Lambertseter v Bøler 07.09.2016

 

Onsdag 07.09.2016: Lambertseter v Bøler

For andre dag på rad førte fotball-abstinensene til at jeg valgte å ta turen inn til Oslo for å se kamp, og jeg ville benytte anledningen til å ta en nærmere kikk på et anlegg som i hvert fall er litt mer spennende enn det som gjerne er normen for de lavere divisjoner i Oslo-regionen. Jeg valgte å ta en nokså tidlig buss inn til Oslo for der å sette meg på T-banen mot Bergkrystallen. På Lambertseter stasjon hoppet jeg av og slo meg ned på Oliven Kjøkken og Bar, som er et serveringssted tilknyttet Lambertseter Senter.

Det er jo ikke ofte jeg unner meg en slik oppladning før kamp her hjemme, men her i det mange omtaler som landets første drabantby ladet jeg opp med å bestille meg en pizza og til og med en halvliter pils. Det vil si, når sant skal sies så hadde jeg først spasert opp til kveldens kamparena for å ta en kikk på Lambertseter Stadion i dagslys, for deretter å returnere til det nevnte etablissementet, men etter å ha inntatt et godt måltid kunne jeg igjen sette kursen dit opp med rundt tre kvarter til kampstart.

Noen vil huske at Lambertseter Stadion for noen år siden var åsted for fotball på nest øverste nivå da den noen år etter årtusenskiftet ble brukt som hjemmebane for samarbeidsklubben Oslo Øst da de spilte seg opp og senere også spilte under navnet Manglerud/Star før de gikk konkurs. Det er jo snakk om et flerbruksanlegg, og bortsett fra dette har det også blitt brukt til både skøyteløp og ikke minst friidrett. Denne sesongen er vel Lambertseter IF den eneste klubben som benytter denne banen til fotball.

Denne klubben ble i 1945 stiftet under navnet Høgda Idrettsforening, da man den gang hovedsakelig rekrutterte fra Bekkelagshøgda og Nordstrandshøgda, men etter at drabantbyen Lambertseter noen år senere skjøt opp, endret man i 1952 klubbens navn for å reflektere dette. De spiller for tiden i 6. divisjon Oslo avdeling 3, der de denne kvelden skulle opp mot et Bøler-lag som jeg jo gjestet tidligere i sesongen da de knuste bunnlaget Fire Lys.

Dette er en avdeling som før kampen ble toppet av et Furuset som hadde fem poeng ned til Nordstrand 2 og ytterligere sju poeng ned til treer Christiania. Lambertseter befant seg på sjetteplass med 18 poeng på sine 14 kamper, og hadde dermed hele 19 poeng opp til Furuset og 14 poeng opp til andreplassen som vel også gir opprykk. Derimot var det kortere ned til nedrykksstreken, og de hadde seks poeng ned til Hasle/Løren 2 som lå rett under streken. For Bøler sin del betød 8. plassen i realiteten at de lå på tredje siste og hadde kun tre poeng til gode på H/L-reservene.

Lambertseter Stadion har altså løpebaner rundt banen, og i mine skriverier fra mine reiser rundt om i den engelske fotballpyramiden har jeg vel en rekke ganger poengtert at jeg ikke akkurat er noen voldsom fan av dette, men når man sammenligner med de kjipe moderne og funksjonelle anleggene som det kryr av i norsk fotball – i hvert fall i Oslo-området – så er Lambertseter Stadion faktisk å foretrekke slik jeg ser det, og her kan man da ikke minst også fortsatt se fotball spilt på naturgress, slik det var ment!

Ikke minst er ståtribunen på den ene langsiden en grunn til at jeg rangerer Lambertseter Stadion foran mange andre Oslo-arenaer, og den er faktisk ganske flott der den strekker seg mesteparten av banens lengde – komplett med «bølgebrytere». Den er da også anleggets eneste tribune, og laglederbenkene er å finne på motsatt langside. Da jeg hadde stukket oppom for å ta en kikk litt tidligere, hadde anlegget vært samlingssted for en rekke personer som benyttet løpebanene til å drive løpetrening i det jeg mistenker var i regi av friidrettsklubben.

Da lagene entret banen var friidrettsfolket i ferd med å avslutte, men hadde fått selskap av et antall mosjonister som benyttet kvelden til å ta en treningsøkt der de løp, jogget eller gikk rundt og rundt banen mens kampen ble blåst i gang og startet nokså jevnt før gjestene fra Bøler snart tok et lite initiativ. Det var derfor ikke ufortjent da gjestene tok ledelsen ved Magnus Måna Andersen da vi nærmet oss halvspilt omgang, og en ukjent spiller som forsvant for meg i klynga av Bøler-spillere under målfeiringen doblet ledelsen med 6-7 minutter til pause. Dermed 0-2 halvveis.

Da Kenneth Brataas satt inn 0-3 drøyt fem minutter ut i andre omgang var jeg neppe den eneste som sto med en følelse av at det var avgjørelsen som falt, og denne mistanken ble vel egentlig bare bekreftet da Sebastian Høitomt satt inn 0-4 halvveis ut i omgangen. Hjemmelaget gikk imidlertid rett i angrep og sikret seg et straffespark som ble satt i mål av William Olsen. Var det likevel håp for Lambertseter??

Neida, for to minutter senere scoret Høitomt sitt andre slik at det sto 1-5, og da hjemmelagets Dario Sedlanic fant nettmaskene med et kvarter igjen av kampen, var det selvsagt bare et trøstemål. Bøler hadde utover i andre omgang virket fornøyd med tingenes tilstand, og hjemmelaget presset på for ytterligere redusering uten at de klarte å utnytte noen flere sjanser. Dermed var det med 2-5 som resultat at dommeren blåste av idet jeg snudde meg for å beine tilbake til T-banestasjonen for å komme meg hjem.

 

 

Norwegian ground # 62:
Lambertseter v Bøler 2-5 (0-2)
6. divisjon Oslo avd. 1
Lambertseter Stadion, 7 September 2016
0-1 Magnus Måna Andersen (22)
0-2 Unknown (39)
0-3 Kenneth Brataas (52)
0-4 Sebastian Høitomt (68)
1-4 William Olsen (pen, 70)
1-5 Sebastian Høitomt (72)
2-5 Dario Sedlanic (76)
Att: 49 (h/c)
Admission: Free

Next game: 12.09.2016: Røa v Ås
Previous game: 06.09.2016: Oslo City v Oppsal II

 

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg