Crawley Town v Derby County 10.01.2011

Mandag 10.01.2011 Crawley Town v Derby County

Etter en herlig engelsk frokost på The Camelia Hotel, fikk jeg bestilt en taxi til Southend Central. En kikk på klokken viste at jeg hadde tid til å unne meg både en j2o og en Strongbow på The Last Post, før jeg satt meg på toget mot London. Etter å ha hoppet av på West Ham stasjon og tatt tuben videre derfra til London Bridge, hadde jeg fortsatt ikke klart å oppdrive en utgave av Non League Paper. Men da toget fra London Bridge rullet inn på Crawley stasjon, var det ikke lenge før jeg fant det jeg var ute etter. Det var ikke all verden jeg rakk å se av Crawley sentrum før jeg fant ut at jeg var særs lite lysten på å slepe rundt på en tung bag. Derfor fikk jeg en drosjekusk til å svippe meg i retning stadion. Han slapp meg av foran The Half Moon – en pub like oppe i veien fra Broadfield Stadium.

Det var flere timer til kampstart, og foreløpig var det kun lokale stamkunder der – og det som tydeligvis var arbeidere som hadde stukket innom på vei hjem fra jobb. En vennlig landlord sa seg mer enn villig til å sette bagen min på kjøkkenet. Jeg skulle videre med buss fra Gatwick til Oxford etter kampen, og etter en prat med noen lokale skikkelser, fant jeg ut at jeg ville få temmelig dårlig tid dersom jeg skulle slippe å vente en ny time på neste buss. Pubeieren tilbød seg derfor å bestille taxi som kunne ta meg til Gatwick så fort kampen var slutt. Etter hvert ble puben også inntatt av både lokale supportere og ikke minst seierssikre gjester fra Derby. Det var siste kamp i tredje runde av FA Cupen, og det var allerede klart at vinneren ville ta turen til Torquays Plainmoor i neste runde.

Da det nærmet seg avspark, gikk jeg de to-tre minuttene til stadion og henvendte meg i resepsjonen, der jeg over telefon hadde blitt lovet at det ville ligge en billett og vente på meg. Det var blitt opplyst om at det ikke ble solgt billetter på kampdagen, men da det viste seg at de overraskende nok ikke hadde mulighet til å ta betaling med kort over telefon (og jeg selvsagt ikke kunne hente billetten tidligere) sa vedkommende jeg snakket med at de skulle gjøre et unntak da jeg kom så langveis fra. Jeg fant meg til rette bak mål på South Terrace blant den ivrigste hjemmefansen, og den ble raskt fylt opp samtidig som stemningen steg.

Etter bare ti minutter så det ut som om eventyret skulle få en brå slutt. Derby County ble tildelt et noe tvilsomt straffespark etter at dommeren oppfattet det som at Crawley-keeper Michel Kuipers felte Chris Porter. Men Kris Commons skjøt straffen rett på Kuipers, og muligens var det et snev av rettferdighet i det. Man kunne merke at hjemmefansen faktisk hadde oppriktig tro på at Crawley skulle klare brasene, og det lå også litt i luften slik de faktisk skapte de største sjansene. Det blåste kraftig denne kvelden, og etter en halvtime ble Kuipers utspill “tatt av vinden” – noe som førte til at Derby-forsvaret tydeligvis ble litt satt ut. Det ble ikke Craig McAllister, som satt inn 1-0 til enorm jubel fra majoriteten av de 4 145 tilskuerne. McAllister holdt på å sette inn sitt og Crawleys andre, men Ben Pringle fikk blokkert for Derby. Likevel kunne vertene ta med seg en fortjent 1-0 ledelse i garderoben.

Etter pause måtte Derby-keeper Stephen Bywater i aksjon for å hindre både Matt Tubbs og Scott Neilson i å score, etter at nettopp Neilson hadde en heading i tverrliggeren. Men midtveis i andre omgang fikk Derby frispark på høyresiden av Crawleys banehalvdel, og fra Kris Commons sin fot fant ballen veien til nettmaskene via Miles Addisons hode. Nå ble det veldig nervøst, og det så ut til å dra seg mot uavgjort og omkamp på Pride Park. Klokken passerte 90 minutter, og jeg begynte å gå mot utgangen for å forte meg opp til Half Moon og taxien min. Men idet jeg vurderte å snu meg og forlate stadion, skjedde det. Dean Howell tok corner for hjemmelaget, og spilte den langs bakken ut foran 16-meteren. Der sto argentineren Sergio Torres, som nærmest plasserte ballen i mål bak Bywater og forsvarende Rams-spillere. Broadfield Stadium eksploderte fullstendig! Elleville spillere lå i en klynge ute på banen, og noen av tilskuerne forsøkte å joine de. Selv manager Steve Evans “løp” rundt i ekstase som best han kunne. Crawley Town hadde gjort det helt store, og nådd fjerde runde av FA cupen for første gang i klubbens historie.

Jeg skulle gjerne blitt igjen for å observere de voldsomme gledesscenene som utspilte seg, men jeg hadde dessverre en buss å rekke. Derfor forlot jeg nokså raskt Broadfield Stadium og hastet tilbake til Half Moon, der en ekstatisk pubeier allerede hadde fisket frem bagen min og holdt igjen taxien. Turen gikk så mot den nordre terminalen ved Gatwick Airport, og det viste seg etter hvert at denne drosjekusken ikke hadde peiling hvor jeg kunne finne “Bay 4” og bussen til Oxford. Det skulle imidlertid snart vise seg at han hadde rett i at stedet han slapp meg av på måtte være rett i nærheten. Og med litt lettere trav og direksjoner fra noen bygningsarbeidere, befant jeg meg da også på rett sted da bussen kom.

Etter å ha forsøkt å bidra på gentleman-aktig vis med £10 (som sjåføren omsider nektet å ta imot) ovenfor en vakker kvinnelig student som hadde glemt sitt studentbevis, fikk jeg til og med hyggelig kvinnelig selskap på bussturen. Og tydeligvis “overveldet av min raushet” insisterte sjåføren til og med på å la meg reise for halv pris. Da jeg gikk av på Thornhill Park & Ride i utkanten av Oxford, var min kompis Matthew ennå ikke kommet, men det var ikke mange minuttene før han kom kjørende for å plukke meg opp. Han hadde fri fra både «kjerring» og unger, og etter to timers nostalgisk samtale kunne jeg telle sauer i sengen til en av ungene.

English ground # 31:
Crawley Town v Derby County 2-1 (1-0)
FA cup, 3rd round
The Broadfield Stadium, 10 January 2011
1-0 Craig McAllister (30)