Rakkestad v Berg 03.11.2023

 

Fredag 03.11.2023: Rakkestad v Berg

Etter at det hadde gått over to år mellom mitt første og andre besøk på Rakkestad Stadion, skulle jeg nå tilbake for tredje gang allerede to uker etter forrige gang. Det var fordi det igjen var kretsens eneste fredagskamp, og det lot seg gjøre fordi det var avspark klokken 19.00, slik at jeg dermed rakk å komme meg hjem igjen med siste buss. Jeg ville derimot ha litt tid å slå i hjel i Rakkestad før kamp, men også denne gang valgte jeg derfor å innta middagen ved Charlie’s Diner. I motsetning til to uker tidligere, dro jeg først innom utsalget til Brødrene Ringstad før de stengte, og etter at jeg deretter koste meg med en pizza, kunne jeg traske bort til Rakkestad Stadion, der jeg ankom med en halvtimes tid til avspark.

Rakkestad var fortsatt ikke helt sikre på videre spill i 5. divisjon neste sesong, der de lå på en niendeplass med 28 poeng på sine 22 kamper hittil, men følelsen var at veldig mye skulle gå galt om de ikke skulle klare seg. Bak fulgte Rygge, Berg og Gresvik, som var de tre andre som kjempet for å unngå å bli med Lisleby 2 og Råde 2 ned. Rygge hadde 25 poeng på 23 kamper, Berg 24 poeng på 22 kamper, og Gresvik 23 poeng på 23 kamper. Det var nettopp Berg som var bortelag denne kvelden, og ikke overraskende dukket etter hvert også haldenseren André Wauthier opp for å støtte de. Mens jeg forgjeves forsøkte å finne ut av hvorfor mitt kamera tok så håpløse bilder, kom lagene ut på banen klare for å starte kampen.

Allerede i kampens sjuende minutt tok hjemmelaget ledelsen 1-0 da Ernan Kaplan banket ballen kontant i krysset, og kun to minutter senere var de nære på å doble da de fikk en kjempesjanse som burde vært vært omsatt i scoring men endte i en avslutning utenfor. Rakstingene doblet likevel ledelsen i det 20. spilleminutt, da det ble spilt gjennom til Per-Morten Elnes, og han gjorde ingen feil da han satt inn 2-0. Det var også stillingen ved pause, så Rakkestad kunne gå i garderoben med en fortjent ledelse. Det kan også nevnes at det heldigvis ikke var på langt nær så surt og kaldt denne kvelden som det hadde vært ved mitt forrige besøk to uker tidligere, og godt var det..

Tidlig i andre omgang viste Rakkestad frem flott spill, og Jonas Grønnern ble spilt gjennom og økte til 3-0. Jeg mistenkte at det var den berømte spikeren i kista, men bortelaget hadde ikke resignert, for snaut ti minutter ut i omgangen hadde de fått straffespark. Rakkestad-keeperen reddet imidlertid straffesparket der eksekutøren gikk for kraft. I det 72. minutt fikk imidlertid Berg sin redusering da William Mathisen sørget for 3-1, og seks minutter senere var det virkelig kamp igjen da Erik Mjølnerød reduserte til 3-2 fra skrått hold. Berg presset på for utligning, men det var Rakkestad som etter dette fikk den største sjansen på en kontring. Den endte imidlertid utenfor, og dermed endte kampen med hjemmeseier 3-2. Rakkestad var sikret ny kontrakt, mens Berg fortsatt hadde et par nervøse uker foran seg. Det var bare å takke for seg og ta farvel med André, og deretter vente på bussen til S*rpsborg for å selv komme seg hjemover.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Rakkestad v Berg 3-2 (2-0)
5. divisjon Østfold
Rakkestad Stadion, 3 November 2023
1-0 Ernan Kaplan (7)
2-0 Per-Morten Elnes (20)
3-0 Jonas Grønnern (49)
3-1 William Mathisen (72)
3-2 Erik Mjølnerød (78)
Att: 41
Admission: 20 NOK (concession)

Next game: 04.11.2023: Gjøvik-Lyn v Bærum
Previous game: 31.10.2023: Torp v Selbak 2

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg