30.03.2015: En frustrasjonens dag i nordvest

 


Mandag 30.03.2015: En frustrasjonens dag i nordvest

 

Da jeg har blitt oppgradert til en såkalt «Genius»-konto på hotellnettsiden booking.com, kunne jeg tydeligvis be om senere utsjekking fra Hotel Vienna i Blackpool. Jeg hadde sendt en henvendelse om å få sjekke ut klokka 13.00, to timer senere enn normalt, og det ble akseptert av hotellet. Det kom godt med da innsjekking i Warrington ikke var før klokka 15.00, og etter å ha dratt meg i senga til godt over ti, startet jeg igjen dagen med en frokost på Wexford’s Diner, som ligger rett rundt hjørnet. Alt annet enn klok av skade bestilte jeg nå deres største full english breakfast, som kommer med alt det man forventer av en engelsk frokost i tillegg til toasted soda bread. Jeg klarte omsider å presse ned det hele, men fikk nå så dårlig samvittighet at jeg måtte ta en liten spasertur før jeg returnerte til hotellet for å pakke og hoppe i dusjen. Da jeg fikk utsatt utsjekkingen hadde jeg imidlertid ikke regnet med at de ville skru av strømmen (og dermed også varmtvannet) på rommene etter opprinnelig utsjekkingstid klokka 11. Dermed fikk jeg hverken ladet opp mobilene før avreise eller tatt meg en dusj, som dermed måtte vente til jeg ankom Warrington. Turen gikk etter hvert fra Blackpool North, via togbytte i Preston (for n-te gang på denne turen), til Warrington Bank Quay. Derfra spaserte jeg opp til byens Travelodge-hotell og fikk sjekket inn like etter klokka tre. Med mobiltelefonen satt på lading tok jeg en etterlengtet dusj og leste i Non-League Paper før jeg igjen var på farten.


Denne mandagen hadde gitt meg litt hodebry da fotballmenyen ikke bød på noe som fristet ekstraordinært, og jeg hadde helt til det siste avventet mulige omberamminger. Valget falt til slutt på Curzon Ashton v Ramsbottom United i NPL Premier Division, med Runcorn Town v Bootle som backup i NWCL Premier. Det var en av grunnene til at jeg hadde falt ned på Warrington som base, i tillegg til at en venninne i byen insisterte på at det nå var på tide at jeg tok meg en tur igjen. Fra Warrington Central gikk turen med tog til Manchester Piccadilly, og deretter med metroen mot Ashton-under-Lyne, som jeg ble med så langt som til Ashton West. Herfra er det en kort spasertur til Tameside Stadium, der Curzon Ashton spiller, og snart kunne jeg se det moderne anlegget foran meg. Det fremstår når sant skal sies temmelig sterilt der det ligger tilknyttet den såkalte Roy Oldham Sports Village, men en interessant detalj på utsiden er statuen som markerer Tamesides plass i VM-historien, og forestiller de tre spillerne Geoff Hurst, Jimmy Armfield, og Simone Perotta, som alle ble født i dette området. I forbindelse med kveldens kamp var jeg dessuten interessert i å høre Ramsbottom-folkets syn på Salford Citys raid av deres klubb. Mens jeg sto der og avbildet statuen kom imidlertid en groundhopper bort og fortalte at han akkurat hadde fått høre av en spiller at kampen var avlyst! Det hadde riktignok vært et vedvarende regn i noen timer, men det var aldri snakk om noe styrtregn, og slik jeg opplevde det var det heller ikke på noe tidspunkt verre enn at jeg uten problemer gikk ute i regnet. En rask kikk over muren tydet på at banen også var i langt bedre forfatning enn det som hadde vært tilfellet ved mitt besøk i Droylsden på lørdagen, så uten å være altfor bombastisk hadde jeg kanskje igjen blitt offer for en pinglete dommer.

 

Den nevnte groundhopperen Brenden var et nytt bekjentskap, og han hadde kjørt ned fra Preston der han jobber som lærer ved UCLan (Univerisy of Central Lancashire). Han hadde nå tenkt seg til Glossop, der han hadde håp om at Glossop North End v St. Helens Town skulle gå av stabelen. Han tilbød meg skyss dit, men jeg ville først sjekke om jeg ville rekke frem til Runcorn Town. Før jeg kom så langt kunne imidlertid Brenden fortelle at også den hadde blitt avlyst! Dermed valgte jeg å bli med til Glossop for å avlegge et nytt besøk der, etter at jeg i mars i fjor så toppkampen Glossop North End v Runcorn Linnets. Vi ankom Glossop med rundt tre kvarter til avspark, og kunne betale oss inn med rimelige £1. Vi ble samtidig fortalt at dommeren nå imidlertid hadde sin fjerde(!) kikk på gressmatta, og fortsatt tydeligvis var meget usikker. Kampprogram pålydende £1,50 ble også kjøpt inn, og vi inntok klubbhusets bar der jeg kjøpte en pint til Brenden som takk for skyss. Det er vel neppe nødvendig å gjenta hvor imponerende Glossop North End har vært denne sesongen, der de er klare for finale i både FA Vase og NWCLs ligacup samtidig som de ikke minst synes å gå mot ligatittel og opprykk fra NWCL etter å ha innhentet Runcorn Linnets med kamper til gode til tross for et vanvittig kampprogram grunnet god innsats i cupene og tidligere avlysninger.

 

Med en snau halvtime til kampstart kom imidlertid den nedslående dommen da en person entret klubbhuset for å fortelle at kampen var avlyst. Dette til tross for at hjemmelagets spillere og ledere, som med sitt kampprogram selvsagt ville spille kampen, hevdet at ballen hadde rullet greit. Nå måtte de i stedet belage seg på å ved minst en anledning spille kamper på påfølgende dager, i et kampprogram som vel allerede bød på minst tre kamper i uken resten av sesongen. Så kan PL/FL-divaene klage så mye de vil over at de må spille to kamper på fire dager! Mens jeg fortsatt hadde muligheten benyttet jeg anledningen til å betale £2 for en av klubbens herlige paier, servert med ertestuing og brun saus. Brenden hadde sporenstreks vurdert å dra til Daisy Hill, der jeg påpekte at vi ikke ville rekke avspark. Han samtykket i at vi nok ville gå glipp av de 10-15 første minuttene, men da han på min oppfordring ringte klubben, viste det seg at også den var avlyst. Om man legger til at New Mills v Spennymoor Town tidligere på dagen også hadde blitt avlyst, hadde altså samtlige fem kamper i nordvest blitt avlyst denne mandagskvelden! Brenden dro hjemover, mens jeg avslo høflig tilbud om skyss for å heller ta toget tilbake til Manchester. Vi skulle definitivt ses igjen senere på turen. Jeg lyttet interessert mens personer fra klubbledelsen fortalte om semifinalen(e) mot St. Austell i FA Vase. De hadde blitt imponert av klubben fra South West Peninsula League, som klarte å vinne returoppgjøret 1-0 her på Surrey Street, etter at GNE hadde vunnet 2-0 nede i Cornwall. Lørdagens returkamp hadde blitt avsluttet i forferdelige forhold, sannsynligvis grunnet det samme været som traff min kamp i Droylsden, og de var glade for at dommeren blåste av da han gjorde. Ett mål til til St. Austell hadde nemlig betydd ekstraomganger, og kamplederen den dagen hadde visst sagt etter kampen at han i så fall aldri ville ha startet ekstraomgangene.

 

Jeg fikk bekreftet at det allerede var stor pågang blant de lokale som ville være med til FA Vase finalen på Wembley. Og etter å ha tømt glasset og ønsket lykke til i sesongavslutningen gikk jeg til togstasjonen i Glossop for å ta toget til Manchester Piccadilly. Der fikk jeg byttet tog, og var tilbake på Warrington Central tidligere enn planlagt. Travelodge-hotellet er ikke langt unna, men så sent på kvelden måtte jeg gå en omvei rundt et enormt kjøpesenter. Omsider fikk jeg også besøk av min venninne. Men jeg kunne nok når sant skal sies kanskje vært bedre selskap den kvelden. Frustrasjonen var stor, og jeg gikk faktisk så langt som å sjekke mulighetene for tidlig retur til Norge etter NCELs Hop (i stedet for å sløse bort en formue på stadige skuffelser), og jeg bestemte meg for å vurdere dette seriøst dersom jeg også på onsdag skulle bli offer for avlysning i Whitby, som også er en utpost der jeg ikke ville hatt alternativer. Jeg irriterte meg denne kvelden aller mest over Curzon Ashton, der banen (fra avstand) så bedre ut enn i Glossop. Dette er andre gang jeg blir offer for avlysning der, og deres anlegg er langt fra så fristende at jeg kommer til å ile tilbake for å gjøre et tredje forsøk. Jeg bestemte meg for å legge alt dette til side når min venninne kom, og følte at jeg klarte å holde maska og glemme frustrasjonen for en stakket stund. Det var bare å krysse fingrene for en bedre dag i morgen.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg