13.08.2015: Fotball-sightseeing i Sunderland


Jeg befant meg i Newcastle for andre dag på rad, men skulle denne ettermiddagen sette kursne mot Easington Colliery i det østlige County Durham, og første etappe gikk med metroens grønne linje sørøstover mot Sunderland. Jeg valgte denne løsningen i stedet for tog nettopp for å benytte anledningen til å hoppe av på St. Peter’s (som faktisk er enda litt nærmere enn stasjonen Stadium of Light) for å ta en kjapp kikk på Sunderlands hjemmebane.

 

Det mest interessante var i og for seg den fantastiske statuen av tidligere manager Bob Stokoe som jubler hemningsløst over FA Cup-triumfen i 1973. De fleste som har sett bildene vil nok huske hans ekstatiske løpetur over Wembley-matta etter at underdogen Sunderland hadde slått den tids giganter Leeds United og sørget for en skikkelig skrell i finalen av verdens gjeveste cupturnering – en finale som for øvrig også inneholdt det jeg muligens holder som tidenes mest vanvittige dobbeltredning av Sunderland-keeper Jim Montgomery.

 

Anleggets ytre er ellers ikke det mest spennende, men jeg likte de flotte smijernsportene utenfor bortre kortside. Jeg hadde ikke tatt høyde for at det tross alt var fem minutters gange fra St. Peter’s, og jeg rakk ikke helt å ta en full runde før jeg måtte snu og haste tilbake for å med nød og neppe rekke metroen som skulle korrespondere med buss 23. Dermed fikk jeg ikke med meg den såkale ‘davy lamp’ – en gruvelampe som minner om lokal industrihistorie, men muligens vil jeg en dag besøke Stadium of Light.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg