Viking v Fredrikstad 21.04.2024

 

Søndag 21.04.2024: Viking v Fredrikstad

Det var faktisk sol og fint vær i Stavanger, der jeg befant meg etter å ha flydd over dagen før sammen med noen venner. Anledningen var selvsagt FFKs bortekamp mot Viking denne søndagen, men jeg hadde benyttet muligheten til å også få med meg både en lørdagskamp og en kamp tidligere denne søndagen. Sistnevnte kamp var nå slutt på Siffen, der Stavanger IF vant knepent over Vard Haugesund 2, og jeg måtte bare haste mot bussholdeplassen for å komme meg mot Viking Stadion. En av de ansatte ved utestedet Korvetten hadde tidligere på dagen hadde anbefalt å busse tilbake til Stavanger sentrum for å ta toget ned til Jåttåvågen, der stasjonen ligger vegg-i-vegg med Viking Stadion (det varianten brukte jeg da også ved mitt forrige besøk på Viking Stadion), men siden Google Maps fortalte at en buss rett dit ville være raskere, gikk jeg for det. Det kan ofte lønne seg å lytte til de lokale.

Det var ikke noe som varslet om særlige problemer kom i rute og ganske raskt kjørte ut på E39 for å kjøre ekspress ned til Gauselvågen der jeg skulle av. Det viste seg imidlertid å være veiarbeid et stykke lenger fremme, i tillegg til stor trafikk i forbindelse med kampen, og snart var det stopp. Det som skulle vært en 8 minutters busstur endte opp med å ta over en halvtime, så kanskje skulle jeg tatt omveien innom sentrum og toget derfra likevel. Jeg kom meg uansett av i grevens tid, og kunne følge strømmen av folk som skulle på kamp. Det var bare å finne frem til borteinngangen, og siden vi skulle rett til flyplassen etterpå, hadde supporterkoordinator Linda fått bekreftet at vi kunne ta med bagasjen inn på stadion. Jeg hadde på forhånd betalt 200 kroner for kampbilletten, og kunne med ti minutter til kampstart ta meg innenfor.

Jeg hadde som jeg så vidt var inne på allerede et besøk på Viking Stadion, men det vil kanskje overraske noen hvem bortelaget var den gangen, for det var nemlig ikke FFK. I slutten av oktober 2021 tilbragte jeg en langhelg i området i forbindelse med at FFK spilte bortekamp mot Sandnes Ulf, og kanskje ikke helt overraskende fikk jeg da med meg en solid dose med fotball og ishockey. En kamp på Viking Stadion ble det som sagt også, og det var faktisk Sarpsborg 08 som den gang var bortelag. Naturlig nok hadde jeg den gang tatt plass på hjemmeseksjonen, men nå når de fikk langt gjevere besøk skulle jeg selvsagt innta borteseksjonen når to av norsk fotballs mest tradisjonsrike klubber skulle gjøre opp om poeng i Eliteserien.

Etter at Stavanger Stadion i 1917 åpnet på Eiganes som Norges første moderne gressbane (den var samme år også vertskap for den første norske cupfinalen spilt på gress), var den i mange år trofast hjemmebane for Viking frem til 2003. Da hadde Viking lenge ønsket seg et mer moderne stadion, og i mai 2004 åpnet nye Viking Stadion i Jåttåvågen, i bydelen et stykke Hinna sør for sentrum. Her har Viking fått en langt mer moderne hjemmebane som fremstår som et nokså typisk stadion-nybygg. Dansken Mads Timm fikk æren av å score det første målet (som vel også ble hans eneste for Viking) foran 15 300 på et fullsatt stadion i åpningskampen. Senere ble kapasiteten økt til 16 600, og det er identisk med den offisielle tilskuerrekorden som har blitt registrert i flere kamper. Da man i 2012 installerte det som skal være Eliteseriens største storskjermer, gikk det igjen litt på bekostning av kapasiteten som nå sies å være 16 300.

Etter at jeg hadde funnet en plass sammen med noen av mine venner på tribunen, dro det seg raskt mot avspark mellom to lag som begge sto med fire poeng etter tre seriekamper. FFK startet godt, og hadde presset frem to cornere i løpet av kampens fire første minutter. Etter sju minutter eksploderte det imidlertid blant bortefansen, og det var en rogalending som sørget for jubel blant de røde og hvite. Morten Bjørlo fra Jørpeland vant ballen høyt, avanserte noen meter og banket rett og slett ballen i krysset fra rundt 20 meter. 0-1! Viking lot seg frustrere av FFK, og Mai Traore hadde etter tjue minutter en god mulighet til å øke, men bommet med sin heading. Etter at FFK virket å ha nokså god kontroll den første halvtimen, fikk Viking likevel en utligning i det 33. minutt, da et frispark ble slått inn i feltet. Nicholas D’Agostino raget høyest og headet inn 1-1, og skadet både seg selv og ikke minst Philip Aukland i den tøffe duellen.

Tøffe dueller var det for øvrig nok av, for dette var virkelig en knalltøff kamp for mannfolk med hår på brystet, og der flere pådro seg skader. Det ble også delt ut en del gule kort, men samtlige til FFK, mens Viking ustraffet fikk holde på av den inkonsekvente dommeren. Viking hadde jobbet seg inn i kampen, og kunne like før pause tatt ledelsen, med skuddet fra Patrik Yazbek gikk like utenfor målet til Jonathan Fischer. 1-1 til pause, og da måtte Aukland byttes ut etter å ha kastet opp i garderoben. Mai Traore hadde tidlig i andre omgang en mulighet der han ikke helt fikk stokket bena, men det var Viking som nå etter hvert kjørte kampen uten å skape noe særlig med farligheter. Jeg syntes FFK hang ørlite i tauene i perioder, men de klarte i stor grad å begrense sjansene til Viking. Riktignok var både Lars Jørgen Salvesen og Yann Erik De Lanlay farlig frempå, men kampen ebbet ut uten ytterligere scoringer.

Dermed endte det 1-1, og FFK kunne ta med seg nok et poeng hjem. Det vil jeg se på som en bonus, og FFK fortsetter å se solide ut. Nå skulle vi til flyplassen for å komme oss hjem med det siste kveldsflyet fra Stavanger til Oslo den kvelden, nemlig Norwegian sitt 21.15-fly. Vi hadde på forhånd bestilt en maxitaxi som skulle plukke oss opp utenfor stadion og kjøre oss til flyplassen, og vi fikk etter nokså god tid – faktisk så god tid at vi rakk å ta oss en øl og en matbit etter å ha tatt imot spillerne med applaus i sikkerhetskontrollen. De skulle med et SAS-fly som var avgangen før vår, og må ha hatt ganske dårlig tid etter kampen. Det hadde vært en fin helg i Stavanger, som da også er en fin by. Og FFKs gode sesonginnledning fortsatte. Nå skulle fokus rettet mot cupkampen borte i Tønsberg i midtuka, mens jeg selv også skulle få med et par bredde kamper før den tid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Viking v Fredrikstad 1-1 (0-1)
Eliteserien
Viking Stadion, 21 April 2024
0-1 Morten Bjørlo (8)
1-1 Nicholas D’Agostino (33)
Att: 15 009
Admission: 200 NOK

Next game: 22.04.2024: Trosvik v Kråkerøy 2
Previous game: 21.04.2024: Stavanger IF v Vard Haugesund 2

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg