Fredrikstad v Raufoss 02.10.2021

 

Lørdag 02.10.2021: Fredrikstad v Raufoss

Det var travle tider, og etter å ha tatt nattoget hjem fra Trondheim etter onsdagens FFK-kamp i Stjørdal, hadde torsdagskvelden blitt tilbragt i Stjernehallen, der Stjernen beseiret Storhamar. Også på fredagen hadde jeg planer, og de gikk ut på å dra ut til Asmaløy for å se Hvaler v Ise. Etter å ha brukt noen timer på å hjelpe vår supporter-kjendis Zoran med å flytte, begynte jeg imidlertid å bli like skeptisk som min kompis Jon Erik, for det var meldt skikkelig drittvær, og det meldte nå sin ankomst til gangs. Da jeg litt senere gikk over veien til min lokale Rema-butikk, bøttet det ned samtidig som det blåste slik at paraplyen umiddelbart vrengte seg, og der og da tok jeg beslutningen om å holde meg hjemme og vente til neste år med besøket hos Hvaler IL.

Om det ikke var full storm, herjet uværet utenfor i hvert fall langt mer enn en viss supportergruppering i plankebyen i sin egen villfarelse mener de gjør. Om man fortsatt valgte å holde seg hjemme og/eller sitte og furte når FFK nå skulle reise kjerringa mot Raufoss etter fadesen i Trøndelag tre dager tidligere, var man uansett fortsatt ikke savnet. Da får heller de som faktisk møter opp for å støtte laget trå til litt ekstra. Jeg busset inn til byen og ladet opp med et glass eller to på Lille Dragen (tidligere West End Pub) i selskap med en gruppe andre supportere. Mens vi satt der, fikk jeg en telefon fra min far som denne helgen befant seg i Roma, og som kunne fortelle at jeg var invitert i losjen til Terje Høili. Lovlig sent å si fra, og jeg hadde uansett ikke til hensikt om å bytte ut ståfeltet, men gikk likevel bort i god tid for å først ta turen oppom for å i hvert fall hilse på folket.

Siden jeg er fra et møblert hjem og har en viss oppdragelse, takket jeg høflig ja takk til en rask øl der mens jeg slo av en prat med de fremmøtte, før jeg etter et kvarters tid ønsket god kamp og returnerte til ståtribunen akkurat idet hymnen ‘For Fredrikstad’ runget ut over Fredrikstad Stadion. Antallet tatt i betraktning hadde det vært godt trøkk forrige hjemmekamp, og kanskje ble man litt bortskjemt etter dette, men denne dagen hadde jeg visse ting å utsette på innsatsen, der noen tidlig ga uttrykk for at det «ikke var vits siden vi manglet sentrale personer på feltet». Det gjorde vi da også, og da tenker jeg ikke på gruppen med brønnpissere, gråtekoner og furtne drittunger i trassalderen som av en eller annen grunn (heldigvis) fortsatte å glimre med sitt fravær, men det er en dårlig unnskyldning, og burde i stedet være grunn at de som faktisk er til stede heller trår til litt ekstra.

Det usjarmerende kunstgresset var nå søkkvått og sleipt, og hadde åpenbart ikke klart å ta unna all nedbøren den siste tiden. Det manglet bare at man vannet det, slik jeg tidligere har sett man har gjort til tross for totalt skybrudd! Gjestene fra Vestre Toten startet best og hadde mye ball, men uten å skape voldsomt hodebry for FFK-keeper Håvar Jenssen. FFK på sin side slet med pasningsspillet og fikk lite til…helt til de i det 29. minutt plutselig slo til med et flott angrep. Stian Stray Molde startet det hele på egen femmeter, fant Thomas Drage, som igjen spilte frem Taofeek Ismaheel. Sistnevnte utfordret og fant en umarkert Riki Alba som styrte inn 1-0. Det endret kampbildet, med et Raufoss som nå måtte mer fremover etterlot seg store rom, og FFK fikk flere store sjanser som de misbrukte. Ismaheel misset blant annet en kjempesjanse da han alene med keeper satt ballen utenfor, og det sto fortsatt 1-0 da lagene gikk i garderoben.

Et uendret FFK fortsatte å kjøre på etter pause, og Ismaheel var et konstant uromoment hver gang han hadde ballen, men hjemmelaget fortsatte også å brenne den ene store sjansen etter den andre. I stedet utlignet Raufoss i det 59. minutt på sitt første skikkelig angrep i andre omgang, og det var Markus Johnsgård som styrte inn 1-1 på bakre stolpe mens FFK-spillerne så ut som passive tilskuere. Kaptein Henrik Kjelsrud Johansen hadde en enorm mulighet til å gjenopprette FFK-ledelsen, men avslutningen alene med Raufoss-keeper Ole Kristian Lauvli gikk centimetere utenfor målet, og da heller ikke hverken Ismaheel, Alba eller Olav Øby klarte å omsette sjansene de deretter fikk, endte det med 1-1 og poengdeling. Nokså skuffende sett med FFK-øyne, vil jeg si, og selv om det var bedring i forhold til kampen mot Stjørdals-Blink, følte jeg ikke at kjerringa var helt reist. Det var bare å komme seg hjemover og se fremover.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Fredrikstad v Raufoss 1-1 (1-0)
1. divisjon
Fredrikstad Stadion, 2 October 2021
1-0 Riki Alba (29)
1-1 Markus Johnsgård (59)
Att: 3 439
Admission: 120 NOK

Next game: 04.10.2021: Gresvik v Skogstrand
Previous game: 29.09.2021: Stjørdals-Blink v Fredrikstad

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg