Halvsjanser kom begge veier, men det var slett ingen imponerende forestilling. Pause-pinten ble dermed inntatt på stillingen 1-0 til oksene fra Hereford. En kikk i programmet avslørte at gjestende Stanley stilte til kveldens kamp med en tropp som inkluderte hele 8 lånespillere! Det var rett og slett trist å se, men det er vel bare nok et tegn på hvordan den moderne fotballen utvikler seg i negativ retning på stadig flere områder.

Etter pause kunne Hereford doblet ledelsen nesten umiddelbart, men det var i stedet Accrington Stanley som utlignet etter 72 minutter. Micah Evans – en av de mange lånespillerne – headet mot mål, men Rob Purdie så ut til å ha blokkert på streken (i hvert fall for meg som sto direkte bak mål). Linjemannen vinket dog febrilsk for mål, og Blackburn-spilleren ble kreditert utligning for Stanley. Begge lag hadde muligheter til å sikre alle poengene, men det ebbet ut med 1-1. Jeg registrerte endel oppgitthet og skuffelse rundt meg før jeg satt kursen tilbake til Merton Hotel via en pint på Oxford Arms.

English ground # 62:
Hereford United v Accrington Stanley 1-1 (1-0)
League Two
Edgar Street, 30 December 2011
1-0 Yoann Arquin (5)
1-1 Micah Evans (72)
Att: 2 057
Admission: £14
Programme: £2,50

 

Next game: 31.12.2011: Thatcham Town v Didcot Town
Previous game: 27.12.2011: Bournemouth FC v Christchurch

 

More pics

 

 

 



0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg