Drøbak/Frogn v Sprint/Jeløy 29.07.2017

 

Lørdag 29.07.2017: Drøbak/Frogn v Sprint/Jeløy

Jeg hadde brukt store deler av uka på å saumfare terminlistene som stadig kom ut fra de forskjellige ligaene i England, og for øvrig også resten av Storbritannia, og selv om jeg denne dagen først og fremst ventet spent på at West Riding County Amateur League skulle offentliggjøre sitt kampprogram for august måned som lovet, hadde jeg latt meg overtale til å ta en tur ut med noen venner. Det var nemlig blues-festival i Drøbak denne helgen, og selv om vi ikke hadde tenkt oss dit, var det for en gangs skyld ventet bra trøkk ute på utelivet i Drøbak. Jeg fant ut at det passet bra å først få med seg Drøbak/Frogns hjemmekamp mot Sprint/Jeløy, og spaserte hjemmefra med rundt tre kvarter til avspark.

På besøk til Seiersten Stadion denne lørdagen var min groundhopper-kollega Stig-André Lippert, som i forkant hadde varslet meg om sin forventede visitt. Han er mannen bak bloggen ‘På Bortebane‘, og hadde nå tatt turen fra Halden få dager etter å fått sett litt fotball på en tur til Finland. Har har villet vente litt med et besøk til Seiersten ikke lenger fremsto som en byggeplass, og selv om det fortsatt gjenstår litt arbeid, var han kanskje lei av å vente. Idet jeg betalte meg inn med 100 kroner, fikk jeg i hvert fall beskjed om at han var rett rundt hjørnet og i ferd med å parkere, og etter hvert fikk jeg selskap av ham der jeg hadde tatt plass øverst og helt borterst på tribunen.

I ettertid var det et temmelig «uheldig» valg av musikk rett før kampstart denne lørdag som fikk en del oppmerksomhet, og jeg ble faktisk så sjokkert at jeg dagen etter fant ut at jeg skyldte å gjøre oppmerksom på dette via blant annet leserbrev til lokalavisen. Jeg skal ikke dvele altfor lenge ved akkurat dette, men de nysgjerrige kan jo ta en kikk på teksten (deler av den siteres i leserinnlegget det linkes til) og gjøre seg opp en egen mening om hvorvidt slikt egner seg på et arrangement der det også befinner seg mange barn og unge. Nå reagerte klubben i ettertid på en måte det sto respekt av – ved å legge seg flate, unnskylde, og ikke minst iverksette tiltak for å hindre at dette skjer igjen, så da kan vel den ballen legges død. Verre synes jeg imidlertid det er at Norsk Tipping som en av norsk fotballs viktigste samarbeidspartnere – og en aktør som påberoper seg å jobbe for gode holdninger og verdier etc – faktisk har vært med å nominere «artisten» bak denne låta til en «årets forbildepris»!

Vel, nok om det… DFI skulle uansett ta imot Sprint/Jeløy til kamp i 3. divisjon avdeling 1, der Moss toppet avdelingen tre poeng foran Ørn Horten og Oppsal. DFI befant seg nede på 8. plass, mens dagens gjester var å finne på 12. plass og dermed tredje siste, slik at de med andre ord var under streken. DFI hadde før kamp fire poeng til nedrykkssonen (og seks ned til Sprint/Jeløy), men da det virket som om Ullern gikk mot seier i sin kamp med tidlig avspark, trengte badebyguttene tre poeng for å i hvert fall holde lagene bak seg på trygg avstand. Sprint/Jeløy var da også et lag jeg i likhet med mange av de andre fremmøtte følte de skulle slå…selv om jeg sa det samme før hjemmekampen mot Holmen tidligere i sesongen.

Det var i så måte ikke ideelt at Nichlas Furu måtte stå over med skade, og det var litt overraskende for meg da jeg så ham ankomme i «sivil» omtrent samtidig med meg. Hjemmelaget tok uansett grep om kampen fra start og var det førende laget, uten at det var noen voldsom festforestilling de 120 tilskuerne ble vitne til. Det var ikke ufortjent da vertene tok ledelsen 1-0 i det 19. minutt, og Mikkel Aarstrand var målscorer da han var først frempå en retur han selv hadde tvunget frem. DFI fortsatte å trykke på uten å skape de helt store sjansene, men selv om Sprint/Jeløy kom på en og annen kontring, virket de rødkledde å ha nokså god kontroll da dommeren blåste for pause.

Vi hadde i pausen fått selskap av Nichlas Furu der på befant oss på tribunen, og mens vi snakket om løst og fast kunne vi se at DFI doblet ledelsen i andre omgangs fjerde minutt. Unggutten Magnus Fagernes fikk kjempetreff og leverte et lite «Geoff Hurst-øyeblikk» da hans skudd gikk via tverrliggeren og ned. Vi satt perfekt plassert for å se at den nok var minst 10 centimeter over streken der den traff bakken og spratt ut igjen.. Heldigvis var også linjemannen godt nok plassert og hadde falkeblikk som gjorde at han så det samme som oss og signaliserte for scoring. Dermed 2-0, men da Sprint fikk straffe med tjue minutter igjen, var det kanskje en og annen som lurte på om man igjen skulle rote bort en tilsynelatende trygg ledelse. Fra der vi befant oss omtrent helt i andre enden av banen var det vanskelig å se hva det ble dømt for, men vi mistenkte en hands. Uansett presterte Sprint-spilleren å sette straffesparket over mål, og hjemmefolket kunne puste lettet ut.

DFI kunne – og kanskje burde – i stedet ha økt ytterligere, for de hadde et par gode sjanser til dette. Nevnes skal spesielt et flott raid og et susende skudd fra innbytter Markus Aaser Grønli, som jeg syntes var et friskt pust da han kom inn. Ved denne anledningen smalt hans skudd i aluminiumen helt oppe i krysset, og vi ble således snytt for det som ville ha vært et herlig mål. Imidlertid klarte DFI heller ikke denne gang å holde nullen, for i det tredje tilleggsminuttet får Alban Ramadani presset inn reduseringen til 2-1. Heldigvis er dette det siste som skjer, og DFI kunne dermed innkassere tre poeng som tok de forbi Strømsgodset 2. Etter en kamp jeg kanskje vil huske for helt andre ting enn fotballen, tok jeg og Nichlas farvel med Stig-André før vi etter en kort prat med noen av DFI-gutta gikk ned til Drøbak sentrum, hvor vi snart fikk selskap av andre feststemte venner. Dette kan ha vært den siste kampen min her hjemme før den store UK-turen…ikke minst ettersom jeg i kjølevannet også må innrømme å ha fått merkenavnet «Norsk Tipping ligaen» litt i vrangstrupen.

 

 

Revisit:
Drøbak/Frogn v Sprint/Jeløy 2-1 (1-0)
3. divisjon avd. 1
Seiersten Stadion, 29 July 2017
1-0 Mikkel Aarstrand (19)
2-0 Magnus Fagernes (49)
2-1 Alban Ramadani (90+3)
Att: 120
Admission: 100 kroner
Programme: Included

 

Next game: 14.08.2017: Dorchester Town v Basingstoke Town
Next norwegian ground: 10.09.2017: Vålerenga v Sarpsborg 08
Previous game: 24.07.2017: Drøbak/Frogn v Østsiden

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg