Fjellhamar v Sørumsand 20.06.2017

 

Tirsdag 20.06.2017: Fjellhamar v Sørumsand

Jeg hadde nok kanskje fått litt blod på tann, for igjen bestemte jeg meg etter hvert for å benytte ettermiddagen og kvelden til å få med meg litt fotball her hjemme. Jeg kikket opprinnelig på en mulig visitt til et anlegg som må ha et av de flotteste stadionnavn i norsk fotball – nemlig Fedrelandet Stadion (det skal sies at det overhodet ikke klinger like bra når man benytter navnet Fedrelandet kunstgress), der Fet skulle ta imot Blaker til dyst i 4. divisjon Akershus. Etter hvert begynte jeg imidlertid å innse at det ville bety en temmelig sen retur, og jeg kikket i stedet litt på et annet alternativ med tidligere avspark og noe enklere reisevei.

Det dreide seg om en kamp i divisjonen under, der Fjellhamar skulle være vertskap for Sørumsand i 5. divisjon Akershus, med avspark klokka 18.30. Jeg endte opp med å velge meg denne, og satt meg derfor etter hvert på ekspressbussen inn til Oslo. Derfra skulle siste etappe gå fra Oslo S med lokaltoget til Lillestrøm, som jeg ble med så langt som til Fjellhamar stasjon. Jeg befant meg altså i Lørenskog-området, og Google Maps hadde foreslått at jeg gikk av på Hanaborg stasjon, som syntes å ligge noe lenger unna, men appen hadde kanskje tatt høyde for den vanvittige byggevirksomheten som foregikk utenfor Fjellhamar stasjon. Hele området foran stasjonen og bortover mot fotballbanen som ligger et steinkast unna var en eneste stor og byggeplass, men jeg klarte til slutt å orientere meg frem gjennom sperringene via en provisorisk gangvei.

Vel fremme på Fjellhamar Stadion kunne jeg konstatere at det er en nokså typisk kunstgressbane for de lavere divisjoner på det sentrale Østlandet, og om det kan kalles tribunefasiliteter så var det eneste som kunne minne om slikt en slags terrasse foran klubbhuset på den ene langsiden – men det er kanskje ment som en tribune, der den i forkant har to-tre trinn som man kan sitte på. Laglederbenkene er på motsatt langside, der toglinjen går forbi rett utenfor anlegget. Bak det ene målet er det vel en liten lekeplass og en slags ballbinge (om jeg husker riktig), mens den midlertidige gangveien jeg hadde kommet gående på gikk forbi på utsiden av den andre kortsiden, med byggeplassen som nærmeste nabo.

Tabellen ble toppet av Rælingen, som sto med imponerende 9-1-0 og 28 poeng på sine ti kamper, mens gjestene fra Sørumsand hadde andreplassen seks poeng bak. Dagens vertskap, Fjellhamar, befant seg ytterligere fire poeng bak på sin femteplass. Uten å ha noen voldsom innsikt i denne avdelingen, mistenkte jeg at hjemmebanefordelen kunne borge for en tett og jevn kamp, men det skulle vise seg å ikke holde helt stikk. Det skal også sies at første omgang var godt i gang før jeg oppdaget at det var hjemmelaget som stilte i «FFK-kostyme» (der de åpenbart hadde forsøkt å trykke mest mulig reklame på den hvite trøya) og ikke i helrødt slik jeg opprinnelig trodde etter å ha sett flere ungdommer gå rundt i røde drakter med Fjellhamar-logoen på.

Når dette omsider ble avklart kan jeg fortelle at hjemmelaget var frempå med et hjørnespark som endte med heading på mål, og en nettkjenning ble kun forhindret av en bortespiller som sto perfekt plassert på streken og headet unna. Deretter hadde gjestene en kjempesjanse før Magnus Kolbjørnrud sendte de i ledelsen 0-1 med ti minutter så vidt passert. Hjemmelaget hadde en gedigen mulighet til å utligne da en av deres spillere kom alene med keeper, men han valgte å runde keeper, fikk for spiss vinkel og surret seg bort. Et kvarter etter det første målet doblet i stedet Sørumsand sin ledelse, og det var Khalil Mohammadi som sørget for 0-2. Selv om det stort sett hadde vært nokså jevnt, hadde kanskje Sørumsand et lite initiativ som gjorde at det ikke var direkte urettferdig da de gikk til pause med denne ledelsen.

Etter hvilen brukte gjestene kun drøyt to minutter på å øke til 0-3 ved Behzad Nazari, og da Saeed Ahmad Rahim seks minutter senere satt inn 0-4, var det liten tvil om hvor poengene ville ende. Det var ikke ufortjent med borteseier, men Sørumsand hadde nok ikke vært fire mål bedre kampen sett under ett. Vertene slet dog med å henge med i innledningen av andre omgang, men kanskje tok gjestene foten litt av gasspedalen etter hvert, for i det 73. minutt reduserte Mats Eide Espeland til 1-4. Den eventuelle gleden var kortvarig, for fem minutter senere fastsatt Khalil Mohammadi sluttresultatet til 1-5 med sin andre scoring for dagen, og resten av kampen ble egentlig en formalitet.

Jeg hadde i hvert fall blitt underholdt, og som et apropos kunne jeg heller ikke la være å legge merke til at heller ikke Akershus-kretsen har fulgt Østfold-kretsens eksempel ved å ha linjemenn i sin 5. divisjon. Nå gjensto det for min del bare å spasere tilbake til togstasjonen, og på veien dit så jeg flere av ballene som hadde blitt skutt over mål og inn på det avsperrede området, så man får håpe klubben har klart å få tak i de igjen. Toget jeg hadde blinket meg ut kom i henhold til ruteplanen og fraktet meg til Oslo S, og derfra var det bare å ta seg over til Oslo Bussterminal for å komme seg hjem med bussen.

 

 

Norwegian ground # 75:
Fjellhamar v Sørumsand 1-5 (0-2)
5. divisjon Akershus
Fjellhamar Stadion, 20 June 2017
0-1 Magnus Kolbjørnsrud (11)
0-2 Khalil Mohammadi (26)
0-3 Behzad Nazari (47)
0-4 Saeed Ahmad Rahim (53)
1-4 Mats Eide Espeland (73)
1-5 Khalil Mohammadi (78)
Att: 52 (h/c)
Admission: Free

 

Next game: 22.06.2017: Øvrevoll Hosle v Furuset
Previous game: 19.06.2017: Fagerborg v Nordstrand

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg