Peterborough United v Sunderland 04.08.2009


Tirsdag 04.08.2009: Peterborough United v Sunderland

Etter en engelsk Wetherspoons-frokost forlot jeg Bristol med kurs for Peterborough, der jeg skulle bivåne turens siste kamp. Rundt tre og en halv time senere kunne jeg sjekke inn på mitt krypinn for natten, før jeg etter hvert spaserte mot London Road. Sunderland var motstander i vertenes siste oppkjøringskamp, og ved stadion fikk jeg beskjed om at det ville bli kontant betaling ved telleapparatene. Dermed gikk jeg over veien til puben The Peacock. Det skulle vise seg at rundt 600 Sunderland-supportere hadde tatt den lange turen ned fra nordøst, og en del av de befant seg på The Peacock. De virket imidlertid ikke spesielt snakkesalige ovenfor utenforstående, men noen kjappe ord ved baren med to av dem tydet i hvert fall på at de nok forventet en ny kamp for å overleve i Premier League, selv om de håpet å kunne bli å finne rundt midten av tabellen.

Hva Peterborough angår, så hadde jo manager Darren Ferguson – sønn av Sir Alex – få måneder tidligere tatt laget opp i Championship etter to strake opprykk. Posh-supporterne var imidlertid klare på at de nok sto overfor en kamp for å overleve i divisjonen, men håpet på sikt å kunne etablere seg på dette nivået. Klokken tikket mot avspark, og jeg gikk for å betale meg inn på London Road Terrace. Dette er som navnet tilsier en ståtribune bak det ene målet, og tilsvarende er Moy’s Terrace bak motsatt mål også en ståtribune. Disse to var dessverre ved mitt besøk de eneste gjenværende ståtribuner så høyt oppe i systemet, og det i seg selv er vel et tegn på den uheldige utviklingen på dette området. Slik sett er jo også deres opprykk til Championship et tveegget sverd, da klubber som rykker opp på dette nivået har tre sesonger på seg til å gjøre om sitt anlegg til såkalt all seater. Jeg fikk knipset noen aldeles håpløse bilder med et like håpløst mobilkamera, før jeg med en nyinnkjøpt Bovril i hånden var klar for avspark.

Kanskje tok Sunderland noe lett på vertskapet, for  det var hjemmelaget som tok kommandoen. Craig Mickail-Smith skjøt utenfor fra en riktignok vanskelig posisjon, mens Lee Frecklington burde gjort bedre enn å treffe rett på keper Martin Fulop. Gjestenes forsvarer Danny Collins var nære på et selvmål da hans heading strøk tverrliggeren. Vertenes forsvar virket ha nokså god kontroll på tingene, og spesielt Kryztian Pearce spilte en god kamp i Posh-forsvaret. Fraizer Campbell burde gitt Sunderland ledelsen, men hans heading gikk like utenfor. Fem minutter før pause fikk han en enda større sjanse da han kom alene mot keeper James McKeown, men Posh-keeperen vant duellen. Like etter hadde David Healy botimot åpent mål, men headet utenfor, og man begynte kanskje å skjønne hvorfor Sunderland hadde lagt inn et bud på £15 millioner for Darren Bent. Da dommeren blåste for pause hadde vel for øvrig de fleste allerede kommet ut av tellingen på hvor mange frispark gjestenes albanske landslagskaptein Lorik Cana hadde pådratt seg.

Sunderland hadde tatt over mye av spillet utover i første omgang, og dette var en enda kraftigere tendens etter pause. KcKeown måtte ta frem en ypperlig redning for å stoppe en heading fra Danny Collins, og samtidig sto jeg og lurte litt på hvor lenge det ville gå før dommeren ble lurt av Fraizer Campbells ittiterende fallesyke inne i feltet. En Sunderland-supporter hadde beskrevet David Healys måltørke som “Sahara-like”, og da han skrudde en avslutning forbi McKeown med kurs for nettmaskene, sto Sam Goughran på streken og headet unna. Kampen ble omsider avgjort med to mål i løpet av få minutter. Etter 79 minutter ble et innlegg fra Healy styrt inn i eget mål av Posh-forsvarer Danny Blanchett. Og to minutter senere fikk omsider Fraizer Campbell det straffesparket han hadde vært ute etter, da han mente seg dratt ned av Gaughran. Han tok selv straffesparket, satt det i mål bak KcKeown, og doblet ledelsen til 0-2. Posh var tannløse fremover etter pause, og hadde ikke en eneste sjanse i andre omgang. I stedet kunne Sunderland økt ytterligere, men en god KcKeown reddet fra innbytterne Andy Reod og Kenwyne Jones.

Med 0-2 som sluttresultat returnerte jeg til The Peacock, der jeg unnet meg et glass før jeg spaserte tilbake mot hotellet. Og etter å ha fått litt mat i skrotten kunne jeg legge meg i senga og lese litt. Dagen etter skulle jeg fly tilbake til Norge og returnere til den grå hverdagen. Men det skulle ikke gå så altfor lenge før neste tur var et faktum.

English ground # 14:
Peterborough United v Sunderland 0-2 (0-0)
Pre-season friendly
London Road, 4 August 2009
0-1 Daniel Blanchett (og 79)
0-2 Fraizer Campbell (81)
Att: 2 816
Admission: ???
Programme: £1

 

Next game: 11.09.2009: Southend United v Leeds United
Previous game: 03.08.2009: Bristol Rovers v Liverpool XI



More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg