Hull City v Doncaster Rovers 29.12.2004


Onsdag 29.12.2004: Hull City v Doncaster Rovers

Noe redusert våknet jeg i Blackpool og konstaterte at byens sagnomsuste uteliv har en pris. Men formen var ikke verre enn at jeg raskt kviknet til etter en full english breakfast, og snart kunne jeg ta fatt på dagens ferd. Etter et togbytte i Manchester gikk turen østover, og jeg kunne omsider stige av i Hull for å finne mitt krypinn for natten. Det befant seg et liten spasertur utover Beverly Road, og etter å ha sjekket inn og slått av en prat med den koselige vertinnen, ble det tur til en liten kikk rundt i sentrum før jeg trasket utover Anlaby Road. På veien kunne jeg se Hull Citys nye KC Stadium, og tok meg i å tenke at jeg gjerne skulle sett kveldens kamp på deres gamle Boothferry Park. Jeg fortsatte videre utover Anlaby Road da jeg hadde tenkt å ta en kikk på tomten til nettopp Boothferry Park, men kom dessverre aldri lenger enn den beryktede Hull-bastionen The Silver Cod. Ved denne puben endte jeg opp i samtale med en gruppe Hull-supportere, og før jeg visste ordet av det og kom så langt, hadde politiet omringet puben. Jeg klarte omsider å snakke meg ut av puben og ungikk å havne i en senere eskorte, men da var det uansett på tide å oppsøke KC Stadium for å hente billetten min.

Der jeg spankulerte gjennom den nærliggende lille parken og nærmet meg KC Stadium, måtte jeg innrømme at det slett ikke så så ille ut i mørket, fullt opplyst. I kveld var det et nokså lokalt oppgjør mot Doncaster Rovers som skulle utspille seg der, og hjemmelaget kom fra fem strake ligaseire. De lokale på Silver Cod hadde da også vært optimistiske, der de spådde direkte opprykk for tigrene. Jeg må innrømme å ha hatt et godt øye til Hull, men en del av det «mytiske» som gjorde klubben interessant for meg forsvant nok med Boothferry Park. Jeg så likevel frem til å få sett de i sin nye storstue, og det var ventet storinnrykk. Jeg hentet billetten i billettluka og entret KC Stadium for å finne min plass på East Stand.

Gjestene fra South Yorkshire hadde tidlig et par sjanser til å ta ledelsen, men Neil Roberts’ skudd gikk utenfor, mens Paul Greens avslutning ble greit håndtert av keeper Boaz Myhill. Og etter 21 minutter var det hjemmelaget som tok ledelsen. Toppscorer Stuart Elliott tok på seg servitørrollen, og Danny Allsopp kunne sette bredsiden til og styre inn 1-0 bak gjestenes keeper Andy Warrington. Boaz Myhill måtte igjen i aksjon da forsvarer Tim Ryan fikk en dobbeltsjanse, men like etter var Ryan tilbake i forsvar da han reddet på streken etter en heading fra målscorer Allsopp. Doncaster hadde en god sjanse til å utligne et par minutter før pause, da David Mulligans glimrende gjennombruddspasning fant Paul Green – men igjen var Myhill på pletten. Idet folk gjorde seg klar for pause fikk Doncaster frispark rett utenfor 16-meteren. Mulligan fyrte løs, og ballen fant nettmaskene bak Myhill. 1-1!

Gjestende Rovers fikk andre omgangs første sjanse, men Michael McIndoes kraftfulle heading ble slått utenfor av Myhill. En glipp fra Mulligan sendte Allsopp gjennom, men han avsluttet svakt utenfor. Paul Green og Jermaine McSporran misbrukte muligheter for Donny, mens tigrenes nordire Elliot hadde en god avslutning reddet. Med ti minutter igjen ble det liv i leiren da hjemmehelten Nick Barmby havnet i håndgemeng med McSporran. Hull-fødte Barmby fikk direkte rødt etter en skalle, mens McSporran fikk sitt andre gule og måtte slå følge med Barmby. Det var vel mot spillets gang at Hull med fire minutter igjen på klokken kontret inn vinnermålet. John Doolan la tilbake til Stuart Elliott som kom på løp inn i feltet. Han gjorde ingen feil, og satt inn sitt 22. mål for sesongen. De siste minuttene var Hull-feltet nærmest under beleiring av Doncaster, men hjemmefolket kunne trekke et lettelsens sukk da dommeren omsider blåste av med 2-1 som sluttresultat.

Hull hadde tatt sin sjette strake seier i League One, og selv om de nok hadde spilt mer imponerende kamper enn hva tilfellet var denne kvelden, virket de likevel sterke. Jeg forlot snart KC Stadium og kastet meg ut i Hulls uteliv. Alt i alt hadde jeg et positivt møte med Hull, selv om det fortsatt irriterer meg at jeg aldri fikk oppleve Boothferry Park.
Senere ble jeg oppmerksom på at også andre nordmenn befant seg på nettopp denne kampen da dokumentaren «Groundhoppers» på dette tidspunkt fulgte brødrene Hjartøy fra Bergen – blant annet på denne kampen. 

English ground # 6:
Hull City v Doncaster Rovers 2-1 (1-1)
League One
KC Stadium, 29 Desember 2004
1-0 Danny Allsopp (21)
1-1 David Mulligan (45)
2-1 Stuart Elliott (86)
Att: 24 117
Admission: £17
Programme: £2,50

 

Next game: 16.09.2008: Reading v Sheffield Wednesday
Previous game: 28.12.2004: Preston North End v Reading

 

More pics

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg