Hønefoss BK v Fredrikstad 16.05.2018

 

Onsdag 16.05.2018: Hønefoss BK v Fredrikstad

Det hadde vært mye reising i det siste, og etter weekenden i Praha hadde jeg raskt fartet videre og unnet meg en sesongens siste tur over til Storbritannia, slik at jeg nå hadde en drøy uke bak meg der da jeg denne formiddagen fløy hjem fra Stansted Airport. Likevel hadde jeg tenkt meg rett på kamp, og da jeg landet på norsk jord på Gardermoen, var det bare å vente en times tid på bussen som etter sigende skulle gå til Hønefoss klokka 16.00. Jeg ble litt overrasket over hva som kom, da jeg noen minutter etter oppgitt avgang sto og speidet etter bussen idet en liten minibuss kom kjørende. Det viste seg at dette var transporten til Hønefoss, men jeg hadde fortsatt en enda større overraskelse i vente.

Da jeg steg på for å betale, ba nemlig sjåføren om 300 kroner. Jeg presiserte at jeg kun skulle én vei, og han bekreftet igjen at en enveisbillett for turen som visstnok skulle ta en time og et kvarter vitterlig kostet TRE HUNDRE KRONER! Det var nesten så jeg satt i halsen, og et lite halvsekund vurderte jeg å droppe hele Hønefoss-turen, men jeg hadde også avtalt å møte kompiser der, så jeg fikk hostet opp og betalt blodsugeren slik at vi kom oss av gårde. Noen minutter forsinket forlot bussen flyplassen og tok seg inn i Oppland og deretter inn i Buskerud, der jeg steg av i Hønefoss etter å ha konstatert at fossen så imponerende ut denne dagen. Etter å ha spasert ned til dagens kamparena, forventet jeg nesten å se mine kompiser der allerede, men de hadde denne gang ikke satt opp egen buss, og bussen til Plankehaugen var forsinket.

Derfor benyttet jeg ventetiden til å oppsøke billettluka og betale 120 kroner for en kampbillett for borteseksjonen. Mens jeg ventet, registrerte jeg at man også så ut til å dele ut noe som minnet om et program, og jeg gikk bort for å sikre meg et eksemplar av det som viste seg å minne mer om en ‘flyer’ med trykk på begge sider, der informasjonen begrenset seg til en tabell, de to lags tropper, og serierundens øvrige kamper i 2. divisjon avdeling 1. Det var egentlig litt merkelig å tenke på at dette oppgjøret som for få år siden var et Eliteserie-oppgjør nå var et oppgjør på nivå tre av norsk fotball, men slik er det nå engang, og kanskje er det greit å se at FFK tross alt ikke er de eneste som har surret det til i de senere år.

Hønefoss BK har en historie tilbake til 1895 og stiftelsen av IF Liv, men dagens klubb er et resultat av flere senere sammenslåinger. I 1909 ble Fossekallen IF stiftet, og denne klubben ble i 1940 slått sammen med Hønefoss AIL. I 1987 ble IF Liv og Fossekallen slått sammen til Liv/Fossekallen, før de ti år senere endret navn til L/F Hønefoss og deretter i 2002 til det nåværende Hønefoss BK. Klubben rykket opp til toppdivisjonen i forkant av 2010-sesongen, men den endte med nedrykk etter å ha tapt kvalik-finalen mot nettopp FFK. De tok seg tilbake på første forsøk, og noterte seg for en 13. plass i 2012, før de året etter endte som jumbo og rykket ned igjen. To år senere ble det nytt nedrykk, slik at de nå er å finne i 2. divisjon. Det skal kanskje også nevnes at de i 2005 spilte seg frem til semifinale i cupen, der de tapte knepent for et Molde som senere ble det årets Norgesmester.

Hønefoss sin hjemmebane er kjent under et sponsornavn, men jeg velger å kalle den Hønefoss Stadion, som jeg mener å ha sett den omtalt som et sted tidligere. Dette er vel imidlertid kanskje navnet på den gamle hjemmebanen som ligger ved siden av med løpebaner og en nokså fin tribune på den ene langsiden, selv om jeg ved nærmere ettertanke lurer på om ikke den heter Hønefoss Idrettspark. Alt dette ligger uansett fint til ute på en odde i Scjong-området av byen, der Storelva renner forbi et steinkast unna. Det nye stadionet sto ferdig her i 2009, og har tribuner på tre av sidene. Hovedtribunen på den ene langsiden er en ren sittetribune, mens den mer entusiastiske hjemmefansen holdt til bak det ene målet. Der foretrakk de ståtribunen på den ene flanken, mens resten av tribunen byr på sitteplasser. Bak det andre målet er det en liten åpen ståtribune som denne dagen ikke var i bruk.

Supporterbussen fra Fredrikstad kom håpløst sent, og da den parkerte bak den gamle banen, borte ved Schjonghallen, var det kun 4-5 minutter til avspark og absolutt på tide å komme seg innenfor. Jon Erik og de andre kom seg snart av bussen, men ved inngangen til borteseksjonen fikk de beskjed om at de først måtte gå til billettluka ved kortsiden på motsatt ende av anlegget for å kjøpe billett. Ikke ideelt, men der har man for å komme så sent, og det endte faktisk opp med køer som gjorde at de var spilt godt over et kvarter da de siste bortesupporterne kom seg innenfor. Hønefoss BK lå som jumbo etter å ha tapt samtlige av sine fire kamper så langt, mens FFK på 8. plass virket å være i fritt fall etter en resultatmessig positiv sesongstart.

Etter ti minutters spill, på et tidspunkt da flere FFK-fans fortsatt var på utsiden, tok FFK ledelsen da Tim Nilsen med nød og neppe lurte offside-fella og satt inn 0-1. Samme mann var involvert da han litt senere presset Hønefoss-keeper Alexander Pedersen til en håpløs klarering som gikk rett til Kjell Rune Sellin, men sistnevnte klarte ikke å treffe det åpne målet. Også Hønefoss hadde sine muligheter, og FFK-keeper Håvar Jenssen måtte varte opp med gode redninger på avslutninger fra Kristoffer Hoven og Sivert Øverby. Jeg sto med en følelse av at vertene nærmet seg utligning, men det sto fortsatt 0-1 til pause. Det var greit å få litt påfyll med brus i varmen, og mens jeg var ute for å ta meg en røyk, klarte selvsagt Jon Erik også å introdusere meg for vaktene som en slags super-groundhopper og la ut om mine meritter i England så det nesten var flaut.

Dette syntes åpenbart et par av vaktene var spennende, for de begynte å spørre meg ut, og ikke minst lurte de på hva jeg savnet her hjemme. Det er jo mye forskjellig det, men da jeg nevnte dette med at klubbene i non-league gjerne har egen bar som fungerer som et møtepunkt før og etter kamp (og i noen tilfeller til og med på dager da det ikke er kamp), var det interessant å høre de fortelle om at deres klubb har kjempet lenge for å få til noe slikt her ved sitt stadion. Dessverre er det ikke enkelt i Norge, der man (kanskje også med rette med den norske mangelen på drikkekultur?) tror at noe slikt automatisk vil føre til fyllefest, så de har ikke overraskende fått avslag på søknad om skjenking gang på gang, slik at de i stedet for å tjene penger til klubbkassa må bruke tid på å konfiskere innsmuglet alkohol fra tilskuerne på tribunen.

Andre omgang fortsatte i samme spor som den første, med en åpen kamp og sjanser og halvsjanser begge veier. Tim Nilsen var igjen frempå og var involvert i mye der fremme for FFK, men jeg syntes at Hønefoss etter hvert virket giftigere da de kom fremover, og etter snaut halvspilt omgang kom omsider utligningen da Sami Kamel hamret ballen i det bortre krysset. Dermed 1-1, og Hønefoss hadde nå flere gode sjanser til å ta ledelsen, og de viste at de enten var bedre enn tabellposisjonen tilsa (slik en av vaktene også hadde hevdet) eller at FFKs favorittstempel som vanlig har mest bakgrunn i deres navn. Det endte til slutt med poengdeling, og jeg vil påstå at det var FFK som til slutt hadde mest grunn til å være fornøyd med akkurat det, da det ikke ville vært ufortjent om Hønefoss hadde tatt alle tre poengene.

Dette var første gang jeg så FFK i aksjon denne sesongen, og jeg var dessverre alt annet enn overbevist om at de fortjente favorittstempelet pressen automatisk synes å feste på de hver sesong. Raufoss var i ferd med å rykke fra i toppen, og jeg følte at FFK nå ville ha mer enn nok med å kjempe om en mulig playoff-plass som nummer to. Jeg hadde blitt lovet skyss hjem med supporterbussen, der Jon Erik hadde vært elskverdig nok til å betale for meg, og snart var vi etter hvert på vei. Et problem dukket opp da bussjåføren fant ut at bremsene var såpass dårlig at han ikke ville kjøre den aldeles håpløse Oslofjord-tunnelen , og dermed måtte vi kjøre en litt lenger vei om Oslo. Min mor som hadde tilbudt seg å hente meg ved Frogn videregående skole, tilbød seg å i stedet hente meg på Korsegården, og som sagt så gjort.

 

 

Norwegian ground # 85:
Hønefoss BK v Fredrikstad 1-1 (0-1)
2. divisjon avd. 1
Hønefoss Stadion, 16 May 2018
0-1 Tim Nilsen (11)
1-1 Sami Kamel (67)
Att: 970
Admission: 120 kroner
Programme: None (2 page leaflet free)

 

Next game: 21.05.2018: Drøbak/Frogn v Kristiansund 2
Previous game: 15.05.2018: Cottesmore Amateurs v Hathern
Previous Norwegian game: 22.04.2018: Drøbak/Frogn v Hødd 2

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg