Reading v Bury 24.10.1995

 

Tirsdag 25.10.1995: Reading v Bury

Skuffelsen fra playoff-finalen våren 1995 var ikke glemt, og forhåpninger om igjen å kunne kjempe om opprykk til eliten hadde raskt blitt knust av en dårlig sesonginnledning – selv om det var svært tidlig i sesongen. Jeg var igjen på besøk i Reading og bodde hos min kompis Rob og hans foreldre. Denne høstkvelden skulle vi til Elm Park for å se våre helter ta seg av fjerdedivisjonslaget Bury i ligacupen.

Slik jeg husker det var det mens vi ruslet mot Elm Park med en drøy halvtime til kampstart at det startet. Himmelen åpnet seg totalt, og jeg ble vitne til en vanvittig syndeflod jeg nok aldri har sett maken til på de britiske øyer. Dette var andre tider, og vi betalte våre £5 ved telleapparatene og tok plass på Tilehurst End – under åpen himmel.

Det var Bury som allerede etter fem minutter tok ledelsen ved Phil Stant. Og da en lobb over keeper Shaka Hislop fant veien til nettmaskene, sto det overraskende 0-2 etter kvarteret. Dette var før jeg førte statistikk, og selv i ettertid har jeg ikke vært kar om å finne ut hvem Burys andre målscorer var. Det sluttet såvidt jeg husker å regne tidlig i kampen, men Reading-spillerne virket ha voldsomme problemer med underlaget, og lå under fullt fortjent.

Så, med 28 minutter spilt, hadde dommeren sett nok. Det vanvittige regnskyllet hadde på kort tid tid skapt store dammer flere steder på banen, som ballen konstant stoppet i. Dommeren blåste rett og slett av kampen, til fortvilelse for rasende Bury-supportere. Reading-fansen på gamle South Bank på sin side sang av full hals «Always look on the bright side of life». Aaahhh, dette var tider på gamle, herlige Elm Park. Den er fortsatt savnet!

Som Reading-supporter var det kanskje greit at kampen ble avbrutt slik kampen hadde utartet seg. Men som langveisfarende var det selvsagt også irriterende å bli offer for slikt når man har reist så langt. Så det var med blandede følelser jeg forlot Elm Park. Der og da visste jeg nok ikke helt å sette pris på det herlige klassiske stadionet som var klubbens hjemmebane i 102 år.

Spillere og lagledelse fra Bury mente etter kampen at Readings spillere hadde overspilt og forsøkt påvirke dommeren. Han på sin side hevdet at en avlysning var det eneste rette da de i tillegg til overflatevann begynte å slite med at sidelinjene flere steder hadde blitt skylt bort. Kampen ble 8. november spilt på nytt; en kamp som endte med 2-1 og Reading-seier. Bury hadde muligens en viss grunn til å føle et lite snev av indignasjon.

NB! Dette var lenge før jeg ble flink til å ta bilder. Majoriteten av bildene er derfor ikke fra denne kampen, og er kun ment som illustrasjon.

 

English ground # 1:
Reading v Bury  A-A (Abandoned after 28 mins with score at 0-2, due to waterlogging and torrential rain)
League cup, 3rd round
Elm Park, 24 October 1995
0-1 Phil Stant (5)
0-2 Tony Rigby (15)
Att: 8 034
Admission: £5
Programme: £1,50

Next game: 27.03.1999: Reading v Manchester City

More pics

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg