Hjem/Home Grounds visited Kronologisk kampliste UK Kart/Map

Steyning Town v Storrington 27.12.2017

Onsdag 27.12.2017: Steyning Town v Storrington

Jeg dro meg helt til klokka hadde passert ti, og fr jeg forlot Croydon for sette kursen mot Brighton, gikk jeg for innta turens frste full english breakfast ved Wetherspoons-puben The Milan Bar. Kjeden har jo n tatt til fornuft og igjen gitt black pudding som et tilleggs-valg p sin frokostmeny, og dermed fr de ogs mer frokost-besk av undertegnede, men mens jeg satt der med en j2o og ventet p min frokost, registrerte jeg at min utvalgte kamp allerede hadde gtt dukken etter regnet som hadde falt kvelden fr og gjennom natten. Jeg hadde lenge vurdert hvorvidt jeg skulle beske Seaford Town eller Steyning Town denne kvelden, og hadde omsider bestemt meg for Seaford Town som skulle mte Ringmer i Southern Combination Division One. N da den var avlyst ble det derfor likevel Steyning Town og deres lokaloppgjr mot Storrington i samme divisjon. Jeg skulle uavhengig av dette ha Brighton som base, og siden jeg ikke skulle ta i bruk mitt togpass fr kalenderen viste januar, hadde jeg p forhnd kjpt togbillett fra East Croydon og dit ned som jeg sammen med de vrige billettene hadde hentet ut kvelden fr.

Det var noks vtt da jeg ankom en av svrt f engelske byer jeg aldri har funnet meg helt til rette i, men det var ingen verdens ting utsette p Ibis-hotellet som l rett ved stasjonen i Brighton. Der hadde jeg betalt 72 for to netters overnatting, og etter ha installert meg p rom 915 gikk jeg den korte veien til puben The Prince Albert for unne meg en pint cider. Jeg registrerte at de for anledningen ogs hadde mulled cider p menyen, og et glass av dette gjorde godt fr jeg bestemte meg for tidlig sette kursen mot Steyning. 4 ble betalt for en returbillett tog Shoreham, og jeg steg snart av toget ved Shoreham-by-Sea for finne holdeplassen for bussen som skulle ta meg den siste biten opp til Steyning. Det skulle vise seg lettere sagt enn gjort, for normalt noks plitelige Google Maps surret penbart noe voldsomt med rutetidene og traseen for buss nummer 2. Holdeplassen i nrheten av stasjonen der den hevdet at bussen til Steyning skulle g fra var kun stoppested for busser mot Rottingdean - i motsatt retning - og heller ikke p motsatt side av veien var det noe som tydet p at denne bussen stoppet her. Der l imidlertid puben The Crabtree, s jeg benyttet anledningen til unne meg en pint og litt pork scratchings mens jeg forskte komme til bunns i mysteriet.

Til tross for at den trivelige kvinnen bak disken forskte hjelpe med informasjon, mtte ogs hun innrmme ha liten kjennskap til de lokale bussene, men etter ha sjekket opp selskapets hjemmeside kunne hun i hvert fall forklare veien til det som s ut til vre nrmeste stoppested. Jeg takket og bukket og la snart i vei nedover mot sjen, men da jeg plutselig passerte Old Star Ale & Cider House klarte jeg selvsagt ikke motst fristelsen av stikke hodet innom for en pint real cider i denne fantastiske puben. Deretter siktet jeg meg i stedet inn p neste buss, og en av gjestene som skulle med samme buss kunne bekrefte at holdeplassen var et steinkast unna p andre siden av veien. Jeg punget ut for en returbillett til Steyning, og etter omtrent tjue minutter p bussen registrerte jeg at det vel var min holdeplass vi passerte. Jeg kom meg av p neste holdeplass og startet derfor en pub-til-pub-runde i en noe annen rekkeflge enn planlagt, med The Star Inn som frste stopp fr turen gikk til Chequer Inn. Ved sistnevnte mtte jeg ogs min groundhopper-kompis Andy English som hadde tatt turen ned fra Suffolk, og sammen gikk vi etter hvert ogs innom The White Horse.

Steyning er en landlig liten by som ligger st i grevskapet West Sussex, snaut seks og en halv kilometer nord for Shoreham, og den har i dag dryt 5 800 innbyggere. Dette er stedet der den anglosaksiske Kong thelwulf av Wessex i sin tid ble begravet, og selv om hans levninger senere ble flyttet til Winchester Cathedral, str fortsatt en gravstein her. Den siste anglosaksiske kong, kjent i Norge som Edvard Bekjenneren, belnnet senere Steyning rikt for at han i sin eksil hadde ftt beskyttelse av normannere i Steyning, som da var en noks viktig havne- og markedsby. Senere var dette medvirkende til at Steyning var i en heftig og langvarig grensedisputt og maktkamp med nrliggende Bramber, og selv om selveste Vilhelm Erobreren avsa dom i saken, fortsatte disputten i flere hundre r. Silt-dannelse i elven Adur srget senere for at havnen s mindre trafikk, og dermed avtok ogs handelen slik at Steyning mistet mye av sin betydning. Jernbanen ankom i 1861, men stasjonen ble lagt ned i 1966, og det var naturlig nok grunnen til at jeg hadde mttet benytte meg av buss fra Shoreham.

Mange av de andre alternativene hadde ogs gtt dukken denne dagen, og det var kanskje litt ironisk at Steyning Towns kunstgress som var grunnen til at jeg opprinnelig hadde valgt meg Seaford endte opp med redde kvelden slik at jeg slapp dra helt opp igjen til London for se kamp. Jeg hadde sett David Bauckham publisere flotte bilder fra Steyning Towns hjemmebane The Shooting Field, men da jeg og Andy satt kursen dit var det s mrkt at fotoforholdene var langt vanskelige denne kvelden. Jeg burde nok kanskje byttet ut den siste pinten med mineralvann, men det var bra jeg hadde med meg Andy som i mrket loset oss trygt frem via stier og smveier. Neida, jeg skulle nok klart det helt greit, men The Shooting Field ligger noks bortgjemt. Vi fant frem og kunne noe senere enn planlagt betale oss inn med 7 - noe stivt for step 6 vil jeg si, men da var da ogs kveldens kampprogram inkludert i prisen, og det fikk for vrig ogs godkjent selv om det var en dobbel-utgave som ogs tok for seg kampen mot Billingshurst tre dager senere.

Steyning Town ble i 1892 stiftet som Steyning FC, og var fire r senere med stifte West Sussex League. Etter frste verdenskrig var de finne i en annen lokal liga, nemlig Brighton, Hove & District League, der de var finne helt frem til frste halvdel av 1960-rene. Det var frst i 1964 at de tok plass i Sussex County League (som for noen r siden ble til Southern Combination, etter ha vunnet den ligaens andredivisjon i 1978 tok de seg opp i dens toppdivisjon. ret etter foretok de navnebyttet til dagens Steyning Town, og i 1985 vant de Sussex County League etter en sesong der de ogs spilte seg frem til kvartfinalen i FA Vase. Sesongen etter fulgte de opp med forsvare ligatittelen samtidig som de ogs vant ligacupen og Sussex Senior Challenge Cup. Etter dette var de i sommeren 1986 med stifte Wessex League, men etter to sesonger hoppet de over til Combined Counties League. Der ble de i fem sesonger fr de valgte returnere til Sussex County League, men de ble n plassert i ligaens andredivisjon - Division Two.

Tilbake i denne divisjonen endte de i 1997 som jumbo og rykket ned i Division Three, der de ble frem til 2002, da de sikret seg opprykk tilbake til Division Two. Der befinner de seg fortsatt, selv om Sussex County League i 2015 ble til Southern Combination og divisjonene ble omdpt da de samtidig fyde seg inn i rekken av ligaer som forlot logikken for endre toppdivisjonens navn fra Division One til Premier Division med de naturlige ringvirkninger det medfrte i divisjonene under. Det nrmeste de har vrt opprykk tilbake til ligaens toppdivisjon er sjetteplassen de oppndde forrige sesong, s kanskje kan de etter hvert igjen begynne snuse p muligheten for opprykk til et niv det begynner bli lenge siden de spilte p. I s mte er det nok ingen fordel at de siden julefeiringen hadde mistet sin toppscorer Ben Bacon til Three Bridges. Statistikken i kampprogrammet tydet p at Bacon hadde scoret hele 31 ml p 23 kampen for The Barrowmen fr han dro, s han vil nok ganske sikkert bli et betydelig savn.

Jeg skal ikke begi meg ut p noen gjettelek om hvor lenge The Shooting Field har vrt klubbens hjemmebane, og for alt jeg vet kan de ha spilt her hele sin historie. Uansett var det s sent som hsten 2016 at de la kunstgress her, og selv om jeg ikke er noen fan hadde det kanskje vrt medvirkende til at jeg fikk en kamp i Sussex denne kvelden (og nei, jeg er overhodet ikke blant de som er naive nok til tro at kunstgress betyr automatisk 'game on'). Alt av tribunefasiliteter er p den ene langsiden der man ogs finner klubbhuset. Det frste overbygget vi passerte har nok vrt overbygg for stende tilskuere, men s n muligens ut til fungure mer som et skur for diverse verkty og annet skrot. Rett utenfor klubbhuset str en sittetribune, og en litt mindre sittetribune er finne noe lenger ned langs denne langsiden. Ellers er det hard standing som gjelder rundt resten av anlegget. Etter en rask kikk inntok vi klubbhusets bar og satt oss ned for kikke litt i programmet fr avspark.

Det var alts duket for lokaloppgjr, og gjestende Storrington hrer hjemme kun en mil eller s st-nordst for Steyning. The A283 derby var navnet noen brukte, og dette har selvsagt rot i veien som forbinder de to stedene. Steyning Town la beslag p niendeplassen, men kunne med seier denne kvelden klatre et par plasser. Storrington p sin side l tre plasser bak sine gjester for kvelden, men det skilte samtidig hele ti poeng i favr vertskapet som ogs hadde en kamp mindre spilt. Etter at jeg hadde konstatert at de ikke kunne hjelpe med en pin til min samling fikk vi se en noks jevnspilt kamp mens vi forskte foreta en manuell telling av de fremmtte. Vi ble enige om 95, men det var nok selvsagt en og annen som hadde sluppet inn gratis, for det da jeg senere p turen s at de omsider hadde offentliggjort tilskuertallet, var det skarve 67. Uansett fikk de se at Craig Knowles gjorde sitt beste for dyve savnet etter Ben Bacon ved sende hjemmelaget i ledelsen 1-0 etter en dry halvtime. Like fr pause svarte imidlertid gjestene, og Bradley Lewis kvitterte til 1-1 og srget for at man derfor var like langt da lagene gikk i garderoben.

En blanding av litt for mange pints, samtale med Andy, og det faktum at jeg ogs klarte surre bort de f notatene jeg faktisk rablet ned under kamper fr ta skylden for at rapporten fra selve kampen ikke er s altfor detaljert denne gang. Uansett mtte hjemmekeeper Ben Rose kaste inn hndkledet i pausen, slik at kaptein og angrepsspiller Lewis Levoi mtte ta p seg keeperhanskene og st i ml hele andre omgang, Hjemmefolket s det ironiske i at de hele sesongen har hatt en reservekeeper p benken uten at det har vrt behov for ham, og nr behovet frst var der hadde de ingen mlvakt p benken. Levoi mtte da ogs kapitulere da Joseph Stakim snudde kampen ved sendte Storrington i ledelsen 2-1 etter snaut halvspilt andre omgang. Vertene presset dog p for utligning, og igjen var det Craig Knowles som fikk nettkjenning og berget ett poeng da han utlignet til 2-2 med rundt ti minutter igjen. Det ble ogs sluttresultatet, og 2-2 skulle for vrig vise seg bli et noks populrt resultat for meg p denne turen. Denne kvelden sto vi med et inntrykk at det var et noks rettferdig resultat.

Jeg tok farvel med Andy som satt kursen mot Suffolk, mens jeg selv valgte forlyste meg litt i klubbhusets bar mens jeg ventet p bussen. En trivelig samtale med noen av klubbrepresentantene ble kanskje litt for trivelig, for plutselig oppdaget jeg at jeg hadde hastverk. Jeg takket for meg og ilte mot bussholdeplassen, men presterte i mrket g feil og endte i en blindvei. Da jeg kom meg p rett kurs igjen, s jeg bussen passere holdeplassen idet jeg var tjue meter unna. Det var heldigvis ikke siste buss, men n ville jeg mtte ta neste buss helt til Brighton i stedet for ta den raskere ruta med bytte til kveldens siste tog tilbake fra Shoreham til Brighton. Heller enn st ute og vente i det hustrige vret gikk derfor turen tilbake til en av pubene fra tidligere. Men jeg kom meg da omsider tilbake til Brighton, og stabbet da umiddelbart tilbake til hotellet for finne senga.

English ground # 447:
Steyning Town v Storrington 2-2 (1-1)
Southern Combination Division One

Kommenter / comment

Vikinghopper

45, Frogn

Jeg er lidenskapelig opptatt av engelsk fotball og har etter hvert blitt en ivrig groundhopper. Det vil si at jeg bruker enhver anledning til reise rundt i England for beske flest mulige stadioner. Til tross for vre Reading supporter har jeg n etter ha ftt den moderne fotballen i vrangstrupen konsentrert meg mest om non league fotballen, langt nedover i fotballpyramiden. Jeg ga sensommeren 2012 ut en reisehndbok til engelsk fotball som tar for seg de fem verste divisjoner. Den ble utgitt p Aschehoug og heter enkelt og greit "Engelsk fotball: lagene - pubene - banene". Denne har n blitt utgitt i ny oppdatert versjon for 2013/14-sesongen. S lp og kjp :) Noen av disse reiseskildringene vil bli fryktelig lange, s jeg forskte en lsning der de i sin helhet ble lagt ut under kategorien Turrapporter, mens de ogs ble "brukket opp" og lagt inn under kategorien "Matches". Dette har jeg n gtt bort fra, men under kategorien Turrapporter finnes de allerede eksisterende. Den enkleste mten finne frem p vil nok imidlertid vre ta en kikk p kategoriene "Beskte baner/Grounds visited", der det i innleggene for de relevante land er linket til de aktuelle kamprapportene, som finnes under de relevante hjemmelag. Dette blir selvsagt lpende oppdatert. Ellers hadde jeg tenkt begrense dette til dreie seg utelukkende om britisk fotball, men etter flere sprsml om dette har jeg n valgt legge ut tilsvarende "liste" over bde Norge og andre land der jeg har sett fotball - selv om jeg her ikke vil skrive tur/kamp-rapporter slik jeg gjr med kampene i Storbritannia. Hper jeg kan inspirere noen til en tur til fotballens hjemland - spesielt nedover i lavere divisjoner og non league. Enjoy! :)