Crownpoint United v Overlee Partizans (@ Stenhousemuir) 08.04.2018

 

Søndag 08.04.2018: Crownpoint United v Overlee Partizans (@ Stenhousemuir)

Frokost var inkludert i prisen ved Crookston Hotel, der jeg skulle overnatte en natt til, så jeg valgte denne morgenen å innta frokosten der. Dessverre var hverken black pudding eller haggis å finne på tallerkenen, men den utgjorde likevel en god start på dagen, før jeg gikk for å ta 09.40-toget inn til Glasgow Central. Med søndagsruter og ikke altfor hyppige tog på denne linjen i dag, var det greit å komme seg inn til Glasgow litt tidlig, og heller kikke seg litt rundt der. Kanskje ikke altfor overraskende hadde jeg blant annet planlagt en tur innom The Horse Shoe, men der fikk jeg beskjed om at det ikke var alkoholservering før klokka 11.00. Nå har jeg uansett ikke for vane å tylle i meg pints såpass tidlig, så det var det første jeg hørte om det som tydeligvis en regel her i Glasgow på søndagene.

I stedet gikk jeg en tur bort på George Square, der jeg satt meg ned med en brus på de våte benkene og nøt sola mens den en liten stund var ute og varmet. Med alt drittværet så langt på turen, var det bare å nyte det mens man kunne, for det ville selvsagt ikke vare. Jeg fikk etter hvert likevel unnet meg en pint på The Horse Shoe, før jeg gikk for å ta 12.15-toget fra Glasgow Queen Street. Det skulle jeg være med til Larbert, og toget brukte en halvtime dit. Dagens plan hadde opprinnelig vært å ta en tur til Belgia for å besøke Berchem Sport, men da prisen for Eurostar-toget ble mer enn tredoblet mens jeg talte på knappene, ble det forkastet. En kamp hos Sheppey United fristet dessuten; inntil jeg fant ut at den skulle spilles på kunstgresset til Maidstone United, og dermed ble et uinteressant alternativ. Men jeg kom til slutt over en skotsk amatør-kamp som skulle spilles på banen til Stenhousemuir, og det var derfor det ble en weekend i Skottland.

Stenhousemuir er en by som ligger kun 3-4 kilometer nord-nordvest for Falkirk. Den har omtrent 10 000 innbyggere, og har i vest vokst sammen med den noe mindre naboen Larbert, der man har den nærmeste jernbanestasjonen. Fra stasjonen der var det ikke lenger enn et lite kvarter å gå til dagens kamparena, Ochilview Park, og jeg hadde også planlagt en pitstop på veien, men Crown Inn viste seg å være stengt. Et steinkast unna fant jeg imidlertid ut at The Plough ikke bare var et overnattingssted, men også en pub, og den holdt åpent slik at jeg kunne sette meg ned og slå i hjel litt tid. Jeg tilbakela etter hvert den siste biten opp til Stenhousemuirs hjemmebane, Ochilview Park, der det allerede var aktivitet.

Kampen jeg skulle se var en av semifinalene i Scottish Amateur Sunday Trophy, som er en av de mest prestisjetunge turneringene i skotsk amatørfotball. Det er vel kun Scottish Amateur Cup som er større, og semifinalene spilles på nøytral bane. Drumchapel United hadde allerede vunnet den andre semifinalen, og nå var det Glasgow-klubbene Crownpoint United og Overlee Partizans som skulle spille om retten til å møte de i finalen. Det var fortsatt en times tid til avspark da jeg ankom ved det flotte inngangspartiet, og jeg fant ut at grunnen til at det allerede var litt aktivitet var at kvinnelaget til Stenhousemuir hadde spilt kamp som akkurat var ferdig da jeg betalte meg inn med £5. Det var naturlig nok ikke noe program, og det hadde jeg da heller ikke på noen måte regnet med til en kamp som dette.

Historien til Stenhousemuir FC får vel kanskje spares til en annen gang når jeg eventuelt ser de som hjemmelag, men Ochilview Park har vært deres hjemmebane siden 1890. I disse dager er det kun to sider som benyttes av tilskuerne, og på langsiden der jeg hadde kommet inn, står hovedtribunen som faktisk har navnet The Norway Stand etter en sponsoravtale med den norske supporterklubben. Dette er en sittetribune som skal ha plass til 626 tilskuere. På motsatt langside sto den tidligere hovedtribunen som ble bygget i 1928 og grunnet sin nokså beskjedne størrelse gikk under tilnavnet Doll’s House. Den ble dessverre revet i 1999 etter at den ikke lenger oppfylte sikkerhetskravene, og denne langsiden er i dag stort sett utilgjengelig for tilskuere, og blir tilsynelatende brukt som parkeringsplass.

På den østre kortsiden – til høyre sett fra den nye hovedtribunen – var det tidligere en stor gressvoll, men denne har for lengst blitt jevnet ut for å gjøre plass til et par mindre kunstgressbaner/ballbinger. Det er på motsatt kortside at vi finner den andre tribunen, Tryst Road Terrace, og dette er som navnet tilsier en ståtribune. Den fikk i 2004-05-sesongen nytt tak, men var dessverre ikke i bruk ved dagens kamp. Imidlertid fikk jeg sneket meg rundt for å ta en kikk i god tid før kampstart, og det var en nokså flott tribune med herlig klassisk terracing og bølgebrytere i klubbens rødbrune farge. Jeg skulle gjerne sett kampen herfra, men det ville vel ikke vært spesielt populært, så jeg kom meg tilbake til langsiden med hovedtribunen.

Der kom jeg i prat med en kar som først lurte på om jeg var i ferd med å snike meg inn, og da jeg ikke hadde fått utlevert noen kampbillett, var det nytt for meg når han sto med slike i hånda. Han skjønte dog snart at det ikke var noe muffens på gang, men dette var starten på en lengre samtale med ham. Han viste seg å tilhøre ledelsen i amatør-forbundet SAFA (Scottish Amateur FA), og vi hadde en felles bekjent i den godeste Mr. Scott Struthers. Han kunne uansett fortelle at finalen skulle spilles på hjemmebanen til Livingston (den ble dog senere flyttet til Dumbarton), og at allerede finaleklare Drumchapel United slik han så det ville være klar favoritt der uansett motstander. Han trakk litt mer på det da jeg spurte ham om hvem som var favoritt i dagens kamp, men han mente at Overlee Partizans på papiret var favoritten.

Det var da også Overlee som styrte kampen fra start, men Crownpoint-keeperen sto glimrende, og da Overlee fikk straffe etter en snau halvtime, reddet han mesterlig. Fem minutter senere måtte han imidlertid resignere da Overlee tok en fortjent ledelse. På dette tidspunktet hadde jeg med tillatelse fra en SAFA-funksjonær igjen tatt meg over på bortre langside og til ståtribunen for å ta noen kampbilder derfra, og det nærmet seg så smått pause da jeg returnerte til hovedtribunen, der Crownpoint-folket for øvrig virket å være i et lite flertall blant det jeg talte meg frem til å være 119 tilskuere. De må i hvert fall komme fra Glasgows «Celtic-land», for det var mange vemmelige Celtic-drakter blant deres fans, og uten å vite om det samme gjelder Overlee, var det kanskje en grunn nok i seg selv til å være fornøyd med at det fortsatt sto 0-1 ved pause.

Tidlig i andre omgang fikk Overlee nok et straffespark, og Crownpoint var på dette tidspunktet også redusert til ti mann etter et rødt kort, men igjen ble straffesparket reddet av Crownpoint-keeperen. I det 73. minutt kom i stedet utligningen, og det var en fantastisk scoring man kanskje ikke forventer å se i amatør-fotballen, da Alan Duncan sørget for 1-1 med et brassespark fra 12-14 meter. Overlee Partizans styrte dog fortsatt, og fortsatte å presse på, og med ti minutter igjen trodde nok de fleste at det var vinnermålet de scoret da et skudd ble blokkert og en av Overlee-spissene var fremme på returen og satt ballen i nettet. Crownpoint United ga seg imidlertid ikke, og tre-fire minutter før slutt var det igjen et herlig mål som sørget for utligning til 2-2 da Aldo Lynn fra 25 meter sendte i vei et skudd som duppet inn i krysset.

I stedet for ekstraomganger gikk vi nå direkte til straffespark, og Crownpoint-keeperen som hadde stått så godt, ble den store helten da han reddet to av straffesparkene og sørget for at Crownpoint vant 4-3 på straffer. To straffe-redninger i ordinær tid og ytterligere to i straffesparkkonkurransen må sies å gjøre en fortjent til tittelen Man of the Match, og Crownpoint kan i bunn og grunn takke ham for at de tok seg til finalen. Min samtalepartner fra tidligere fryktet at dette fra et nøytralt ståsted ikke var spesielt godt nytt for finalen da han mistenkte at Drumchapel United ville være altfor gode for Crownpoint United (Drumchapel vant da også etter hvert finalen 5-2 den siste helgen i april).

Selv jeg hadde tidvis latt meg imponere over nivået, og det hadde vært en underholdende affære. Crownpoint-folket feiret fortsatt da jeg forlot Ochilview Park for å spasere tilbake til stasjonen. I løpet av tiden jeg hadde tilbragt i Stenhousemuir, hadde jeg fått tips om at Castle Hotel rett ved siden av Larbert jernbanestasjon var vel verdt å sjekke ut, og da jeg hadde tid til en pint der, valgte jeg å gjøre nettopp det. Det viste seg å ikke være noe dårlig tips, men jeg måtte etter hvert tømme glasset for å komme meg med toget tilbake til Glasgow. Ikke overraskende ble det også nå en svipptur innom The Horse Shoe før jeg vendte snuta vestover. Jeg valgte nå å bli med toget helt til Paisley Gilmour Street, for å sjekke ut en pub eller to til der, og også få i meg litt middagsmat som en rumlende mage minnet meg om at det var tid for.

Måltidet (sannsynligvis ingen overraskelse at det ble haggis, neeps & tatties) og en flaske j2o ble inntatt ved The Last Post rett ved siden av stasjonen, før jeg beveget meg videre for å sjekke ut The Bull Inn. Etter en pint der var det greit å komme seg tilbake til hotellet, og siden togene fra Paisley Canal til Crookston hadde sluttet å gå, slik jeg på forhånd var klar over, tok jeg heller toget fra Paisley Gilmour Street til Hillington East. Derfra hadde jeg rundt tjue minutters gange tilbake til Crookston Hotel, og allerede i ni-tiden var jeg tilbake der og trakk meg tilbake til rommet mitt. Etter den siste dagen i Skottland i denne omgang, hadde jeg igjen en tidlig start og en lang reise foran meg når jeg morgenen etter skulle returnere til England.

 

 

Scottish ground # 23:
Crownpoint United v Overlee Partizans 2-2 (0-1) – 4-3 on pens
Scottish Amateur Sunday Trophy, semi final
Ochilview Park (at Stenhousemuir), 8 April 2018
0-1 Nr 11 (33)
1-1 Alan Duncan (73)
1-2 Nr 9 (81)
2-2 Aldo Lynn (87)
Att: 119 (h/c)
Admission: £5
Programme: None

 

Next game: 09.04.2018: Lincoln United v Basford United
Previous game: 07.04.2018: Ashfield v Bellshill Athletic

More pics

This day on the map here

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg