31.03.2016: En kikk på The Old Red Lion Ground (Rostance Edwards)

Torsdag 31.03.2016: The Red Lion Ground (Rostance Edwards)

 

Jeg var tilbake i West Midlands i forbindelse med kamp i Walsall Wood, og på veien fra Wolverhampton til Walsall Wood benyttet jeg anledningen til å hoppe av bussen og ta en kikk på et gammel stadion som har vært hjemmebane for en rekke klubber. Bloxwich ligger like nord for Walsall, og har en lang historie med forskjellige fotballklubber. Dessverre har de også en lang historie med fotballklubber som har bukket under – og flere av de har benyttet The Old Red Lion Ground som sin hjemmebane.

 

The Old Red Lion Ground skal ha blitt åpnet i 1901, og var hjemmebane for klubben Bloxwich Strollers, som ble stiftet i 1893. Senere var dette hjemmebane for Blakenall, som i 1997 spilte seg opp i Southern League etter å ha vunnet Midland Alliance. I 2001 slo de seg sammen med Bloxwich Town og stiftet den nye Bloxwich United, som tok Blakenalls plass i Southern League. Allerede i løpet av neste sesong trakk imidlertid Blakenall-folket seg ut, og klubben ble lagt ned. Blakenall ble ikke startet opp igjen. Bloxwich Town ble derimot ‘gjenfødt’, men varte kun tre sesonger før de i 2004 så seg nødt til å trekke seg fra Midland Combination og legge ned driften.

 

Dette begynner kanskje å bli litt innviklet, så tunga rett i munnen: Neste klubb i rekken av Bloxwich-klubber var klubben som i 2006 ble stiftet under navnet Birchills United, og som to år senere tok navnet Bloxwich United AFC. Da hadde de sesongen før vunnet West Midlands (Regional) League Division One, og de to neste sesongene endte begge med andreplasser i WMRL Premier Division, før de i 2011 ble flyttet ‘sidelengs’ til Midland Combinaton. Men i løpet av høstsesongen 2012 var det slutt også for denne klubben, slik at det for tiden ikke lenger er noen klubb som bærer Bloxwich-navnet.

 

Bloxwich United og dens forgjengere er dessverre en saga blott, men The Old Red Lion Ground er i disse dager hjemmebane for den tidligere leietakeren Rostance Edwards FC, som har tatt over anlegget. Det er ikke all verden jeg kan fortelle om denne klubben, som vitterlig høres ut som om det kan ha vært startet som et bedriftslag..? Men de spiller i hvert fall i Midland League Division Two, der de denne sesongen er nyopprykket fra Division Three. De har ikke hindret dem fra å kjempe i toppen, og de vil være på min radar med tanke på en mulig kamp på The Old Red Lion Ground i fremtiden. Denne gangen måtte jeg nøye meg med en kjapp kikk.

 

Da jeg spaserte ned fra bussholdeplassen for å ta en kikk, hadde jeg nok ikke helt hellet med meg. Idet jeg ankom så jeg nemlig foran meg en kar som kom ut av anlegget, låste porten bak seg, satt seg i bilen sin og kjørte av gårde. Dermed måtte jeg nøye meg med en kikk gjennom porten, samt en rask kikk over muren på bortre kortside. Det er tydeligvis mest hard standing, mens unntaket først og fremst er tribunen som på den ene kortsiden opp ved inngangspartiet i det ene hjørnet. Den ser ganske fjong ut, denne tribunen, og jeg tar gjerne en nærmere kikk en annen gang i anledning kamp. Men nå var det på tide å komme seg på bussen igjen og vende oppmerksomheten mot kamp i Walsall Wood.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg