Haugerud v Fagerborg III 05.10.2015


Mandag 05.10.2015: Haugerud v Fagerborg III

Etter å ha sett Kjelsås v Stabæk II tok jeg meg gjennom Oslo-ghettoen på min ferd mot Haugerud, der jeg denne kvelden skulle se en andre kamp for dagen. Jeg hadde kikket litt på de forskjellige alternativer, og valgte meg til slutt oppgjøret Haugerud v Fagerborg III i 7. divisjon Oslo avdeling 1, der det var duket for sesongens siste serierunde.

Dette var en oppgjør på nedre del av tabellen, der Haugerud såvidt hadde berget plassen allerede, mens Fagerborgs tredjelag kjempet med Korsvoll III om å unngå nedrykk. Abildsø II trakk seg tidligere i sesongen, så det er kun ett lag til som skal ned, og Fagerborg III hadde to poeng forsprang på Korsvoll III…men dårligere målforskjell. Og det var vel der den største spenningen var denne kvelden.

Det er sjelden jeg gjør det her hjemme i Norge, men jeg valgte å slå i hjel litt tid med en halvliter på Haugerud Bistro, som er tilknyttet Haugerud-senteret. Det ble også tid til å teste sjappa Toni’s Pizza, som kan skryte av å ha vunnet NM for en av sine pizzaer for et par år siden. Jeg hadde ved ankomst Haugerud vært en liten tur nedenom for å kikke på kveldens kamparena, og gikk nå tilbake dit med pizza som niste.

Igjen er det en nokså typisk kamparena for lavere divisjoner i Oslo-området – en nokså kjedelig men sikkert svært praktisk kunstgressbane uten særlig fasiliteter. Men den ligger i hvert fall fint til nede i en slags gryte ved siden av Trosterud skole og Haugerud skole, og med områdets høyblokker som bakteppe. På nærmeste langside har man faktisk også satt opp en hjemmesnekret liten tribune, så det er da noe.

Jeg har tidligere denne høstsesongen reagert på at man i 5. divisjon tilsynelatende spiller uten linjemenn, og heller ikke benytter representanter fra de to klubbene til å utføre denne oppgaven. Det var også tilfelle her, og det gjør at man får litt følelsen av at det har litt hobbypreg over seg. Dette inntrykket ble vel heller ikke svekket av at hjemmelaget stilte i et imponerende utvalg av forskjellige røde drakter der den sannsynligvis ikke var mulig å finne mer enn to som matchet med en annen. Det var forskjellige design, forskjellige nyanser av rød, forskjellig erme-lengde, og mens noen hadde nummer på ryggen så hadde andre vært frempå med sprittusjen eller spilte rett og slett bare i en rød overtrekksvest av typen man brukte i gymtimene på skolen.

Det var vertene som startet friskest, og Tahir Shah satt inn 1-0 i det 18. spilleminutt. Det var av tidligere nevnte grunner av stor interesse for Korsvoll III, og jeg lovet å holde de oppdatert ved å poste på Twitter. Jeg kunne fortelle om en nokså jevn kamp, der kvaliteten ikke var all verden, men det var spenning i form av at kampen bølget frem og tilbake. Til tross for det kunne blitt flere mål, og at gjestene hadde en god periode mot slutten av omgangen, sto det fortsatt 1-0 til pause.

At pausen var av det kortvarige slaget, var gode nyheter for meg da jeg da hadde forhåpninger om å rekke en tidligere T-bane og buss, og etter en fem minutters rat ute på banen var aktørene klare igjen. Det hadde kun blitt spilt et drøyt minutt da Patrick Sander utlignet for gjestene. Alt er vel relativt på dette nivået, men det kom innpå en kar for hjemmelaget som virket svært frisk og som en rekke ganger skapte hodebry for gjestene ved å drible seg inn i feltet og passe til lagkamerater som skuslet bort sjansen. Ikke minst la han på et tidspunkt tilbake til en lagkamerat som presterte å skyte over et åpent mål fra to meters hold!

I stedet var det gjestene som tjue minutter ut i omgangen tok ledelsen ved Andreas Gallefoss, og de hadde en god periode før vertene igjen tok over og spilte seg frem til en rekke gode muligheter som ble skuslet bort. Etter hvert som de kastet folk fremover i jakten på utligning, satt i stedet Jon Sundbø spikeren i kista på en kontring, og på Twitter måtte Korsvoll-folket skuffet innse at det ble nedrykk til tross for at de selv hadde vunnet sin kamp. For min del gjensto det bare å ile i raskt trav tilbake til T-banestasjonen rett etter kampslutt.

Norwegian ground # 47:
Haugerud v Fagerborg III 1-3 (1-0)
7. divisjon Oslo avd. 1
Haugerudbanen, 5 Oktober 2015
1-0 Tahir Shah (18)
1-1 Patrick Sander (47)
1-2 Andreas Gallefoss (66)
1-3 Jon Sundsbø (83)
Inngang: Gratis
Tilskuere: 20

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg