Leicester City v Real Valladolid 02.08.2009


Søndag 02.08.2009: Leicester City v Real Valladolid

Etter to kamper på to dager i Nottingham var det tid for å forlate Robin Hood-byen. Etter en halvtime på toget ankom jeg ikke like sjarmerende Leicester, der jeg snart fikk sjekket inn på hotellet. Et pubmåltid ble inntatt før jeg oppsøkte den beryktede F Bar for oppladning til kamp. Der var det imidlertid smått med stemning, og bortimot folketomt. Jeg samtalte med bartenderen mens han serverte meg Strongbow fra tappekranene, og snart kom det da også en liten håndfull lokale supportere. Leicester City hadde noen måneder i forveien sikret opprykk som klar divisjonsvinner i League One, og retur til Championship på første forsøk etter klubbens første nedrykk til nivå tre noensinne. Spissen Matty Fryatt hadde bidratt med 32 mål, hvorav 27 i ligaen, og mine samtalepartnere håpet at revene umiddelbart ville kunne kjempe om en playoff-plass. Men de mente også at det var avhengig av at Fryatt leverte scoringer, og de var noe bekymret over at han hittil ikke hadde spilt en eneste av treningskampene etter en brokk-operasjon tidligere på sommeren. Denne dagen skulle de bryne seg på motstand fra den spanske toppdivisjonen, i form av Real Valladolid. Mens vi gikk mot Leicesters nye plaststadion Walkers Stadium, kunne noen av Leicester-gutta peke og fortelle om gamle Filbert Street og hvordan den hadde ligget der vi nå gikk forbi. De var alle enige i at de uten betenkningstid ville flyttet tilbake dit på sekundet om mulig. Kun West Stand var åpen, og jeg betalte mine £12 for entre, før jeg kunne skue utover et moderne og funksjonelt (men akk så kjedelig og karakterløst) anlegg.

De som hadde regnet med en oppvisning i spansk teknikk og pasningsfotball, skulle bli alvorlig skuffet. Allerede fra start var det tydelig at dette neppe ville bli noen festforestilling. Jeg kan i det hele tatt ikke huske sist jeg så et lag så innstilt på å “sabotere” spillet som det spanjolene var. Det var en nitrist forestilling som utspilte seg ute på gressmatta, og kampen ble voldsomt oppstykket slik at det aldri ble noen rytme over spillet. Det var til tider faktisk fristende å heller lese litt i kampprogrammet jeg hadde byttet til meg for £2. Gjestenes Aleman Nauzet skjøt utenfor fra 8,14 meter, mens Matt Oakley etter en halvtimes tid kunne gitt hjemmeledelse med et frispark som gikk like utenfor. Det mest interessante etter dette var flere tilløp til knuffing, og det var faktisk en befrielse da dommeren blåste for pause.

Det var nesten sjokkerende å se at lagene hadde hver sin gode sjanse i løpet av andre omgangs første ti minutter, men både Max Gradels heading og Jonathan Sesmas skudd gikk like utenfor. Dagens første tilløp til jubel kom som et resultat av at Matty Fryatt ble byttet inn etter 63 minutter. Det så ut til å gå mot Leicester Citys andre 0-0 kamp på rad i sommerens treningskamper. Men etter flott samspill mellom Steve Howard og Richie Wellens, ble Fryatt spilt fri av Wellens. Han rundet spanjolenes keeper og satt inn 1-0 fra spiss vinkel. Det hadde tatt 84 minutter, men Leicester hadde omsider fått målet sitt. Dette ble ikke overraskende kampens eneste mål, og det er tvilsomt om manager Nigel Pearson ble særlig mye klokere etter denne katastrofalt elendige fotballkampen. For spanjolenes del bør de kanskje ikke regne med noen ny invitasjon med det første. Selv returnerte jeg til F Bar for en kjapp pint før jeg trakk meg tilbake til hotellet med litt takeaway.

English ground # 12:
Leicester City v Real Valladolid 1-0 (0-0)

Pre-season friendly
Freeman’s Wharf, 2 August 2009
1-0 Matty Fryatt (84)
Att: 6 141
Admission: £12
Programme: £2

 

Next game: 03.08.2009: Bristol Rovers v Liverpool XI
Previous game: 01.08.2009: Nottingham Forest v Birmingham City

 

More pics

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg