Southport v Wigan Athletic XI 28.07.2012


Lørdag 28.07.2012 Southport v Wigan Athletic XI

Etter en heftig kveld ute på Blackpools vanvittige uteliv, betalte jeg nok en gang prisen morgenen etter. Men det var ikke så altfor ille, og sandwich og juice på toget hjalp litt. Med togbytte i Bolton kom jeg meg omsider til Southport og fant frem til The Allanby, hvor jeg hadde betalt smått utrolige £18 for overnatting på enerom. Etter en samtale med den hyggelige vertinnen, bestemte jeg meg for å tilbakelegge veien ut til Haig Avenue til fots.

Det var riktignok en drøy spasertur, men omsider dukker stadionet Haig Avenue opp på høyre side av veien med samme navn, med hovedtribunen Grandstand liggende ut mot veien. Det var fortsatt halvannen times tid til avspark, så jeg entret Grandstand Bar og bestilte en pint med Thatcher’s Gold. Det var allerede en del fremmøtte, og jeg gikk en runde og kikket på interessante klenodier, bilder og oppslag på veggene.

Jeg var interessert i å høre om de lokale hadde forhåpninger om en reprise av forrige sesong, da manager Liam Watsons lag imponerte voldsomt og lenge kjempet om playoff. Personlig skulle jeg gjerne likt å se klubben kjempe der oppe, men supporterne var ikke uten videre villige til å uttrykke forventninger om en gjentakelse av bedriften. Det ville bli vanskeligere denne sesongen mente noen, før de la til at selvsagt ville ingenting være mer gledelig enn om den gamle Football League-klubben kunne kjempe om playoff igjen.

Inne i Grandstand Bar var det også en svært livlig gjeng som tydeligvis var Wigan-supportere, men jeg fikk aldri surret meg til å slå av en prat med noen av dem. Jeg betalte meg etterhvert inn, og fikk sikret meg et meget tynt «program» til prisen av 20 pence. Det besto av et A4 ark, brettet i to for å få et fire-siders A5 program i svart-hvitt. Inni var det i tillegg et brettet A4 ark med lagoppstillinger, uten at jeg dro kjensel på særlig mange av navnene det unge reservelaget til Wigan stilte med.

Jeg tok plass på Grandstand-tribunen og så Wigan ta initiativet fra start. De hadde ballen mye, mens Southport måtte jage. Gjestenes Adam Dawson var to ganger frempå. Først skjøt han like over, før keeper Tony McMillan deretter fikk parert hans skudd fra rundt 25 meter. Etter drøye halvtimen var det imidlertid Southport som på sin første store sjanse tok ledelsen. Debutant Michael Bakare sendte i vei et skudd fra rett utenfor 16-meteren, som snek seg inn nede i høyre hjørne for Wigan-keeper Calvin Hare.

Gleden var imidlertid kortvarig, og omtrent direkte fra avspark fant Josh Sumners pasning Adam Dawson. Han fikk vendt opp inne i feltet og skutt i mål til 1-1. Tony Gray hadde mulighet til å gi Southport ledelsen igjen, men hans heading fra Andy Parrys cross skapte ikke altfor mye hodebry for keeper Hare. Shaun Whalleys skudd duppet på sin side i tide, men gikk til gjengjeld på siden av Hares stolpe rett før dommeren blåste for pause.

Etter en røykepause tok jeg igjen plass på tribunen, og gjorde meg klar for andre omgang med en kopp hot chocolate som smakte så lite sjokolade at det ble med to-tre slurker. Spillet ute på banen var heller ikke særlig mye bedre nå. Gjestene hadde ikke ballen like mye som i kampens første halvtime, og Southport hadde nok nå et lite initiativ i det som ble en temmelig tam forestilling. Bak det ene målet sto Wigans supporterne og sang og ropte hele kampen, og det var tydelig at en av gutta der hadde bursdag da de dro i gang bursdagssang. Høydepunktet i andre omgang var det faktisk de som sto for, da en av de unge gutta plutselig hoppet naken ut på banen og løp en runde rundt i 16-meteren før han hoppet over gjerdet igjen og forsvant inn blant sine kompiser med vaktene hakk i hæl.

Fotballmessig tok det seg noe opp mot slutten av kampen, og etter at Bakare hadde fått sitt skudd blokkert, var det gjestenes innbytter Jesjua Angoy som fikk den største sjansen til å score. Frispilt og totalt alene med keeper presterte han imidlertid å snuble i ballen da han skulle finte ut keeper McMillan. Hjemmelagets Tony Gray og Wigans Steve Boothman hadde begge gode skudd reddet, før Gray kunne avgjort for The Sandgrounders med et par minutter igjen. Han driblet av flere forsvarere på glimrende vis før han sendte i vei en avslutning som snek seg forbi keeperens utstrakte arm…før den sneiet utsiden av stolpen.

612 betalende tilskuere så dommeren blåse av med 1-1 som sluttresultat, og undertegnede fant veien tilbake til Grandstand Bar. Der ble jeg værende i hyggelig selskap halvannen times tid, før jeg fikk bestilt en taxi inn til sentrum. På Wetherspoons-puben The Sir Henry Seagrave fikk jeg inntatt et godt måltid og ytterligere en pint før jeg gikk til innkjøp av litt snacks og installerte meg i hotellsengen for litt OL-kikking på TV. I morgen var det hjemreise etter 11 kamper på 11 dager.

English ground # 84:
Southport v Wigan Athletic XI 1-1 (1-1)
Pre-season friendly
Haig Avenue, 28 July 2012
1-0 Michael Bakare (33)
1-1 Adam Dawson (34)
Att: 612
Admission: £8
Programme: 20p (leaflet)

 

Next game: 22.09.2012: Ossett Town v Burscough
Previous game: 27.07.2012: Fleetwood Town v Oldham Athletic

 

More pics 

 

 

 



0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg