Interessante destinasjoner 2015/16

 

Sesongen er knapt over, men allerede ser jeg fremover mot neste sesong og gjør meg noen tanker rundt destinasjoner jeg gjerne besøker i løpet av 2015/16. Det kan eksempelvis være en klubb man er litt fascinert av, en klubb med et særlig flott stadion, eller kanskje en klubb som snart skal flytte. Jeg har allerede fotball-abstinenser, og jeg kunne sikkert nevnt flere, men her er et utvalg av hete kandidater – akkompagnert av et knippe bilder jeg har funnet diverse steder på nettet.

 

Football League:
I en liga der det nå kryr av nye anlegg, det ene mer karakterløst og usjarmerende enn det neste, er det ikke lenger mange fristende destinasjoner i Football League. Av de som fortsatt ikke er besøkt, er det rett og slett ingen som figurerer spesielt høyt på en ønskeliste. Om jeg likevel skulle velge meg en destinasjon fra hver divisjon, ville det nok være Goodison Park (Everton) i Premier League (den har i det minste noen spor av konstruksjonen til Archibald Leitch), The Valley (Charlton Athletic) eller Hillsborough (Sheffield Wednesday) i Championship, Gigg Lane (Bury) eller Spotland (Rochdale) i League One, og Field Mill (Mansfield Town) i League Two. Men alle disse havner laaangt nede på lista i så måte, der helt andre destinasjoner topper lista.

 

Conference National:

Wrexham: Racecourse Ground (Conference Premier)
Jeg håpet på en liten tur tidlig i mars som ville inkludert et besøk på Racecourse Ground for å se det heftige hatoppgjøret Wrexham v Chester. Den turen måtte dessverre utgå, men Racecourse Ground står fortsatt på min ønskeliste da jeg gjerne vil avlegge et besøk før man får det for seg at man skal rive ned den flotte (men dessverre avstengte) ståtribunen The Kop. Om det er andre som figurerer enda høyere på en slik liste, så er det nok det stadionet som står øverst på lista hva gjelder de sju øverste nivåene i engelsk fotball. Og det må gjerne bli en kamp mot erkerival Chester…

 

Step 2:

AFC Fylde: Kellamergh Park (Conference North)
Et besøk på Kellamergh Park dreier seg først og fremst om en mulighet til å få tatt en kikk før den ambisiøse klubben flytter til nytt stadion i løpet av sesongen (foreløpig anslår man at flyttingen vil kunne skje i februar).

Truro City: Treyew Road (Conference South)
Nok et stadion som det kan haste med å få besøkt, da også Truro City sysler med planer om nytt stadion. Stadium for Cornwall som skulle deles med rugby union klubben Cornish Pirates virker nå lagt på is, men det snakkes om nytt stadion for fotballklubben i Silwer Bow-området, og det var spekulasjoner om at Truro City ville banedele hos Torquay United kommende sesong, da man fortsatt virker ivrige etter å få erstattet dagens fotballstadion med et supermarked. 2015/16-sesongen
kan derfor bli den siste, da lederne kun ville si at de kom til å bli på Treyew Road ut nevnte sesong. Stadionet virker ikke være noe høydepunkt i seg selv, men det er også en interessant klubb, og Cornwall er en herlig del av verden.

 

Step 3:

Redditch United: Valley Stadium (Southern League Premier)
Det har en stund vært visse rykter om at Redditch kan være på vei bort fra Valley Stadium, men jeg blir ikke helt klok på bildene derfra. Noen steder ser stadionet meget interessant ut, mens det er mindre flatterende bilder fra andre deler av anlegget. Jeg tror jeg selv må ta en kikk!

Rushall Olympic: Dales Lane (NPL Premier)
Jeg har undret meg over hvordan det jeg oppdatter som en liten klubb som Rushall Olympic kan klare å klore seg fast i NPL Premier, og jeg er nyfiken på både klubben og et anlegg som jeg har sett spennende bilder fra.

Wingate & Finchley: Summers Lane (Isthmian League Premier)
Et stadion som kanskje ikke er helt i toppen av lista, men som vil være høyaktuelt ved et London-besøk – først og fremst takket være en interessant hovedtribune som såvidt jeg vet også er fredet. Den har sitteplasser på begge sider, da det spilles bl.a rugby på utsiden/baksiden.

 

Step 4:

 

Basford United: Greenwich Avenue (NPL Division One South)
Her er det klubben i langt større grad enn anlegget som har blitt gjenstand for min nysgjerrighet, og det hadde ikke vært meg imot å stifte nærmere bekjentskap med Nottingham-klubben om det skulle passe slik.

Bury Town: Ram Meadow (Isthmian League Division One North)
Om Bury Town hadde holdt seg i Isthmian Premier, ville de vært det mest fristende reisemålet for meg på step 3. Nå er de i stedet på step 4, men Ram Meadow er i hvert fall likevel det som frister meg mest i Isthmian League.

Daventry Town: Elderstubbs (NPL Division One South)
Daventry Town har en stund interessert meg, og jeg er temmelig nyfiken på klubben ? langt mer enn på hjemmebanen, som ikke ser spesielt spennende ut. Daventry er ingen spesiell enkel plass å ta seg til kollektivt, men jeg håper på at Elderstubbs i 2014/15 blir besøkt av undertegnede…sannsynligvis da som min første kamp i Northamptonshire – ett av kun tre grevskap der jeg ikke har sett fotball (de to andre er for øvrig Shropshire og Rutland)

Herne Bay: Winch’s Field (Isthmian League Division One South)
Herne Bay er en interessant destinasjon dersom jeg skulle befinne meg nede i dette hjørnet av Kent – tenk om det hadde vært mulig å kombinere med Whitstable Town…

Kendal Town: Parkside Road (NPL Division One North)
Etter å ha blitt offer for avlysning her på påsketuren, var det andre gang jeg måtte finne alternative løsninger etter å ha planlagt besøk på Parkside Road, med Kendal Towns hjemmebane har ikke sunket i kurs av den grunn! Det er så absolutt på tide å få unnagjort et besøkt på det flotte anlegget nå, og det blant de øverste på min ønskeliste for neste sesong.

Mangotsfield United: Cossham Street (Southern League Division One South & West)
Mangotsfield Tow er en klubb jeg gjerne blir bedre kjent med ved et besøk i Bristol.

Whitstable Town: The Belmont Ground (Isthmian)
Flotte The Belmont er hovedgrunnen til at jeg fattet interesse for Whitstable Town, og det er nok en av destinasjonene som vil bli sterkt prioritert i 2015/16-sesongen.

 

Step 5:

 

Alvechurch: Lye Meadow (Midland Alliance)
Først og fremst er mitt ønske om et besøk her knyttet til en frustrerende avlysning en mørk desember-kveld 2011, da jeg ble møtt av et mørklagt Lye Meadow etter at avlysningen tidlig på dagen hadde gått meg hus forbi…samt nok en avlysning i januar 2014, da jeg heldigvis var klok av skade og rakk å finne et alternativ.

Ashford Town (Mx): Short Lane (Hellenic League Premier Division)
Short Lane er kanskje ikke et hyperinteressant anlegg, men klubben er jeg litt nysgjerrig på, og så har man jo også et interessant bakteppe med drivstofftankene for Heathrow og flyene som tar av og lander på den store flyplassen noen få steinkast unna.

Basildon United: Gardiners Close (Essex Senior League)
Heller ikke blant de mest prioriterte, men jeg har snart mistet kontrollen på hvor mange ganger Basildon har figurert på min liste over backup-kamper ved besøk i London og Essex. Før eller siden må det da også bli en visitt her.

Boston Town: Tattershall Road (United Counties League Premier Division)
Tattershall Road ser trivelig ut, og jeg er litt nysgjerrig på Boston Uniteds lillebror. Forhåpentligvis kunne det også gitt meg sjansen til å få tatt en siste kikk på Uniteds flotte York Street før de dessverre flytter.

Heanor Town: Town Ground (Midland League Premier Division)
Jeg har blitt litt nysgjerrig på denne klubben, selv om jeg må innrømme å vite lite om deres hjemmebane. Da jeg så de borte mot Shaw Lane Aquaforce hadde de med seg et ganske imponerende antall bortesupportere for step 5, og det kunne nok være et interessant bekjentskap.

Morpeth Town: Craik Park (Northern League Division One)
I den step 5-ligaen jeg hittil har besøkt flest stadioner, er Morpeth nå en av destinasjonene som frister mest, da jeg gjerne blir nærmere kjent med denne klubben.

Norwich United: Plantation Park (Eastern Counties League Premier Division)
Også her er det nok først og fremst nysgjerrigheten på klubben som fort kan friste meg til Plantation Park, og Norwich Citys lillebror er jo også tittelforsvarer i ECL neste sesong.

Shepshed Dynamo: Butthole Lane (Midland League Premier Division)
Ikke bare har den et fantastisk navn (som man senere har offisielt endret til The Dovecote), men jeg har en tid vært nygjerrig på både klubben og deres hjemmebane.

Shepton Mallet: The Playing Fields (Western League Premier Division)
Jeg vurderte sterkt et besøk her i forbindelse med min påsketur, men det bød på voldsomme reisemessige problemer. Og jeg må innrømme at entusiasmen også dalte flere hakk da jeg fant ut at flere av tribuneseksjonene (inkludert deler noen gamle ombygde «trailer-hengere» som ble brukt til å gi tak over hodet) nå skal være byttet ut med nye prefabrikerte tribuner.

Stansted: Hargrave Park (Essex Senior League)
Jeg var innom og snuste på Hargrave Park på vei til Stansted og fly hjem på slutten av en mine turer tidligere denne sesongen, og jeg likte hva jeg så. Den herlige hovedtribunen i tre falt absolutt i smak, og jeg er nå lysten på å få med meg en kamp her.

Walsall Wood: Oak Park (Midland League Premier Division)
Oak Park har en spesiell hovedtribune i den forstand at det kun skal finnes en annen av samme type i britisk fotball. Den ser også svært fjong ut, og jeg har en stund nå ønsket å stifte nærmere bekjentskap med Walsall Wood.

West Auckland Town: Darlington Road (Northern League Division One)
Nok et av Northern Leagues anlegg som fortsatt frister litt.

 

Step 6:

 

Atherstone Town: Sheepy Road (Midland League Division One)
Denne føniksklubben er jeg meget nyfiken på, og jeg er lysten på en visitt på Sheepy Road, som også ser nokså fjongt ut.

Bodmin Town: Priory Park (South West Peninsula League Premier Division)
Det er noen sesonger siden jeg begynte å fatte litt interesse for Cornwall-klubben, der de foreløpig ikke har vært villig til å ta steget videre opp i Western League til tross for å ha vært dominerende i SWPL. Anlegget ser også sprekt ut, med en svært flott hovedtribune, men det er ikke alltid så enkelt imkludere Cornwall-destinasjoner i en travel reiserute.

Bromsgrove Sporting: Victoria Ground (Midland League Division One)
Det er flere likheter med Atherstone Town: Også dette er en føniksklubb, de spiller i samme liga og divisjon, og klubbens hjemmebane ser også veldig flott ut. Kanskje er det siste enda mer tilfelle hos Bromsgrove Sporting, som for øvrig også er den klubben med høyest tilskuersnitt på step 6.

Chard Town: Zembard Road (Western League Division One)
Dette er en destinasjon jeg vil prøve å få besøkt så fort som mulig, da Chard Town sannsynligvis snart vil flytte fra sin sjarmerende hjemmebane. Den vanvittige hellingen på banen var for mye for FAs regelryttere som har krevd flytting om de vil beholde plassen i Western League. Foreløpig har ligaen selv godtatt spill på Zembard Lane, men det ser ut som om en flytting vil kunne være skje etter eller i løpet av 2015/16-sesongen. Derfor figurerer Chard Town helt i toppen av min ønskeliste.

Dorking: Meadowbank (Combined Counties League)
Et herlig «falleferdig» med plenty av sjarm, og Meadowbank har en stund figurert høyt på min ønskeliste, men da et besøk her endelig var aktuelt, ble klubben kastet ut av sin hjemmebane grunnet en rekke mangler som ble påpekt av lokalpolitikere som virket mer interessert i den sentrumsnære tomten til bruke for boligbebyggelse eller supermarked. Senere – mens klubben har spilt i eksil i Horley – har man snudd, og Meadowbank gjennomgår nå i stedet en oppgradering. Dorking er nå også under nytt eierskap, av eiere som virker genuint interessert, men det er tvilsomt om de vil kunne returnere før etter kommende sesong. Og jeg er ikke minst avventende til hva «oppgraderingen» har medført av vandalisme. Om for eksempel den flotte hovedtribunen har blitt rasert, vil nok min iver avta radikalt…og jeg vet at man dessverre også har planer om å legge kunstgress. Det irriterer meg at jeg var akkurat for sent ute, men jeg vil følge situasjonen med argusøyne og vurdere en visitt når de returnerer til Meadowbank.

Esh Winning: West Terrace (Northern League Division Two)
En av utpostene i Northern League, der jeg gjerne avlegger et besøk.

St. Austell: Poltaire Park (South West Peninsula League Premier Division)
Enda en Cornwall-destinasjon som frister, og det hadde vært artig med en kikk på 2014-15-sesongens SWPL-mestre, som gjorde seg så bemerket i årets FA Vase. Jeg registrerer med interesse at dette er en av destinasjonene på SWPL Easter Hop 2016.

Willington: Hall Lane (Northern League Division Two)
Nok en Northern League tumleplass som jeg gjerne avlegger et besøk, og hovedtribunen ser flott ut. Kanskje hadde et lokaloppgjør mot Crook Town vært noe?

Worsbrough Bridge Athletic: Park Road (Northern Counties East League Division One)
En destinasjon som i løpet av forrige sesong ble et stadig hetere alternativ til reisemål, og samtidig som anlegget ser spennende ut, ønsker jeg ikke minst å få et nærmere innblikk i klubben fra utkanten av Barnsley.

 

 

Step 7:

Horden Colliery Welfare: Welfare Park (Wearside League)
Dette er også en destinasjon som har fristet meg en stund, men jeg har foreløpig ikke klart å komme meg dit. Den store hovedtribunen tar seg flott ut, og jeg hadde forhåpninger om en visitt nå i sommer, men grunnet omberamminger i pre-season-programmet, ser det nå ut som om det må vente.

Hucknall Town: Watnall Road (Central Midlands League North Division)
Det ser ut som om Hucknall Town kan bli åsted for min første kamp på den planlagte juli-turen, og jeg hadde ikke før blinket meg ut denne før det dagen etter ble offentliggjort at Hucknall Town nå vil gjøre alvor av flytteplanene de har hatt i flere år. Det ser ut som om man vil flytte fra Watnall Road i 2018.

Thorne Colliery: Welfare Ground (Central Midlands League North Division)
Nok en destinasjon i en step 7-liga som jeg synes er blant de mest interessante og som jeg en stund har ønsket å granske nærmere. Litt spesielt da de ikke skal ha hverken flomlys eller klubbhus, men den store flotte hovedtribunen ser spennende ut, og har på en eller annen måte overlevd uønsket oppmerksomhet fra områdets unge vandaler og slyngler.

 

 

Step 8:

Beccles Town: College Meadow (Anglian Combination Division One)
Dette er også blant de mest prioriterte destinasjoner for kommende sesong, og ting tyder på at jeg har hastverk om jeg skal klare å få med meg den flotte tribunen på den ene langsiden. Den skal dessverre nemlig byttes ut med en moderne erstatning, så jeg vil forsøke å komme meg dit så fort som mulig.

Murton: Church Lane (Durham Alliance)
En litt obskur destinasjon, og en klubb som har slitt både på og utenfor banen, etter at de ble nummer to i Northern League i 1992. Så sent som i 2004 var de fortsatt medlem av Northern League, men befinner seg nå i Durham Alliance. Dette er en liga som står utenfor ligapyramiden, men da den er en feederliga for Wearside League, vil den i praksis være en step 8-liga. Dessverre er flomlysene og flere av de fjonge tribunene nå borte etter at lokalt avskum ikke har klart å la være å vandalisere. Men en av tribunene står igjen, og jeg stifter gjerne et nærmere bekjentskap med klubben.

 

 

Step 9:

Eastwood Hanley: Trentmill Road (Staffordshire County Senior League Division Two North)
Dette er et navn med tradisjoner i non-league, da Eastwood Hanley i 1980- og 1990-årene befant seg i NPL. Også her var vandalisme fra lokalt pakk grunnen til at klubben fikk problemer og måtte forlate sin Trentmill Road for å banedele med andre, og klubben gikk også konkurs i 1997. I 2014 startet man opp igjen en klubb med samme navn, og man har nå rustet opp Trentmill Road såpass at de i 2014/15-sesongen fikk spilt sine hjemmekamper der da man tok plass i Staffordshire County Senior League Division Two North. Det ser ut som om jeg vil være basert i Stoke en dag eller to i forbindelse med min juli-tur, og jeg vil i så fall benytte anledningen til å ta en kikk. Om jeg liker det jeg ser, vil jeg returnere for å se en kamp der. For denne klubben har en historie jeg gjerne hører mer om.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg