Øvrevoll Hosle v Furuset 22.06.2017

 

Torsdag 22.06.2017: Øvrevoll Hosle v Furuset

Da jeg bestemte meg for å igjen dra innover til Oslo for å se en torsdagskamp, betød det at det ville være min sjette kamp siden torsdagen før. Jeg har jo ikke hatt for vane å se så mange kamper her hjemme i Norge, men noe skal man gjøre mens man i håp om å få til en august-tur over til fotballøya surrer rundt i påvente av terminlistene. Jeg hadde da også en ekstra grunn til å vurdere et par av kampene ekstra nøye, for to av kveldens kamper i Oslo-kretsens 5.divisjonsavdelinger hadde funnet veien til min oddskupong for dagen. En B hadde blitt satt på begge disse kampene, og en av disse var Fossum v Rustad, men det var også ytterligere en grunn til at jeg til slutt valgte å sette kursen mot Bærum for å se Øvrevoll Hosle v Furuset.

Ikke bare var dette et toppoppgjør i 5. divisjon Oslo avdeling 1, der andreplasserte Øvrevoll Hosle tok imot serieleder Furuset, men sistnevntes kamper hadde vært de reneste mål-orgier den siste tiden. Etter 3-3 mot nettopp Øvrevoll Hosle i første kamp sto de med følgende resultatrekke (Furuset mål først): 2-1, 9-3, 6-0, 3-0, 5-3, 5-2, 3-1, 9-1, og senest 9-4 i en målfest borte mot Bærumsløkka. Når også Øvrevoll Hosle hadde vært involvert i en rekke målrike kamper, luktet det mål på Hoslebanen, så det var altså dit jeg satt kursen. Første etappe gikk med ekspressbussen inn til Oslo, og deretter med T-banen til endestasjonen Østerås, hvorfra buss 140 skysset meg den siste lille biten til min destinasjon.

Jeg gikk av på holdeplassen Hosle skole, et steinkast unna banen vis-à-vis denne skolen. Det vil si det er flere baner der; to kunstgressbaner ligger ved siden av hverandre, og foran en av disse er det også en liten ballbinge. Både der og ute på det hersens kunstgresset var det stor aktivitet blant unger og ungdom tydelig i full gang med trening. Banen der det etter hvert skulle spilles kamp føyer seg inn i rekken av typiske kunstgressbaner i hovedstadsregionen. Tribunefasilitetene består av en liten tretribune på den ene langsiden, rett nedenfor midtstreken, og et par laglederbenker som ikke skulle bli brukt. Skjønt borte på motsatt langside har man også det jeg antar er en plattform for å filme kampene, og under denne var det også et par seter som for alt jeg vet kan være forbeholdt andre enn publikum. Lagderbenkene som etter hvert ble benyttet står også på denne langsiden – en på hver side av dette «tårnet».

Nå er jeg sikkert ikke den eneste som forbinder Øvrevoll med hestesport og galoppbanen der, men nå var det altså fotballen jeg hadde surret meg ut hit for. De to lagene møttes altså på Furuset Stadion i sesongens første serierunde, og da endte det som nevnt 3-3, men etter det hadde Furuset radet opp seire, og sto nå med 8-1-0. Dermed hadde de opparbeidet seg en sju poengs luke ned til Øvrevoll Hosle, men kveldens vertskap hadde dog småpene 5-1-0 på sine siste seks kamper. Med det offensive arsenalet Furuset den siste tiden har vist at de besitter, følte jeg meg likevel såpass trygg på borteseier at jeg altså hadde tatt de med på dagens bong, men det gjensto å se om jeg hadde vært overmodig på deres vegne.

Jeg hadde nesten begynt å lure litt på om kampen skulle spilles på banen ved siden av, for den ble inntatt av voksne karer mens ungene fortsatt holdt lekestue ute på hovedbanen med et par minutter til avspark. Det viste seg imidlertid at det var en Old Boys-kamp som skulle spilles ved siden av, og etter hvert som barn og ungdom kom seg av banen og overlot den til A-lagsspillerne, var det snart klart for kamp. Jeg rakk akkurat å få meg en brus fra kiosken før kampen ble blåst i gang og det var på tide å starte stoppeklokka og rette oppmerksomheten mot det som skjedde der ute på kunstgresset.

Allerede i kampens fjerde minutt fikk vi dagens første scoring, og det var Andreas Hedlund Møller som sendte hjemmelaget i ledelsen med 1-0. Furuset-spillerne visste nok selv at det med deres offensive styrke ikke var noen krise ennå, og allerede to minutter senere var vi like langt da Nahom Haile Jonas utlignet fra spiss vinkel etter å ha blitt spilt gjennom. Drøyt halvveis ut i omgangen fikk gjestene et straffespark som fra min vinkel kanskje virket litt billig, uten at jeg var spesielt godt plassert. Imad Essaouiqui var god på midtbanen til Furuset, og det var han som steg frem og besørget 1-2 fra straffemerket.

Det burde kanskje ikke overraske voldsomt med Furuset, men en kikk på lagoppstillingen viste at de kun hadde en eneste norskættet spiller i troppen, og det var deres keeper. Kanskje er det medvirkende til at de tilsynelatende har en noe unorsk fotballfilosofi, der de ikke sa seg fornøyd med å ha snudd kampen, men stadig fosset i angrep for å score flere mål, uten å bry seg nevneverdig om at de slapp til motstanderen på kontringer. Her var det ingen tegn til å skulle ri på ledelsen! Det fikk de belønning for da Nahom Haile Jonas ti minutter senere økte til 1-3, og samme mann fikk sitt hattrick fem minutter senere. Det virket allerede som om Furuset hadde gjort sin del av jobben med tanke på min bong, og det var slett ikke ufortjent at de gikk til pause med ledelse 1-4.

Man kan kanskje tro at andre omgang ble et lite antiklimaks, men det var ikke helt slik. Hjemmelaget fikk fornyet håp da de fikk tildelt straffespark, og Alexander Kibreab Gebreziabher omsatte det i scoring og reduserte til 2-4 i det 53. minutt. Det var fortsatt nokså underholdende med sjanser begge veier, og nå begynte det etter hvert også å bli litt ampert. Med et kvarter igjen ble Furuset redusert til ti mann da Suleman Muneer fikk sitt andre gule kort, men vertene klarte ikke å utnytte denne fordelen, og det ebbet til slutt ut med 2-4, borteseier, og en niende strake seier for et Furuset-lag som nå hadde ni poengs luke ned til Fagerborg 2 som i løpet av kvelden hadde passert Øvrevoll Hosle.

Dette var siste serierunde i Oslo-kretsens 5. divisjons-avdelinger før sommerferien, og de vil ikke starte opp igjen før 10. august. Kanskje vil jeg få med meg ytterligere en kamp eller to i andre divisjoner før også de tar sommerferie, men det gjenstår å se. Dessverre hadde et noe svekket Rustad ødelagt bongen min, men nå skulle jeg i hvert fall komme meg hjemover, og jeg fant ut at det å ta buss 140 tilbake til Østerås nå tydeligvis ikke var et bedre valg enn å ta den videre helt til endeholdeplassen på Bekkestua. Derfor gjorde jeg dette, og kunne etter litt venting på T-banen mot sentrum komme meg til Jernbanetorget og Oslo Bussterminal for å sette meg på en Drøbak-buss som igjen var bemerkelsesverdig fullstappet så sent på kvelden.

 

 

Norwegian ground # 76:
Øvrevoll Hosle v Furuset 2-4 (1-4)
5. divisjon Oslo avd. 1
Hoslebanen, 22 June 2017
1-0 Andreas Hedlund Møller (4)
1-1 Nahom Haile Jonas (6)
1-2 Imad Essaouiqui (pen, 24)
1-3 Nahom Haile Jonas (34)
1-4 Nahom Haile Jonas (39)
2-4 Alexander Kibreab Gebreziabher (pen, 53)
Att: 39 (h/c)
Admission: Free

 

Next game: 24.07.2017: Drøbak/Frogn v Østsiden
Previous game: 20.06.2017: Fjellhamar v Sørumsand

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg