Maidenhead United v Chelmsford City 08.10.2011


Lørdag 08.10.2011 Maidenhead United v Chelmsford City

Etter en lang tur ned fra Liverpool med togbytte i Wolverhampton, trillet toget mitt etter hvert inn på Reading stasjon. Den korte veien opp til Ibis Hotel ble raskt unnagjort, og jeg gikk inn for å sjekke inn. Men de kunne nå ikke finne min reservasjon! Da Cammell Laird v Bamber Bridge ble flyttet fra lørdag til fredag, hadde jeg allerede booket rom på Ibis-hotellet i Reading fra fredag til mandag uten avbestillingsmulighet. Jeg ringte for  å gi beskjed om at jeg ikke ville sjekke inn før lørdag, men likevel betale for alle tre døgnene. Men så har de da klart å slette hele reservasjonen! Jeg hadde heldigvis skrevet den ut slik at den meget vakre jenta som sto der kunne se den, og snart var det ordnet.

Hotellet var intet blivende sted, for jeg skulle videre til Maidenhead. Min kompis Marc hadde tidlig meldt interesse for å være med på det jeg planla å være en lokal kamp denne dagen, og foreslo sitt lokale Wokingham & Emmbrook i en cupkamp mot et lag jeg ikke er kar om å erindre i øyeblikket. Men jeg falt i stedet ned på Maidenhead Uniteds kamp mot Chelmsford City i Conference South, delvis grunnet at Wokingham & Emmbrook nå spiller sine hjemmekamper hos Bracknell Town. Marc måtte uansett melde avbud, men vi avtalte halvveis å møtes i Reading senere på ettermiddagen. Jeg gikk tilbake til Reading stasjon og hoppet på toget til Maidenhead, og ikke altfor lenge etter krysset jeg over fra Maidenhead stasjon over til puben The Bell.

Et antall Chelmsford-supportere hadde allerede intatt puben, og jeg kom raskt i snakk med noen av de. Samtalen dreide seg først om hva som var skjedd med deres tilsynelatende eminente hjemmestyrke de siste sesongene, da de så langt denne sesongen til sammenligning hadde usle 0-4-2 hjemme. Uten at de hadde noen åpenbar forklaring på dette, beveget samtalen seg over på temaet Melbourne Stadium. Jeg er overhodet ingen fan av friidrettsstadioner som hjemmebaner for fotballklubber, men i Chelmsford Citys tilfelle var det fort klart at supporterne var sjeleglad for bare å i det hele tatt å få spille i Chelmsford igjen etter eksil i både Maldon og Billericay fra 1997 til 2006. Et par av de var imponert over rundreisen jeg var på og ville gjerne høre mer om kampene jeg hadde sett hittil og de jeg skulle se de resterende dagene. Da Essex-derbyet Grays Athletic v Tilbury kom på banen utløste det en hoderistende konklusjon om at den delen av Essex (Grays-Tilbury-Basildon området) burde vært skåret vekk fra Essex og gitt over til Kent – noe som fikk meg til å le så jeg satt cider i vrangstrupen.

Turen gikk videre den korte veien til det som visstnok er verdens eldste fotballstadion i kontinuerlig bruk av samme klubb. York Road har vært klubbens hjem siden fra 1871. Jeg hadde tidligere vært der da en kamp var avlyst uten at jeg hadde fått det med meg, og benyttet den gang anledningen til å traske litt rundt på stadionet og kikke. Og nettopp det var en annen grunn til at jeg valgte meg Maidenhead i dag; det var nemlig på tide å få avlagt dette stadionet et besøk under kamp. Fra The Bell til York Road tok jeg følge med en Maidenhead-supporter som sa seg mer optimistisk enn på flere år, og mente at de denne sesongen i hvert fall burde slippe å havne nede i sumpa.

Jeg betalte meg inn og sikret meg et program for £2, før jeg ble pekt i retning av klubbsjappa som minnet om en kiosk der på motsatt langside. Med nyanskaffet skjerf gikk turen tilbake til klubbhusets bar, der det var åpenbart at det var kommet endel bortefolk fra Essex. I tillegg var det også en ikke ubetydelig mengde tilsynelatende nøytrale. Det var spillefri i både Championship og det en Brentford-fan fast refererte til som «PremierSHITE», og dermed Non League Day. En Reading-kompis fortalte meg at han kjente flere Reading-fans som visstnok skulle befinne seg der, og i baren før kampstart kom kom jeg i snakk med en Plymouth-supporter i nesten 20 års eksil i Maidenhead (som selvsagt fikk mye sympati fra de fleste kanter slik situasjonen dessverre har vært i Plymouth Argyle den siste tiden). I tillegg til den nevnte Brentford-supporteren og hans kumpan – som ikke hadde hatt tid eller penger til å legge ut på den lange borteturen til Carlisle denne dagen – var selveste Dave Beasant til stede for å se sin sønn Sam vokte målet for hjemmelaget.

En meget interessant samtale med Brentford-supporterne måtte etterhvert vike for avspark, og Plymouth-supporteren ble ønsket lykke til i deres kamp mot Accrington Stanley. Det tok ikke mange minuttene før den hjemvendte sønn Kezie Ibe ga gjestene fra Essex ledelsen. Cliff Akurang ble spilt gjennom og sentret til Ibe som hadde en enkel oppgave. Et par Chelmsford-supportere rett ved siden av meg minte meg på det de hadde sagt kort tid i forveien om at Ibe var «tilbake i godt gammelt slag fra sitt forrige opphold i Chelmsford, før han prøvde lykken i Farnborough». Martel Powell fikk hjemmelagets første store klare sjanse etter 19 minutter, men hans volley føyk gjennom feltet og strøk utenfor bortre stolpe. Sam Corcoran kunne doblet ledelsen for The Clarets, men hans skudd ble flott parert til corner av Beasant. Og Beasant senior var nok tilfreds da junior vartet opp med tre flotte redninger på kort tid for å hindre en dobbeltsjanse ved Corcoran og Ricky Modeste, og like etter fra Akurang. Omgangens siste sjanse falt til hjemmelagets Anthony Thomas som skar inn fra venstrekanten og forsøkte å skru ballen inn i lengste hjørne, men ballen gikk i stolpen og ut.

Pausen ble tilbragt i baren med Brentford-supporterne, som nå gjerne ville høre om Uwe Röslers karriere i Norge, før de selv kom med nye interessante anekdoter.
355 tilskuere så andre omgang starte mye roligere enn den første, og det var allerede spilt et drøyt kvarter av den da Maidenheads innbytter Ishmail Kamara fikk to store sjanser på kort tid. Men landslagsspilleren fra Sierra Leone surret det til noe helt vanvittig, og den ene avslutningen kunne til og med plukkes rolig opp av Citys venstreback Aiden Palmer nede ved hjørneflagget. Et frispark til The Magpies med under 20 minutter igjen endte med at Ashan Holgate headet i tverrliggeren og ned før bortekeeper Carl Pentney (i sin siste kamp på utlån fra Colchester) fikk avklart. Og det så ut til at Chelmsford skulle ri det i land, spesielt da Aiden Tann plukket opp en corner og meide ballen inn i feltet igjen til Anthony Cook i god posisjon. Hans avslutning ble imidlertid blokkert i siste liten.

Maidenhead kastet alt fremover og Kamara var på vei gjennom da han ble stoppet av en glimrende takling av Adam Tann, som var siste forsvarer. Med tre minutter tillagt tid og klokka tikkende faretruende mot 93 minutter fikk Maidenhead frispark ute på kanten, og selv unge Sam Beasant ble sendt opp. Anthony Thomas slo inn, og Holgate headet forbi Pentney og i mål til vanvittig jubel blant hjemmefolket – og ditto frustrasjon blant de tilreisende bortesupporterne. Det var bare såvidt man rakk å ta avsparket før dommeren blåste for full tid og 1-1.

Plymouth hadde også surret bort en seier med en sen utligning imot, og Argyle-supporteren sto og fikk sympati fra Brentford-supporterne da jeg kom inn i klubbhusets bar. De på sin side hadde også spilt 2-2 oppe i Cumbria. Det ble tid til et par ord også med Beasant senior som tydeligvis var der med noen kompiser. På spørsmål om han var fornøyd med juniors innsats svarte han bekreftende at joda, han hadde ikke stort å utsette. Jeg spurte om han selv trente sønnen, og han svarte bekreftende før junior selv kom og satt en stopper for ytterligere oppfølgingsspørsmål.

Det var uansett på tide å komme seg tilbake til Reading, så jeg sendte en melding til Marc om at jeg var på vei tilbake til Reading med toget. Etter en kjapp tur oppom hotellrommet valgte jeg å oppsøke The Monk’s Retreat, der jeg akkurat hadde rukket å hive i meg et måltid da Marc og en kompis kom inn. Det ble starten på en helaften på byen som via Reflex endte up på nattklubben Deja Vu, hvor jeg mener å huske at vi ankom i 03.30 tiden. Det meste før og alt etter dette er dessverre noe tåkete.

English ground # 56:
Maidenhead United v Chelmsford City 1-1 (0-1)
Conference South
York Road, 8 October 2011
0-1 Kezie Ibe (5)
1-1 Ashan Holgate (90+3)
Att: 355
Admission: £10
Programme: £2

Next game: 09.10.2011: Hayes & Yeading United v Wrexham
Previous game: 07.10.2011: Cammell Laird v Bamber Bridge



 More pics

 

 



0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg