13.08.2014: Fotball-“sightseeing” i Middlesbrough

Onsdag 13.08.2014: Fotball-“sightseeing” i Middlesbrough

Jeg befant meg igjen i Middlesbrough, der jeg i forbindelse med mitt besøk hos Billingham Town tidligere hadde vandret gjennom byens Albert Park for å ta en kikk på statuen av en ung Brian Clough som står der. Denne gang var jeg her for å se kamp i Guisborough et stykke sørøst for Middlesbrough, og med litt tid å slå ihjel før det var på tide å sette seg på bussen, tok jeg en liten spasertur ut til Riverside for å ta en nærmere kikk på Middlesbroughs hjemmebane.

I seg selv vil jeg si Riverside fra utsiden er et nokså kjedelig og uinteressant stadion, slik majoriteten av nybyggene gjerne er, men mange mener imidlertid at det ser flott ut opplyst i mørket. Jeg er dessuten fullstendig klar over at den nitriste og anonyme innsiden overhodet ikke ville falt mer i smak. Men de skal i det minste ha ros for et par detaljer på utsiden. På parkeringsplassen utenfor hovedinngangen står statuer av de to klubblegendene George Hardwick og Wilf Mannion «The Golden Boy». Og mellom de to står faktisk en av de gamle portene fra deres gamle hjemmebane Ayresome Park.

 

Ved et av hjørnene på den andre siden av anlegget er det dessuten en installasjon med et stort bilde av Ayresome Park, komplett med noen av av setene fra det gamle anlegget installert. Jeg irriterte meg igjen over at jeg aldri fikk besøkt Ayresome Park, slik tilfellet er med også en rekke andre tidligere Football League stadioner som har blitt blitt revet og erstattet med nybygg så kjedelige at det er rent deprimerende. Man kan spørre seg om evnen til å bygge noe interessant gikk tapt en gang i løpet av 1960-årene, men samtidig vet man jo at det i dagens idrett dessverre er funksjonalitet som er alfa og omega hva gjelder idrettsanlegg. For øvrig gjelder dette ikke bare Football League, men absolutt også non league.

 

 



0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg