Kingstonian v Eastbourne Town 30.09.2012


Søndag 30.09.2012: Kingstonian v Eastbourne Town

Jeg hadde fryktet en under pari søndagsmorgen, spesielt siden jeg hadde satt på alarmen til 9:30. Jeg hadde nemlig lagt merke til at det var kamper i første kvalifiseringsrunde av FA Trophy denne søndagen. Den eneste alternativet denne søndagen som jeg tidligere ikke hadde besøkt var på Lewes’ hjemmebane The Dripping Pan i Brightons utkant. Der skulle hjemmelaget ta imot Lowestoft Town, og jeg hadde derfor stått opp tidlig for å vurdere den vanvittige turen ned til sørkysten. Men med minst 3 timer og 15 minutters reisevei, med 2 eller 3 bytter, og ikke minst buss som erstatning for tog på den lengste etappen – og tilsvarende tilbake til Reading igjen – fant jeg etter bortimot en times vurdering ut at det ble for vilt selv for meg. Siden en venninne måtte kansellere en avtale denne dagen hadde jeg uansett ingen planer, men et sted går grensen.

Mens jeg inntok en frokost på Monk’s Retreat med nyinnkjøpt Non League Paper som lektyre, begynte jeg i stedet å vurdere Kingstonian v Eastbourne Town i samme turnering. Jeg hadde tidligere besøkt Kingsmeadow da Kingstonian i oktober 2010 til tider ble rundspilt av Sutton United, men scoret kampens eneste mål rett før slutt. Siden den gang hadde imidlertid AFC Wimbledon tatt over anlegget, og jeg tenkte det kunne være en grei mulighet til å se hva de har gjort av «utbedringer» (jeg mistenkte at jeg personlig ville kalle det noe helt annet) der. Derfor satt jeg meg omsider på somletoget til London Waterloo, som jeg ble med helt til Kingston. Derfra tok et annet tog meg den korte veien til Norbiton, og etter ti minutters gange dukket Kingsmeadow opp på høyre hånd.

Jeg gikk inn i baren på hovedtribunen Paul Strank Stand og bestilte omsider en pint med Gaymers cider, før jeg tok en tur innom klubbsjappa i naborommet for å få kloa i dagens program til £2. Tilbake ved baren ble det studert inngående, før jeg slo av en prat med en Kingstonian-supporter ved siden av meg. Han mente det ikke var noen grunn til at ikke klubben kunne kjempe om opprykk eller i hvert fall playoff denne sesongen, men at de da må spille bedre enn de hadde gjort i det siste. Helgen før hadde de røket på hodet ut av FA cupen foran egne fans, da de måtte gi tapt for East Thurrock United. Og siste ligakamp i Isthmian Leagues øverste divisjon hadde ikke like overraskende endt med 0-1 tap borte mot Bury Town. Sistnevnte var en av klubbene han trakk frem som utfordrere i toppen, sammen med deres naboer i Lowestoft. I tillegg han advarte om et par andre lag som fort kan være å finne der oppe, som eksempelvis Wealdstone og Hampton & Richmond Borough.

Jeg hadde via Non League Paper fått med meg at Kingstonians gamle spisskjempe Bobby Traynor visstnok skal kunne være klar for comeback snart, etter å ha måttet proritere jobb en periode. Dette ville imidlertid ikke min samtalepartner ta for god fisk før det var et faktum, men hvis Traynor er i godt gammelt slag vil jeg tro han kan bli en svært viktig brikke for K’s.

Det heftige East Midlands derbyet Nottingham Forest v Derby County ble vist på storskjerm, og et halvt øye ble viet utviklingen der. Etter hvert nærmet det seg avspark på Kingsmeadow, og jeg betalte meg inn for raskt å registrere at Kingston Road End (bak venstre mål sett fra hovedtribunen) siden mitt siste besøk dessverre har gått fra å være ståtribune til å bli en sittetribune med blå seter. Dette skulle i løpet av kampen vise seg at det medførte at laget som spilte mot denne tribunen nå ikke hadde sine supportere bak målet som normalt, men ut mot siden av langsiden East Stand.

Et hjemmelag som visstnok slet med skader og fravær gikk rett i angrep, og før minuttet var spilt burde de tatt ledelsen. Andre McCollin ble spilt gjennom og rundet gjestenes keeper Sam Reed. Han serverte Goma Lambu som på bakerste stolpe hadde helt åpent mål, men som på utrolig vis klarte å bomme på ballen. Det var McCollin som sto bak det meste vertene hadde å by på. Og etter å ha testet Reed fra rundt 20 meter, ble han spilt gjennom og plasserte ballen til side for Reed…men også like til side for stolpen.

Det virket etterhvert som om gjestenes eventuelle respekt for et hjemmelag fra ett nivå over forsvant noe, og East Sussex-klubben spilte seg frem til sjanser for både Danny Curd og Sonny Cobbs. På motsatt banehalvdel hadde hjemmelaget på sin side et par store sjanser som de presterte å misbruke. Craig Mullen hadde på seg ryggsekken, mens Simon Huckle headet et innlegg utenfor med målet vidåpent. 0-0 sto seg til pause, og jeg gikk mot baren for en pause-pint som ble konsumert mens jeg konstaterte at Derby hadde vunnet hatoppgjøret i Nottingham.

Jeg fikk omsider tømt pinten og beveget meg ut på tribunen igjen, idet gjestene fra Isthmians Division One South gikk rett i angrep fra avspark og scoret. Jeg så bare halvveis Richard Greenfields flotte dribleraid inn i feltet, og skuddet gikk i stolpen og ut. Der traff den K’s forsvarer Kieran Murphy og gikk i mål uten at keeper Rob Tolfrey kunne gjøre stort. Greenfield og John Lansdale kombinerte fint like etter, men Tolfrey hindret gjestene i å doble ledelsen.

I stedet tråkket K’s på gasspedalen, og McCollin hadde igjen en suser som gikk like utenfor. Eastbourne-kaptein Nick Fogden var heldig som ungikk å lage straffe da han stoppet en raskere Dean Lodge på voldsomt vis med sistnevnte på vei mot mål. Vertene presset på, men en helhjertet blokkering fra Steve May hindret sannsynlig utligning, og Sonny Cobbs ryddet i stor stil unna det meste i lufta foran Eastbournes mål.

Med kvarteret igjen kom gjestene på en etter hvert sjelden kontring, men Danny Curds heading gikk like over. Og under et minutt senere ble de straffet da vertene fikk sin ikke ufortjente utligning i form av et innkast som falt fint for innbytter Wade Small. Han holdt hodet kaldt og skjøt ballen i mål til 1-1. Eastbourne Town resignerte imidlertid ikke, men holdt i stedet på å igjen ta ledelsen. Det måtte en akrobatisk kjemperedning til fra Rob Tolfrey for å få vippet Nick Fogdens skudd over. Men igjen gikk K’s rett i angrep, og da keeper Reed ikke kunne holde skuddet fra Dean Lodge var Wade Small igjen frempå og satt inn sitt og Kingstonians andre etter 82 minutter.

Hjemmelaget hadde snudd kampen, og da dommeren blåste for full tid var det nok en noe lettet gjeng som ble applaudert av banen. Det ble også tapre Town-spillere som hadde kjempet hardt, og jeg må innrømme jeg følte litt med de. Ikke overraskende var det visst langt fra Kingstonians beste kamp for sesongen, men det holdt til å snike seg med til neste runde av non-leagues gjeveste cupturnering.

Selv nøyde jeg meg med en pint i baren før jeg spaserte til Norbiton stasjon. Togturen tilbake til Reading med togbytte i Kingston virket ikke like lang som den hadde gjort på turen ned. Oppslukt av Non League Paper var jeg plutselig tilbake i Reading hvor det av alle steder ble et måltid på Burger King. Kvelden ble deretter tilbragt i hotellsenga med Non League Paper og TV som havnet i skyggen av interessant lesestoff.

Re-visit:
Kingstonian v Eastbourne Town 2-1 (0-0)
FA Trophy 1st Qualifying Round
Kingsmeadow, 30 September 2012
0-1 Richard Greenfield (46)
1-1 Wade Small (76)
2-1 Wade Small (82)
Att: 279
Admission: £10
Programme: £2

 

Next game: 01.10.2012: Boreham Wood v Billericay Town
Previous game: 29.09.2012: Marlow v Slimbridge



More pics 

 

 





0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg