16.06.2015: En kikk på Voldsløkka anno 2015


Tirsdag 16.06.2015: En kikk på Voldsløkka anno 2015

Så langt har sommeren 2015 vært nokså ensbetydende med abstinenser for min del – fotball-abstinenser og et lengten etter at den engelske sesongen skal starte opp igjen. Denne tirsdagen tok rastløsheten meg i slik grad at jeg bestemte meg for å ta en tur inn til hovedstaden for å se litt fotball. Av kampene på den norske fotballmenyen i hovedstadsområdet denne kvelden var Sagene v Jardar i 5. divisjon Oslo avdeling 1, og da Sagene spiller sine kamper på Bjølsen kunstgress, var det en god mulighet til å få tatt en kikk på Skeids gamle hjemmebane Voldsløkka, som dessverre står og forfaller i disse dager.

Ved Oslo bussterminal rakk jeg akkurat å løpe over veien og kaste meg på buss 37 mot Nydalen, som jeg ble med så langt som til Bjølsen. Jeg kunne raskt konstatere at inngangspartiene ut mot Stavangergata er låst, men fra baksiden (og å den ene kortsiden) kan man komme seg inn. Jeg har tidligere sett FFK her ved to anledninger (i 2000 og i 2003), og begge endte faktisk med nedtur for rødbuksene, som ved begge anledninger måtte se vertskapet vinne hele 4-0! Jeg har ikke vært på Voldsløkka siden, og det var trist å se hvordan anlegget til de grader her forfalt. Bildene får egentlig tale for seg.

Det er merkelig å tenke på at Voldsløkka ble åpnet så sent som i 1999, da Skeid spilte sine hjemmekamper i Tippeligaen her. Jeg har blitt fortalt at Voldsløkka på den tiden gikk for å ha en av Norges beste gressmatter. Etter at Skeid hadde vært en tur nede i 2. divisjon, ble de ved opprykk til 1. divisjon i 2007 nektet å spille sine kamper på Voldsløkka, som ikke lenger oppfylte NFFs krav. Spesielt var det sanitærforhold for tilskuere og garderobefasiliteter for spillerne man klaget på, og klubben måtte flytte ut for å spille sine kamper på Bislett (før de i 2013 flyttet til kjipe Nordre Åsen).

Det sies at bystyret for lengst har vedtatt en oppgradering av Voldsløkka, som etter planen tilsynelatende vil medføre flytting av anlegget til hjørnet av Uelands gate og Stavangergata. Man kan vel mistenke at det nok dessverre vil bety et kjipt anlegg med flere kunstgressbaner og lite med fasiliteter, slik trenden tydeligvis er. Men ingenting har foreløpig skjedd, og ifølge Skeid-supportere jeg snakket med har visst ikke kommunen foreløpig klart å finne pengene som trengs. De er vel mer opptatt av å bruke sparekniven for å kunne ta imot flest mulige syrere..

Til tross for sin triste fremtoning i øyeblikket, er likevel Voldsløkka paradoksalt nok fortsatt langt mer sjarmerende enn majoriteten av operative anlegg i Oslo-regionen, selv om det dessverre ikke skal spesielt mye til. Jeg tok en siste kikk utover matta, over mot resultattavla som fortsatt halvveis inne i et buskas på den ene langsiden, før jeg overlot arenaen til en håndfull personer som lekte seg på gresset med en frisbee.

Jeg gikk de få meterne ned til kunstgressbanen(e) på nedsiden, men der foregikk det en bedriftskamp, og jeg begynte å få bange anelser. Heldigvis tok jeg med en halvtimes tid til kampstart en sjekk på nettet, og kunne konstatere at kampen i løpet av dagen hadde blitt flyttet til torsdagen. Bomtur! Frenetisk gikk jeg i rasende fart gjennom dagens kampprogram, og fant ut at den eneste kampen jeg nå kunne rekke var en kamp i 4. divisjon Oslo avdeling 1…nemlig kampen mellom Wam-Kam og Vollen på Jordal Idrettspark. Dermed ilte jeg mot bussholdeplassen og satt kursen mot fiendtlig område (ja, jeg avskyr Vålerenga!).

 

 

1 kommentar
    1. Så utrolig fin blogg du har, veldig fint innlegg!
      jeg har skrevet noen gode tips på min blogg hvordan du kan få flere lesere på din blogg, hadde blitt glad om du skjekket dem ut og gjerne lå igjen en kommentar hva du synes om dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg