Holmen v Kongsberg 19.09.2016

 

Mandag 19.09.2016: Holmen v Kongsberg

Etter å ha sett Stabæk-reservene slå Mo, forlot jeg raskt Nadderud kunstgress for å ta meg til dagens andre kamp, og første etappe gikk med buss til Lysaker stasjon, der jeg først hadde visse problemer med å finne frem til riktig «perrong» for neste buss videre til Holmen. Jeg kom meg etter hvert på buss 252 mot Spikkestad, og etter et kvarter kunne jeg stige av like ved Holmensenteret. Jeg følte først at jeg befant meg i et lite ingenmannsland, men Holmen er kanskje ikke så usentralt som det virket, der det ligger langs E18 mellom Sandvika og Asker. Holmen Arena var min destinasjon, og idrettsanlegget lå få minutter unna, slik at jeg bare hadde å krysse over fra Holmensenteret på andre siden av en stor rundkjøring eller trafikkmaskin.

Holmen IF ble stiftet i 1918, og driver i ekte norsk stil også med en hel rekke andre idretter. Etter to strake opprykk hadde fotballklubben en snarvisitt i 2. divisjon i 1994, men det endte med umiddelbart nedrykk. Siden den gang skiftet de på å spille i 3. divisjon og 4. divisjon, frem til det igjen var to strake opprykk som førte til at de i 2014 var tilbake i 2. divisjon. Denne gang beholdt de plassen med en 9. plass, men året etter måtte de igjen ta turen ned etter å ha endt sist. Med andre ord: de er denne sesongen tilbake i 3. divisjon, der de spiller i avdeling 4.

Holmen Arena høres gjevere ut enn det er, for det er nok en gang et nokså typisk anlegg for lavere divisjoner i Oslo-regionen. En kjip kunstgressmatte som er gjerdet inn med et lavt standard nettinggjerde og har Slemmestadveien som nærmeste nabo på den ene langsiden. På den andre langsiden finnes det eneste som «arenaen» byr på i form av tribunefasiliteter; nemlig to moderne og temmelig grelle metalltribuner som er stilt inntil hverandre og byr på sitteplasser.

Et stykke bak dette er det en ås der man fortsatt ser tydelige spor etter hoppbakkene som har stått der, og de to nevnte tribunene står nærmest på det som må ha vært «sletta» for hopperne. Tilbaketrukket et steinkast fra banen var også et klubbhus og en kiosk der jeg gikk for å kjøpe meg en brus. På veien dit la jeg merke til at selv om kortsiden jeg tok meg inn på hadde vært ubemannet, så satt det en kar og betjente inngangspartiet i hjørnet på motsatt kortside. Jeg måtte oppsøke ham før han spurte om jeg skulle se kamp, slik at det virket nokså vilkårlig hvem som betalte eller ikke. Jeg mistenker at ikke alle var like ærlige.

Det er da også første gang denne sesongen jeg har betalt inngangspenger på kamper i Norge under 2. divisjon, men 50 kroner var ikke altfor avskrekkende tross alt. Veteranen som satt ved bordet der kunne også bekrefte at de nevnte hoppbakkene nylig hadde blitt revet, der nå kun deler sto igjen. Han fortalte vel også hva K-punkt eller bakkerekord hadde vært i den største av de tre(?) bakkene, men det er jeg ikke kar om å huske. Jeg hadde ellers en trivelig samtale med ham frem til det kom presse fra Kongsberg og jeg overlot ham til hans plikter.

Det nærmet seg kampstart klokka 18.30, og i 3. divisjon avdeling 4 var stillingen den at Vestfossen ledet an men ble jaget av et kobbel av reservelag fra Strømsgodset, Mjøndalen og Odd som alle hadde en kamp til gode. Denne avdelingen har i år hele fem reservelag, og det gjør ikke akkurat susen for min interesse, men spenningen var uansett knyttet til hvorvidt Holmen kunne klatre et par plasser fra sin sjuendeplass og kvalifisere seg til neste års ‘nye’ 3. divisjon.

Det skal jo som kjent etter sesongen foretas en omstrukturering av ligaen, og det betyr at ingen rykker opp fra 3. divisjon i år, men de fire øverste får bli med i den nye 3. divisjon – kalt Regionserien – der avdelingene skal halveres fra dagens 12 til 6. For å være sikre på å få være med på dette må man ende blant de fire beste, men også femteplassen kan gi fornyet kontrakt da de åtte beste femmerne også skal med. Holmen lå à poeng med Halsen på sjette, og hadde tre poeng opp til Ready og Odd 3 på henholdsvis femte og fjerde. For Odd og Godset er det jo i denne divisjonen også snakk om tredjelaget, slik at det her kan bli endringer om deres andrelag skulle rykke ned fra divisjonen over. Jeg skal imidlertid ikke komme med nye frustrerte tirader om reservelagenes plass i ligaen.

Heldigvis var det ikke noe reservelag involvert i denne kampen, der Holmen skulle ta imot Kongsberg, men jeg tok meg i å tenke at en by som Kongsberg burde hatt et bedre fotballag. De var dog i realiteten allerede fortapt og vil spille på et enda lavere nivå neste sesong. Det hadde jo selvsagt vært mye artigere å ha slike lag med høyere opp i stedet for tredjelagene til Godset, Odd etc (ok, så klarte jeg ikke riktig å holde meg fra å komme med et siste sukk).

Det virket innledningsvis nokså jevnt, men Holmen tilrev seg et lite initiativ og tok etter et kvarter ledelsen ved Bjørnar Dalsegg Sæter. Det var på ingen måte noen enveiskjøring, og Kongsberg hadde også sine muligheter, men slet litt med å skape skikkelig sjanser og sløste voldsomt med de de fikk. I stedet doblet Mikkel Herman Røisland vertenes ledelse etter en knapp halvtime, og da Jakob Bergman Hole satt inn et straffespark og besørget 3-0 fem minutter senere var jeg nok ikke den eneste som følte at kampen for lengst var avgjort.

Ellers kan jeg jo igjen bare undres over hvordan man har kommet frem til et tilskuertall på 37 når jeg selv talte hele 86 – altså godt over det dobbelte. Besynderlig siden man her også tok inngangspenger, men som jeg nevnte var det alt annet enn vanskelig å spasere rett inn. I tillegg virket det som om det foregikk trening for jenter i aldersbestemte klasser på en liten gressmatte mellom banen og de ikke lenger eksisterende hoppbakkene, slik at det kan ha vært en rekke foreldre og andre involverte som benyttet anledningen til å se kamp og dermed ble talt av undertegnede.

Uansett, snaut ti minutter ut i andre omgang satt Bjørnar Dalsegg Sæter spikeren i Kongsberg-kista med sitt andre for dagen, og med 4-0 var det game over. Med tjue minutter igjen reduserte dog Jørgen Fjærdingstad Hagen for Kongsberg, og da samme mann pyntet ytterligere på resultatet sju minutter senere var det faktisk nesten så man begynte å ane ørlite spenning igjen. Nå var det gjestene som presset på, men Holmen klarte å ro seieren i land slik at de fortsatt hadde berettiget håp om fornyet kontrakt. Selv startet jeg umiddelbart på den lange veien hjem.

 

 

Norwegian ground # 66:
Holmen v Kongsberg 4-2 (3-0)
3. divisjon avd. 4
Holmen Arena, 19 September 2016
1-0 Bjørnar Dalsegg Sæter (16)
2-0 Mikkel Herman Røisland (30)
3-0 Jakob Bergman Hole (pen, 35)
4-0 Bjørnar Dalsegg Sæter (55)
4-1 Jørgen Fjerdingstad Hagen (71)
4-2 Jørgen Fjærdingstad Hagen (78)
Att: 37
Admission: 50 kroner

 

Next game: 03.10.2016: Drøbak/Frogn v Follo II
Previous game: 19.09.2016: Stabæk II v Mo

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg