11.07.2015: Fotball-sightseeing i Gateshead


Jeg befant meg oppe i nordøst – nærmere bestemt i South Shields-området – der jeg etter å ha besøkt Hebburn Town på fredagskvelden. Lørdagen var viet South Shields’ hjemkomst til Filtrona Park og deres kamp mot Darlington 1883, men først hadde jeg tenkt å benytte formiddagen til litt fotball-sightseeing. Noe senere enn planlagt tog jeg metroen vestover for å ta en kikk på Gatesheads hjemmebane, Gateshead International Stadium. Følgelig hoppet jeg av på holdeplassen Gateshead Stadium, gikk over brua og tok til høyre ned den brede gangveien som fører rett ned mot det nevnte stadionet. Der nede var det denne dagen overraskende mye aktivitet, og jeg forsto snart at det pågikk et friidrettsstevne som åpenbart hadde tiltrukket seg en langt større tilskuermasse enn det Gateshead vanligvis opererer med. Slik sett hadde jeg flaks da dette bød på en mulighet til å ta en kikk innenfor, og ingen av kontrollørene gjorde forsøk på å stoppe meg. Det skulle forresten vise seg at stevnet var det såkalte English School Championships, og jeg også med meg et heat i 4×100 meter mens jeg knipset noen bilder av interiøret.

 

Jeg er som kjent ingen stor fan av fotballstadioner med løpebaner, og mens dette anlegget nok er et supert friidrettsanlegg, er det etter min mening ikke like velegnet for fotball.  Mitt førsteinntrykk da jeg kom meg innenfor var vel likevel det at Gateshead International Stadium ikke er av de aller verste i klassen. Tribunene bak de to målene, der man er lengst fra gressmatta, er som regel uansett ikke i bruk ved fotballkamper, og på de to langsidene har man nå tak over hodet på begge de store tribunene, etter at East Stand fikk tak i 2010. Og etter at planene om nytt stadion ble skrinlagt for et par år siden, vil de nok ble her en stund til. Mens jeg tok en utvendig kikk nede i Neilson Road, kunne jeg se hvordan representanter for de forskjellige grevskapene stilte opp til en innmarsj, men for meg var det på tide å sette kursen mot dagens virkelige destinasjon – Filtrona Park, der South Shields skulle spille sin første hjemmekamp på over to år.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg