07.01.2015: Fotball-“sightseeing” i Mexborough

 

Jeg hadde overnattet i Doncaster i forbindelse med kampen Frickley Athletic v Blyth Spartans, og hadde tid til en liten utflukt før jeg satt kursen mot dagens base i Castleford. Rett utenfor Doncaster ligger nemlig det gamle gruvesamfunnet Mexborough, og til tross for at byens fotballklubb(er) har bukket under, står nemlig hjemmebanen Hampden Road der og blir fortsatt vedlikeholdt. Jeg fikk for øvrig i etterkant av mitt besøk nyss i at dette er fordi anlegget nå fungerer som hjemmebane for Swinton Athletic i Sheffield & Hallamshire County Senior League. Etter en drøyt ti minutter lang togtur hoppet jeg derfor av i Mexborough og tok meg snart opp bakken der Hampden Road ligger langs veien med samme navn. Det virket inngjerdet og låst, men fra denne veien har man fritt innsyn til anlegget, der øynene raskt gikk i retning av sittetribunen på den ene langsiden. Ved siden av denne var det ståtribuner under åpen himmel som fulgte hjørnet over på kortsiden der jeg kikket inn.

 

Jeg fikk først inntrykk av at jeg sto ved den ene langsiden, men så snart at det jeg oppfattet som fortsettelsen av gressmatta sannsynligvis var en cricketbane. Da jeg gikk rundt fant jeg en innkjørsel som på motsatt side førte inn til det som nok er inngangspartiet. Herfra kunne jeg se det som minnet mest om en slags cricket-paviljong; noe som forsterket min mistanke. Etter å ha passert det som så ut som et klubbhus, var imidlertid portene stengt og låst ved dette paviljong-lignende bygget, og jeg måtte nøye meg med å kikke gjennom sprinklene i gjerdet. Da langsiden mot denne siden gikk over i det som eventuelt er en cricketbane, vil det nok ganske sikkert være slik at man ved kamp må «markere» sidelinjen med tau eller andre sperringer, slik jeg tidligere vært vitne til hos blant annet Lye Town og Littlehampton Town.

 

Historien om Mexborough-klubben(e) er innviklet, men startet med stiftelsen av Mexborough FC tidlig i 1880-årene. Denne klubben vant våren 1897 daværende Midland League (som vel var verdens nest eldste profesjonelle liga, og som hadde en rekke klubber som senere har blitt del av Football League) samtidig som de samme sesong også ble nummer to i Yorkshire Leaugue. Midland League ble igjen vunnet i 1926, før klubben byttet navn til Mexborough Athletic. Ti år senere la de ned driften. Den kanskje mest kjente utgaven (for folk i dag) av Mexborough-klubben er Mexborough Town, som ble stiftet i 1962, tok plass i Yorkshire League, og i sin første sesong rykket opp til denne ligaens øverste divisjon.

 

Yorkshire League ble vunnet i 1973, før de to år senere tok navnet Mexborough Town Athletic. Da Yorkshire League i 1982 slo seg sammen med Midland League og dannet dagens Northern Counties East League, var klubben en av de som fikk plass i den nye ligaens øverste divisjon. 15. plass i ligaens andre sesong ble imidlertid bestenotering før de rykket ned året etter. I 1987 tok de igjen navnet Mexborough Town, men da de våren 1991 endte sist i NCEL Division One (som nå hadde blitt ligaens andre nivå) for andre år på rad valgte de å ta steget helt ned i Central Midlands League, og to år senere la de inn årene. Siden dette er det andre Mexborough-lag som igjen har brukt både Athletic- og Town-navnet, og den foreløpig siste Mexborough Town gikk konkurs for et par år siden, slik at byen i øyeblikket er uten en fotballklubb som bærer byens navn.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg