Fulham v Everton 13.09.2009


Søndag 13.09.2009: Fulham v Everton

Det var heldigvis ikke lange veien til neste destinasjon. Etter en storveis frokost på Bedford Arms i Watford og en kjapp tur med det kollektive ned til London, slang jeg fra meg mine medbragte eiendeler på Lancaster Court Hotel – sentralt beliggende rett ved Hyde Park, og bare minutter fra Paddington Station. Noen timer senere, etter et par forfriskninger med en kompis og (av alle ting) et besøk på Madame Tussaud, hoppet jeg av tubens District Line på Putney Bridge. Og etter en Strongbow på The Eight Bells følgte jeg etter strømmen av mennesker gjennom Bishops Park og ut i Stevenage Road, der Fulhams hjemmebane Craven Cottage ligger idyllisk som få, ved Themsens nordre bredd.

Fasaden på Stevenage Road Stand (nå omdøpt til Johnny Haynes Stand til ære for klubblegenden etter hans død i 2005) er intet mindre enn fantastisk flott. Dette er nå den eldste tribunen i Football League (inkludert Premier League). Den ble bygget i 1905, og er heldigvis også fredet. På stående fot vil jeg si at den nok best kan sammenlignes med fasaden på Ibrox, hjemmebanen til Rangers i Glasgow. Begge er da også designet av stadion-arkitekten fremfor noen; den legendariske Archibald Leitch. Overraskelsen var for øvrig stor da jeg hentet billetten min og oppdaget at jeg hadde fått TO billetter i stedet for en, men ærligheten i meg vant faktisk, og jeg leverte sporenstreks tilbake en stk billett.

Også fra innsiden er den nevnte hovedtribunen flott, og på taket har den et karakteristisk “møne”, som gjerne var signaturen til arkitekt Leitch. Fra min plass på Hammersmith End så jeg rett over på Putney End som raskt ble fylt opp, og hvor Everton supporterne gjorde sitt til å få publikumstallet opp på 24 191. Til høyre for meg sto Riverside Stand, der fiffen etter sigende samles i partiene på midten. Som en digresjon – minst like imponerende som Stevenage Road Stand var veteranen på setet foran meg, som da han tok av seg sin sixpence kunne vise frem den heftigste hentesveisen jeg noen gang har sett.

Selv om ingen av lagene imponerte innledningsvis, var det likevel ganske fortjent da Tim Cahill ga Everton ledelsen etter en drøy halvtime – selvsagt med et hodestøt. Finnes det i det hele tatt en bedre hodespiller blant dagens aktive?? Fulham var skuffende svake, og da dommeren blåste for halv tid, var det vel egentlig greit at det sto 0-1.

Pausen ble for undertegnedes del benyttet til å bla litt i programmet jeg hadde betalt £3,50 for. Etter pause var ikke Fulham til å kjenne igjen, og de skapte mer de første 5-10 minuttene enn de gjorde i løpet av hele førsteomgangen. Det var da heller ingen verdens ting å si på da Paul Konchesky’s skudd gikk via Everton-spiller Distin og inn i mål. Fulham hadde utlignet til 1-1 etter 57 minutter.

Med drøye 10 minutter igjen fullførte Damian Duff snuoperasjonen med ett skudd fra utenfor 16-meteren – hans første mål for Fulham. Avslutningen på kampen besto av konstant press fra de blå scouserne, og med keeper Howard som så ut til å spille mer sweeper – innimellom løpeturene opp for å delta på dødballer. Han ble nesten lurt av en lobb fra Clint Demspey på slutten, men Duffs mål viste seg å bli kampens siste.

Kvelden ble avsluttet med en tur til Camden og puben The World’s End, der jeg utrolig nok plutselig befant meg i samtale med både nordmenn, svensker og dansker. Dog valgte jeg å la den relativt slitsomme norske kameratgjengen gå videre alene, og slo heller av en prat med de to skandinaviske jentene som jobbet i baren. Tiden flyr når man koser seg, sies det – og plutselig hadde den til alt overmål flydd såpass at Northern Line allerede hadde avsluttet sin virksomhet for kvelden, som kanskje ikke var så ung lenger. Løsningen ble en pirattaxisjåfør som sto og kapret kunder nettopp ved Camden Towns tube-stasjon, slik at jeg i hvert fall kom meg til hotellet for å kunne dyrke søvnkunsten.

English ground # 17:
Fulham v Everton 2-1 (0-1)
Premier League
Craven Cottage, 13 September 2009
0-1 Tim Cahill (33)
1-1 Paul Konchesky (57)
2-1 Damien Duff (79)
Att: 24 191
Admission: £35
Programme: £3,50

Next game: 14.09.2009: MK Dons v Norwich City
Previous game: 12.09.2009: Watford v Barnsley



More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg