AFC Hayes v CB Hounslow United 27.08.2018

 

Mandag 27.08.2018: AFC Hayes v CB Hounslow United

 

Siste mandag i august er ensbetydende med Bank Holiday Monday, og det igjen betyr tidlig avspark i et par ligaer, slik at det åpnet for muligheter for dobler og noen ganger også en og annen trippel. Etter at jeg to sesonger på rad har brent meg på å satse på kamper i nordøst for deretter å bli offer for mange Northern League-klubbers åpenbare besettelse med å endre kamptidspunktet fra 11.00 til meningsløse 13.00 på kort varsel og med manglende informasjon, var jeg nå tilbake i London-området der man i hvert fall kan stole litt mer på at klubbene holder seg til det opprinnelige kamptidspunkt. Med avspark kl. 11.00 i Southern Combination og 11.30 i Combined Counties League, var det flere muligheter for å kombinere en av disse med en av 15.00-kampene høyere opp i pyramiden.

Jeg bestemte meg til slutt for å starte dagen med kamp hos AFC Hayes for deretter å besøke Slough Town, og en kveldskamp i Essex Senior League betød at jeg også kunne få med meg en revisit hos banedelende Barkingside. Siden jeg hadde base i Romford, var sistnevnte på veien ‘hjem’, så jeg bestemte meg for å gå for denne trippelen. Med smørbrød fra Tesco satt jeg meg på 08.53-toget fra Romford inn til London Liverpool Street, og jeg valgte derfra en rute hvor tubens Central Line fraktet meg til Northolt – via et bytte ved White City. Siste etappe før første kamp gikk med buss 90, og med en times tid til avspark ankom jeg kamparenaen der de ikke virket å være klare for besøkende riktig ennå.

AFC Hayes hører ikke overraskende hjemme i Hayes-området. Dette er en by som over årene har blitt spist opp av stor-London, og i dag er den som en drabantby helt vest i London – rundt to mil vest for Charing Cross. Hayes har i seg selv rett i underkant av 100 000 innbyggere, og er selv et resultat av fem mindre landsbyer som gjennom årene vokste sammen. Tradisjonelt hørte Hayes til det ikke lenger eksisterende grevskapet Middlesex, men har siden 1965 sortert under Great London, der den ligger i bydelen Hillingdon. Hayes er ellers kjent som tidligere hovedkvarter for plateselskapet EMI, og noen vil kanskje ha byttet ved stasjonen Hayes & Harlington på sin vei til eller fra Heathrow Airport som ikke ligger altfor langt unna.

Det var dog fotballen jeg hadde kommet for, og Farm Park ligger tilbaketrukket fra veien i et rolig område i den nordlige utkanten av selve Hayes-området. Da jeg ankom og stakk hodet innom klubbhuset som ligger på utsiden, var det jeg senere mistenkte var klubbformannen den eneste til stede der han var i full sving med støvsugeren. Han beroliget med at jeg ikke hadde gått feil, og la til at baren muligens ville være åpen til klokka 12 eller til pause. Med det gikk jeg videre opp til inngangspartiet på baksiden og fikk etter hvert betalt de £6 som ble avkrevd i inngangspenger. Snart kom også karen med kampprogrammene priset til £1, og snart kunne jeg bla litt i et eksemplar mens jeg ventet på at det skulle dra seg mot kamp. Det var fortsatt en stund til avspark, men jeg fikk også slått i hjel litt tid med en trivelig prat med en person fra hjemmeapparatet.

Det var først i 1974 at klubben ble stiftet som en Sunday League-klubb under navnet Brook House, og de startet opp helt nede i Hayes & District Sunday League Division Seven(!). I 1982 hoppet de over til ordinær ‘lørdagsfotball’, men etter to sesonger i South-West Middlesex League var de i 1984 med å stifte Middlesex County League. Ytterligere fire år frem i tid tok de plass i Spartan League, der de etter én sesong ble flyttet opp i ligaens Premier Division. Da Spartan League i 1997 slo seg sammen med South Midlands League og stiftet dagens Spartan South Midlands League, spilte Brook House der frem til 2004 da en andreplass var nok til å få rykke opp til Isthmian League. Etter to sesonger hoppet de i 2006 over til Southern League der de tok plass i Division One South & West, og i 2007 tok de dagens navn AFC Hayes.

9. plassen våren 2009 står fortsatt som deres bestenotering i ligaen, og da de fra sommeren 2010 ble flyttet sidelengs over til Southern League Division One Central, var de stort sett fast innslag på nedre tabellhalvdel frem til jumboplassen og det påfølgende nedrykket til step 5 i 2015. Siden den gang har de spilt i Combined Counties League Premier Division, og der har de hittil fortsatt med plasseringer på nedre halvdel av tabellen. Denne sesongen hadde de foreløpig også startet med 1-0-3, der den eneste seieren hadde kommet borte mot Spelthorne Sports, og de hadde også allerede blitt slått ut av FA Cupen med tap for Hellenic League-Lydney Town. Dagens motstander var CB Hounslow United, som noen har tippet som en mulig utfordrer til å kjempe i det øvre sjikt av tabellen, men som sto med 1-1-2 etter fire runder.

Det skal ha vært i 1982 at klubben flyttet inn på Farm Park, og flomlysene ble i hvert fall innviet i 1992 med vennskapskamp mot Chelsea. Dette var før storklubbene ble langt mer opptatt av å reise kloden rundt for å øke sin markedsverdi på andre kontinenter i forbindelse med treningskamper, men for de navngjetne gjestene den gang var en Neil Shipperley som noen kilder hevder selv skal ha spilt for Brook House. Hans far Dave var i hvert fall trener der i 1990-årene. Uansett er Farm Park i dag som fremstår noe slitent men ligger fint til i et grøntområde med bekken Yeading Brook som renner forbi på utsiden. Man kommer inn i det ene hjørnet, og kortsiden her har et overbygg som strekker seg store deler av kortsiden av gir tak over hodet til stående tilskuere – og en ansamling av vedlikeholds-utsyr og -maskiner, verktøy og skrot.

På langsiden sett til høyre herfra har man først en brakke som åpenbart huser klubbkontorer, garderober og en luke for matutsalg. Bortenfor har man et lite bygg med toaletter, før man kommer til anleggets største tribune. Dette er en sittetribune av den moderne, prefabrikerte sorten som står midt på langsiden, og bortsett fra dette er det hard standing som gjelder ned mot bortre kortside, der det er mer (og utelukkende) hard standing. Det er det også mye av på bortre langside, der den eneste tribunen er en bitteliten ståtribune som også er av den prefabrikerte varianten. Under en rask ordveksling med en kar som tydeligvis også fungerte som banemann, gikk det tydelig frem at AFC Hayes også er plaget med ubudne gjester som bedriver vandalisme på banen deres, for han bannet og svertet over at plageåndene igjen hadde vært på ferde i løpet av natten. Det dreier seg om rever som graver opp deler av banen.

Angående dagens kamp ga han ellers uttrykk for at de hittil hadde hatt en del marginer mot seg og til dels vært uheldige, men han var samtidig klar på de ikke på noen måte hadde forventninger om å kjempe i toppen, og at en snarlig retur til step 4 heller ikke engang var noe tema. Manager Alan Galloway og hans team hadde i programmet tatt til orde for å forby ordet ‘unlucky‘ innad i spillergruppen og understreket at de måtte se seg selv i speilet og starte å omsette alle sjansene de visstnok hadde skapt. Jeg skulle i løpet av formiddagen få en viss forståelse for hva han mente. Min samtalepartner fortalte meg ellers at jeg skulle kunne skaffe meg en pin til min samling i klubbhusets bar i pausen, før han var behjelpelig med å skaffe til veie lagoppstillingene så jeg fikk tatt en kikk og avbildet de.

Det hjalp meg blant annet å identifisere Harry Carter som min tidligere samtalepartner hadde vært glad for å ha tilbake i aksjon etter at han tydeligvis hadde vært ute en stund, og han markerte seg tidlig som drivkraften i det meste AFC Hayes skapte offensivt. Det var også han som etter et drøyt kvarter spilte gjennom Sekani McCalmon som ble felt like utenfor gjestenes 16-meter. Carter la ballen til rette og sendte den deretter i mål helt borte i det ene hjørnet uten at Hounslow-keeper Rhys Forster kunne lastes. Dermed 1-0, og hjemmelaget fortsatte å styre kampen mens gjestene ble løpende mye mellom og ikke fikk til sitt spil når de fikk låne ballen. Carter var etter 25 minutter nære på med et skudd som sneiet stolpen, og fem minutters tid før pause spilte han gjennom McCalmon som avsluttet langt utenfor fra god posisjon.

Helt på tampen av omgangen ble nok et frispark løftet inn i Hounslow-feltet av Harry Bishop, men headingen Matt Kaczmarek gikk like utenfor. Dermed 1-0 til pause, og en fullt fortjent ledelse til hjemmelaget. Selv ilte jeg ned til klubbhuset for å unne meg dagens første glass og samtidig forhøre meg om en pin til min samling. Der hadde de nå åpnet, og det var et koselig lokale, men det hyggelige kvinnemennesket bak disken som mente at de var der et sted var tilsynelatende ikke i stand til å finne de, slik at jeg ble bedt om å returnere etter kamp. Jeg var påpasselig med å tømme glasset tidsnok til at jeg kom meg igjen på banen til spillerne var tilbake utpå gressmatte og dommer Fabio Roque på nytt kunne blåse i gang.

Etter pause var det gjestene som kom best i gang, og de skapte problemer for Hayes med gode løp på kantene. Et slikt angrep endte med et innlegg inn i feltet der en bortespiller gikk i bakken og dommeren pekte på straffemerket. Triantafilos Skapetis tok ansvar, og i omgangens fjerde minutt utlignet han til 1-1. Snuoperasjonen kunne vært et faktum da Mathew Riggs skjøt like over, men det vertene tok igjen grep og burde gjenopprettet ledelsen da Omar Hassan skjøt over mål fra god posisjon. Det var tydelig at AFC Hayes først og fremst manglet en målscorer, og det fikk vi nok et bevis på da McCalmon helt på tampen hadde en god sjanse men bortekeeper Forster fikk slått ballen utenfor stolpen slik at lokaloppgjøret endte med 1-1 og poengdeling foran det jeg hadde talt meg frem til å være 63 tilskuere men som senere ble bekreftet å være 56 (jeg må ha regnet med noen klubbrepresentanter).

Jeg hadde ikke all verdens tid om jeg skulle rekke 13.24-bussen videre ned til Hayes & Harlington stasjon, så jeg forlot nokså raskt åstedet og lot pin være pin da jeg droppet svippturen innom klubbhuset for i stedet å gå rett til bussholdeplassen noen få meter nede i veien. Der sto allerede en annen groundhopper og ventet på bussen, og det skulle vise seg at han hadde valgt seg de samme to kampene jeg skulle starte denne dagen med. De tidlige avsparkene i Combined Counties League (og for den saks skyld også Southern Combiantion) hadde igjen vist seg praktisk for oss groundhoppere, og da jeg snart gikk av bussen og steg på 14.00-toget som frakte meg til Slough, kunne jeg se konstatere at kampen hos AFC Hayes hadde vært en fin start på dagen.

 

English ground # 493:
AFC Hayes v CB Hounslow United 1-1 (1-0)
Combined Counties League Premier Division
Farm Park, 27 August 2018
1-0 Harry Carter (17)
1-1 Triantafilos Skapetis (pen, 49)
Att: 56
Admission: £6
Programme: £1
Pin badge: n/a

Next game: 27.08.2018: Slough Town v Dulwich Hamlet
Previous game: 26.08.2018: Romford v Baldock Town

 

More pics

 

This day on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg