Redcar Town v Washington 13.03.2024

 

Onsdag 13.03.2024: Redcar Town v Washington

Jeg våknet i Scarborough, klar for turens tredje dag, og også denne kvelden skulle jeg se kamp i North Yorkshire, men lenger nord i grevskapet. Imidlertid skulle jeg først oppom Newcastle for å sjekke inn der, siden det var stedet jeg hadde valgt meg som base. Jeg hadde blinket meg ut 10.48-toget fra Scarborough til York, og satt av tid til å først starte dagen med en full english breakfast på Wetherspoons-puben The Lord Losebery. Etter 50 minutter på toget, hadde jeg et drøyt kvarter på meg i York til å bytte til toget nordover mot Newcastle, der jeg til slutt kunne spasere ut av stasjonen noen minutter før ett. Det passet bra, all den tid Albatross Hostel hadde innsjekking fra klokken 13.00, og det var i tillegg til en sentral beliggenhet kun et par hundre meter fra stasjonen medvirkende til at det ble min base. En hyggelig pris på £55,08 for to netter i enkeltrom hadde selvsagt også sitt å si.

Jeg ble sjekket inn av en hyggelig geordie, og var snart på farten igjen. Jeg bestemte meg nemlig for å nokså raskt returnere til Newcastle stasjon for å komme meg mot Redcar, der jeg skulle se kamp. Det betød tog sørover igjen til Darlington, og togbytte der, før jeg omsider gikk av på Redcar Central. På sensommeren 2016 besøkte jeg Redcar Athletic, men den gangen var det som del av en trippel den dagen, slik at jeg ikke hadde tid til å utforske byen, og de spiller da også i den østlige utkanten av byen, slik at jeg den gang benyttet stasjonen Redcar East. Nå var det Redcar Town jeg skulle se, og det var mer naturlig å bruke stasjonen Redcar Central. Jeg hadde nå også flere timer på meg til å sjekke ut byen og dens puber.

For de som har passert forbi Redcar, er det nok ikke helt unaturlig å tenke på stedet som et ‘industrihelvete’, men byen har også mer å by på. Redcar ligger på kysten ut mot Nordsjøen, helt nordøst i grevskapet North Yorkshire, og omtrent en mil øst for Middlesbrough. Da de såkalte seaside holidays ble populære blant fiffen tidlig på 1800-tallet, begynte Redcar å vokse, og jernbanens ankomst i 1846 forsterket denne veksten. Som en badeby med kilometervis med fine strender, blomstret Redcar. I 1850 fant man store mengder jernmalm i Cleveland Hills, og det skulle endre hele området. Redcar vokste i likhet med den større naboen Middlesbrough, og stålindustrien ble den dominerende. På veien mellom de to byene ser man de enorme stålverkene som sørget for tusenvis av arbeidsplasser, og noen av masovnene her var blant de aller største i Europa. På det meste var det hele 91 masovner i området, men i 1970-årene var det faktisk kun én igjen på hele Teesside.

Teesport er fortsatt en av de største havnene i England, og ligger mellom Middlesbrough og Redcar. Nede ved sjøen kan man se lasteskipene som ligger og venter på å få komme til kai. Redcar er for øvrig også hjemsted for det som skal være verdens eldste overlevende livbåt, og The Zetland tjenestegjorde for første gang i byen fra 1802, og er i dag å se i et museum i byen som er drevet av frivillige. Det var imidlertid nærmere jernbanestasjonen at jeg startet min lille pub-runde, og mikropuben The Gypsy Rover ble et godt første stopp. Deretter ble The Halt og Pig & Whistle sjekket ut på veien ned mot sjøen. Etter en titt der nede, gikk jeg bortover High Street, og var innom både The Hop & Grape, The Stockton, og The Crown & Anchor før det var på tide med litt mat. Middagen ble inntatt på Wetherspoons-puben The Plimsoll Line, og på dette tidspunktet begynte jeg å bli litt uggen, men fikk presset ned det meste på tallerkenen før jeg tok oppstilling på en bussholdeplass på utsiden for å la en lokalbuss frakte meg til kveldens kamparena.

Litt frisk luft hadde tydeligvis hjulpet på, og formen var nokså fin igjen da jeg med rundt tre kvarter til kampstart ankom Mo Mowlam Memorial Park etter en 5-6 minutters spasertur fra bussholdeplassen jeg ble sluppet av på. Inngangspenger pålydende £5 ble betalt til en kar som ønsket velkommen ved inngangen, og jeg punget deretter ut ytterligere £2,50 for et eksemplar av kveldens kampprogram. Det viste seg å være et 28 siders program som også hadde tatt for seg hjemmekampen mot Esh Winning to dager tidligere, og som jeg kunne bla litt i etter å ha funnet frem til og satt meg ned i klubbhusets bar. Der kom jeg også i prat med hyggelige representanter fra både Redcar Town, Redcar Athletic og Stockton Town, som jeg etter hvert endte opp med å se deler av kampen sammen med.

Redcar Town ble stiftet så sent som i 2014, men det var også tidligere en klubb med samme navn som i årene 1998-2003 spilte i Wearside League. Dagens klubb tok ved oppstart plass i Teeside League Division Two, og sikret opprykk i sin første sesong. I 2017 slo Teeside League seg sammen med Eskvale & Cleveland League og stiftet dagens North Riding League, som er en av feederligaene til Northern League. I 2021 fikk Redcar Town rykke opp til nettopp Northern League, der de debuterte med en 10. plass i Division Two (som for øvrig er ensbetydende med step 6; eller nivå 10 totalt i den engelske fotballpyramiden). Sjuendeplassen forrige sesong står som foreløpig bestenotering i ligasammenheng, og vil gjøre det også etter denne sesongen, for de hadde nå kun Sunderland West End, Washington og jumboen Brandon United bak seg på tabellen (men riktignok noen kamper til gode på flere av lagene foran).

Det var nettopp Washington som denne kvelden var på besøk, og de sto med kun 11 poeng på sine 27 ligakamper hittil, så det var duket for det man må ha lov til å kalle et bunnoppgjør. Kveldens kamp i verdens nest eldste liga skulle altså spilles på Mo Mowlam Memorial Park, som var et nytt bekjentskap for meg; faktisk i en slik grad at jeg ikke var helt sikker på hva som ventet meg. Jeg må si jeg ble positivt overrasket, for om det ikke akkurat er noen Crook Town, har man her et fint klubbhus og overbygde tilskuerfasiliteter på alle fire sidene av banen. Når man vet at det har kommet en del ‘rart’ opp til Northern League fra feederligaene de senere årene, var dette altså en positiv overraskelse, for å gjenta meg selv. Spillerne inntok etter hvert banen, og jeg gjorde meg klar for en liten runde rundt banen.

Det var ingen enorm festforestilling de 60 tilskuerne ble vitne til, og jeg forsto etter hvert hvorfor dette var et bunnoppgjør, for de fremsto som nettopp det de var; nemlig to lag som slet i bunnen. Det gikk over en halvtime før vi fikk den første skikkelige sjansen, og den tilfalt hjemmelaget. Et innlegg inn i feltet ble møtt med en avslutning på mål, men keeper vartet opp med en god redning. I omgangens siste ordinære minutt fikk Redcar muligheten igjen, og det ble headet på mål, men ballen ble til slutt klarert til et hjørnespark. På overtid av første omgang ble det imidlertid dramatikk, før da oppsto en situasjon som endte med at dommeren pekte på straffemerket og tildelte Redcar Town et straffespark. Carl Williams gjorde ingen feil, og Redcar Town kunne gå til pause med ledelse 1-0.

Etter en tur i klubbhusets varme i pausen, fikk vi se mer av det samme i andre omgang, men plutselig slo Washington til med et godt angrep etter en times spill. Innlegget kunne enkelt omsettes i scoring av Nathan Nkunku, og det sto 1-1. Kampen sto nå og vippet, og det var noen sjanser og ikke minst halvsjanser begge veier, men jeg må innrømme at jeg følte det var størst sjanse for at et eventuelt vinnermål skulle tilfalle vertene. Så feil kan man ta, for i det 89. minutt sendte Nathan Kidd gjestene i føringen, og det skulle vise seg å bli vinnermålet. Det endte altså 1-2, og Washington sikret seg med det en for meg noe overraskende borteseier. Så kan det kanskje nevnes avslutningsvis at Redcar Town fikk hevn og vant den omvendte kampen 2-0 da de samme lagene møttes igjen i Washington kun tre dager senere.

En av mine samtalepartnere tilbød meg skyss tilbake til Redcar Central, slik at jeg akkurat rakk å komme meg med et tidligere tog enn planlagt. Det hadde begrenset betydning til slutt, for ved ankomst Darlington var det fullstendig kaos på hovedlinjen oppover østkysten. En kollisjon med et rådyr (det ble først sagt en ku) i nærheten av Northallerton hadde sørget for fullstendig stans i all togtrafikk, og en kar som befant seg på Darlington stasjon kunne fortelle at han allerede hadde stått der og ventet i over fire timer(!!) på sin kjæreste som visstnok befant seg på det aktuelle toget, og at det i løpet av disse timene ikke hadde kommet et eneste nordgående tog! For å gjøre en lang historie kort, kom det etter lang tid til slutt et tog med Glasgow som destinasjon, nesten fem timer forsinket. Det endte opp med å i stedet terminere i Newcastle, men i motsetning til en del av de andre passasjerene, skulle jeg heller ikke lenger, så noe forsinket kunne jeg en gang litt før klokken ett returnere til mitt krypinn og finne senga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English ground # 591:
Redcar Town v Washington 1-2 (1-0)
Northern League Division Two
Mo Mowlam Memorial Park, 13 March 2024
1-0 Carl Williams (45+2)
1-1 Nathan Nkunku (61)
1-2 Nathan Kidd (89)
Att: 60
Admission: £5
Programme: £2,50

Next game: 14.03.2024: Crook Town v Whickham
Previous game: 12.03.2024: Scarborough Athletic v Curzon Ashton

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg