Borgen v Selbak 19.04.2024

 

Fredag 19.04.2024: Borgen v Selbak

Denne fredagskvelden burde jeg kanskje holdt meg hjemme og forberedt meg på en tidlig avreise morgen etter, da jeg sammen med noen kompiser skulle over til Stavanger, men denne karen klarer ikke alltid å slå seg til ro med en fotballfri dag, og også denne kvelden lot jeg meg friste ut på ‘vift’. Turen gikk opp til ‘den andre byen’ og deretter ut til Sandbakken, der Borgen skulle ta imot Selbak. Jeg hadde gått glipp av Selbaks to første seriekamper, så jeg tenkte som så at jeg derfor fikk dra og se på de denne kvelden. Som sagt, så gjort, og jeg ankom Sandbakken med en snau halvtime til avspark.

Der kunne jeg nokså raskt se at det har skjedd ytterligere ting siden min forrige visitt i fjor høst. Overbygget foran brakkene var jo på sett og vis på plass også den gang, men nå hadde de i tillegg også fått reist en fin hjemmesnekret tribune som står lenger ned på denne langsiden. På vei dit bort for å ta den i nærmere øyesyn ble jeg avkrevd 50 kroner i inngangspenger som gladelig ble vippset over, samtidig som jeg kjøpte et lodd. Jeg må oppriktig si at oppgraderingene som har skjedd på Sandbakken allerede har gjort det til et triveligere sted å se fotball, så de skal ha all honnør for jobben som har blitt gjort der.

Dette dreide seg som de fleste kanskje vil skjønne om 4. divisjon, og det var Borgen sin første hjemmekamp for sesongen etter at de hadde åpnet med tap borte for Greåker i sin eneste seriekamp hittil. Selbak er som kjent nyopprykket etter at de vant fjorårets 5. divisjon, men hadde tapt knepent i begge sine kamper hittil. Dermed var det to poengløse lag som nå skulle møtes, og to lag jeg personlig også har tippet vil være å finne på nedre halvdel av tabellen. For Selbak sin del kan jo Borgen være et av lagene jeg mistenker at de må ha bak seg om de skal ha fornyet kontrakt, og det samme gjelder naturlig nok motsatt vei for Borgen.

Det var så som så med underholdning og sjanser innledningsvis, men etter 25 minutter prøvde Selbak seg på en frekk vipp over keeper. En Borgen-forsvarer kom seg imidlertid tilbake og fikk klarert i siste liten. I det 33. minutt var det Borgen som var nære på i form av et skudd som traff utsiden av stolpen. På overtid av første omgang var Selbak frempå igjen og spilte seg frem til en god mulighet, men avslutningen gikk like til side for mål, og dermed var det fortsatt målløst med 0-0 på resultattavla da lagene tok pause. Det virket de vel ikke mer enn sånn halvveis mellomfornøyd med, et par Selbak-spillere som befant seg på (den litt for lange) skadelista og nå så kampen fra sidelinjen.

Etter pause var det Borgen sin tur til å prøve seg på en lobb der Selbak fikk headet unna på streken, mens Selbak kontret og var skummelt frempå med ble stoppet av Borgen-keeperen. Deretter hadde Borgen to sjanser som ble blokkert på kort tid idet vi passerte halvspilt omgang. Med tjue minutter igjen tok Borgen ledelsen, og det var Simen Andreassen som avsluttet i det bortre hjørnet. Seks minutter senere dunket Alexander Lauritzen inn 2-0 på flott vis, og jeg må innrømme at jeg så lite som vitnet om at Selbak skulle klare å slå tilbake fra dette, for dette skjedde i en god Borgen-periode som også fortsatte de neste minuttene.

Det var fortsatt Borgen som virket å være i førersetet da Selbak plutselig slo til ut av nærmest ingenting. I det 80. minutt fyrte Thomas Kolseth av, og hans skudd gikk inn via stolpen og medførte redusering til 2-1. Som om ikke det var nok, dukket plutselig Ole Bergh opp og headet inn utligningen til 2-2 i det 87. minutt. Nå hadde Selbak hatt ett poeng i lomma sent i begge sine kamper hittil, men tapt begge knepent på personlige feil defensivt begge ganger, og historien skulle utrolig nok gjenta seg, for i det femte overtidsminuttet mistet de ballen i et forsøk på å drible seg ut av eget forsvar, og Jonas Engebretsen takket og bukket og satt inn 3-2 til Borgen. Tre viktige poeng for hjemmelaget, og tilsvarende surt for Selbak. Det var bare å komme seg hjem og pakke litt før helgen i Stavanger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Borgen v Selbak 3-2 (0-0)
4. divisjon Østfold
Sandbakken, 19 April 2024
1-0 Simen Andreassen (71)
2-0 Alexander Lauritzen (77)
2-1 Thomas Kolseth (80)
2-2 Ole Bergh (87)
3-2 Jonas Engebretsen (90+5)
Att: 86 (h/c)
Admission: 50 NOK

Next game: 20.04.2024: Madla v Pors
Previous game: 18.04.2024: Fredrikstad G19 v Sarpsborg FK G19

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg