Bristol Rovers v Liverpool XI 03.08.2009


Mandag 03.08.2009: Bristol Rovers v Liverpool XI

Etter en tidlig kveld og en god natts søvn våknet jeg frisk og rask, og etter en engelsk frokost var jeg klar for togturen som skulle ta meg sørvestover. Snart forlot toget perrongen i Leicester, og etter togbytte i Birmingham kunne jeg snaue tre timer senere hoppe av på Bristol Temple Meads. Jeg gikk de få metrene til Ibis-hotellet og fikk sjekket inn, før jeg oppsøkte en Wetherspoons-pub rett ved for å innta en noe tidlig middag. Deretter praiet jeg en taxibil og kommanderte drosjekusken i retning Horfield, hvor jeg hoppet av ved puben The Wellington på Gloucester Road – få hundre meter fra Bristol Rovers’ Memorial Ground.

Der traff jeg raskt på en svirebror i form av en Rovers-fan jeg havnet i samtale med. Han hevdet nøkkelen til suksess for klubben var spissen Rickie Lambert, som sesongen før hadde notert seg for 29 scoringer. Med Lambert på laget håpet han å kunne kjempe om en plass i playoff, mens han spådde en sesong midt på tabellen om Lambert forsvant. Og nettopp dette var et tema da det gikk heftige rykter om at Lambert var på vei til divisjonskollega Southampton. For andre gang på min tur så langt var det et Liverpool XI bestående av unggutter som utgjorde motstanden for hjemmelaget. Vi tømte glassene og gikk den korte veien til Memorial Stadium, der min “ledsager” overtalte meg til å smake på en av deres smakfulle pasties mens vi bestilte drikkevarer. Etter et glass i klubbens bar var det på tide å ta plass på tribunen, og vi valgte oss den meget flotte Bass Terrace bak det nærmeste målet.

Umiddelbart forsto jeg at jeg skulle få se en morsommere kamp enn hva tilfellet hadde vært i Leicester dagen før, og spesielt hjemmelaget var friske. Ikke overraskende var Lambert sentral, og etter et kvarter tok han på seg servitørrollen da han dro seg fri ned mot dødlinja. Hans pasning fant makker Jo Koffour, som fra kort hold satt inn 1-0. Det gikk ikke altfor lenge før Lambert selv tegnet seg på scoringslista. Etter å ha blitt spilt gjennom av Chris Lines, rundet han Liverpool-keeper David Martin og økte til 2-0. Vertene fikk imidlertid en påminnelse om at Liverpools unggutter har talent, og etter 39 minutter reduserte Adam Hammill med et flott skudd fra bortimot 30 meter som suste i mål bak Rovers-keeper Fraser Forster – som på sin side gjorde sin første kamp på lån fra Newcastle United. Det var ikke ufortjent at piratene gikk til pause med ledelse 2-1 mens vi oppsøkte baren. 

Andre omgang ble innledningsvis noe preget av en rekke bytter, men 20 minutter ut i omgangen gjenopprettet Rovers sin tomålsledelse da forsvarer Byron Anthony kontant headet inn et innlegg fra Stuart Campbell. Med ti minutter igjen reduserte igjen Liverpools unggutter, og nok en gang var det et langskudd. Denne gang var det Vitor Flora som sendte i vei et skudd fra omtrent 30 meter som gikk inn via stolpen. Klokken viste 84 minutter da Daniel Pacheco – som var så god mot Notts County noen dager tidligere – tok en corner. Den ble headet i mål av ungareren Andras Simon, og med 3-3 trodde nok gjestene at de hadde berget et uavgjort-resultat. Men Rovers ville det annerledes, og da keeper Martin måtte gi retur på et forrykende skudd fra Lambert, var Byron Anthony igjen frempå og smalt inn 4-3 i kampens siste ordinære minutt. Alt i alt en fortjent seier i en morsom kamp.

Jeg ble igjen for å ta ytterligere en pint eller to med min samtalepartner, som kunne fortelle interessante historier om rivaliseringen mellom Bristols to ligaklubber opp gjennom årene. Jeg takket omsider for selskapet og praiet en taxi tilbake til sentrum. Etter å ha gått til innkjøp av litt takeaway, kunne jeg ta kvelden i hotellsenga med en god bok. For øvrig kan det avslutningsvis nevnes at Rickie Lambert en uke senere forlot Rovers til fordel for Southampton.

English ground # 13:
Bristol Rovers v Liverpool XI 4-3

Pre-season friendly
Memorial Ground, 3 August 2009
1-0 Rickie Lambert (15)
2-0 Jo Kuffour
2-1 Adam Hammill (39)
3-1 Byron Anthony (66)
3-2 Vitor Flora (80)
3-3 Andras Simon (84)
4-3 Byron Anthony (90)
Att: 4 301
Admission: £10
Programme: £1,50

 

Next game: 04.08.2009: Peterborough United v Sunderland
Previous game: 02.08.2009: Leicester City v Real Valladolid



 More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg