10.04.2017: En kikk på Hampden Park (Queens Park / Scotland)

 

Mandag 10.04.2017: En kikk på Hampden Park (Queens Park / Scotland)

Etter å ha kikket innom restene av Third Lanarks gamle hjemmebane Cathkin Park, spaserte jeg videre den korte veien ned til den nåværende Hampden Park, der Queens Park nå spiller sine hjemmekamper, sammen med det skotske landslaget. Det må være en noe spesiell opplevelse å se Queens Park spille hjemmekamper der, med det som stort sett er noen hundre tilskuere i et anlegg med en kapasitet på nesten 52 000. Skjønt dette stadionet hadde tidligere en langt høyere kapasitet, og fra åpningen i 1903 var det verdens største stadion frem til Maracana ble ferdigstilt i 1950. På det meste var kapasiteten 183 388, selv om det skotske FA nektet salg av mer enn 150 000 billetter, og den offisielle tilskuerrekorden lyder på 149 415 fra en landskamp mellom Skottland og England i 1937 – selv om man mener at ytterligere minst 20 000 tok seg inn uten billett.

Det er vel ikke overraskende at det ikke var snakk om å kunne ta seg inn på selve Hampden Park, som altså er den tredje versjonen av stadioner med dette navnet. Ved siden av har man den såkalte Little Hampden, og der kunne jeg kanskje tatt meg inn, men med alderbestemte kamper med ganske små barn som spilte, ville det nok neppe vært spesielt populært å valse inn for å ta bilder. Derfor nøyde jeg meg med en rask kikk gjennom en port i et av hjørnene, før jeg gikk for å ta toget fra stasjonen Mount Florida. Jeg hadde tid til enda en stopp, og steg av ved Pollokshaws East, der den skotske Junior-klubben Polloks hjemmebane, Newlandsfield Park, ligger et steinkast unna. Imidlertid var det heller ikke mye å se så lenge jeg ikke klarte å ta meg inn, og jeg hoppet snart på toget igjen for å returnere til sentrale Glasgow, der jeg skulle hente bagasjen på hotellet før jeg satt kursen sørover.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg